JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny havnetariffavtale godkjent. Ett utelatt punkt skaper fortsatt usikkerhet

Havnearbeiderne får helt ny tariffavtale som skal gjelde både i private og offentlige havner.
Innføringen av den nye havne- og terminaloverenskomsten Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport er enige om, vil skje fortløpende allerede fra i høst.

Innføringen av den nye havne- og terminaloverenskomsten Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport er enige om, vil skje fortløpende allerede fra i høst.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Helt siden Holship-dommen i Høyesterett i desember 2016 fastslo at dagens tariffavtaler ikke kunne videreføres med sin fortrinnsrett til losse- og lastearbeid, har det vært klart at tariffpartene Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport måtte bli enige om en ny tariffavtale.

Det har de blitt nå, og i dag godkjente også LOs sekretariat tariffavtalen.

De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale

Gjelder også private havner

Det betyr at de tre nåværende tariffavtalene for havnene, Rammeavtalen, Sør-og Nordnorgeavtalen og havnetariffen, blir erstattet av en ny avtale kalt "Havne- og terminaloverenskomsten". De tre tariffavtalene har alle hatt unntaksbestemmelser for havnearbeid i private havner, og ikke minst etter at arbeidsretten i en dom i 2014 la opp til at havneoperatører med eksklusiv bruksrett til kaia, kunne bruke egne ansatte framfor de registrerte havnearbeiderne. Det blir det nå slutt på. I den nye overenskomstens omfangsbestemmelse står det rett ut at:

"Overenskomsten kommer til anvendelse ved havneterminaler som har sin aktivitet i offentlige og/eller private havner."

Dekker terminalarbeid

Omfangsbestemmelsen sier også at overenskomsten "gjelder for havneterminaloperatører, losse- og lastekontorers egne ansatte, vikarer, midlertidig ansatte, innleid arbeidskraft, ansatte sjåfører og andre grupper som utfører gods- og varehåndtering på lager/terminal og lager/terminalområder i speditør- og havneterminalselskaper i de enkelte havner tilknyttet NHO Logistikk og Transport/NHO."

Den nye overenskomsten definerer også hva slags typer arbeid som dekkes av den nye tariffavtalen. Det inkluderer langt mer enn kun å få gods av og på skip. Avtalen ramser nemlig opp både: "kontroll/sortering, betjening av maskiner og utstyr, lasting og lossing både på terminal og av skip, terminalkoordinator, kjøring av kran, gaffeltruck og terminaltraktor og lignende. Likeledes gjelder avtalen vedlikeholdsarbeid utført av bedriftens egne ansatte mekanikere, og distribusjon/transport utført av egne ansatte sjåfører."

Respekterer ITF-klausuler

Med bråket som har vært i Oslo havn, der havnearbeiderne har dokumentert at skipsmannskap har foretatt lossing og lasting i strid med de klausulene som finnes i sjøfolkenes avtaler friskt i minnet, er den nye havne- og terminaloverenskomsten krystallklar på at slik praksis ikke er forenlig med tariffavtalen.

"Denne avtalen griper ikke inn i eksisterende losse- og lasteklausuler for ITF-tilsluttede sjømannsorganisasjoner."

Som om ikke det var nok, så parkerer også tariffavtalen muligheten for å dumpe personalkostnader ved å benytte innleide på lavere lønninger enn det tariffavtalen legger opp til.

"Denne overenskomst kan gjøres gjeldende som tariffavtale i bemanningsforetak/vikarbyrå som har ansatte som blir leid ut, og som utfører arbeid under denne overenskomstens virkeområde. Distribusjonssjåfører og linjesjåfører kan laste og losse egen bil. Partene er enige om at terminalarbeidet i hovedsak skal utføres av terminalarbeidere, og i hovedsak baseres på faste heltidsstillinger."

Disse ti grafene viser Forskjells-Norge

Fornøyd NTF-leder

Tariffavtalten betyr at det kan arbeides 24 timer i døgnet, syv dager i uka hele året i forbindelse med skipsanløp. Avtalen vil bli innfaset fortløpende i bedriftene som har tariffavtale.

– Dette må gjøres gjennom overgangsordninger, men jeg kan ikke se at det skal skape problemer. For oss var det viktig at de som jobbet i havnene ikke skulle få dårligere lønns- og arbeidsvilkår. Det får de ikke, sier Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Han er fornøyd med å ha fått avtalen i havn.

– Den løsningen vi har fått nå er en vi har snakket lenge om. Dette er en avtale som ligner på den organiseringen man har i Sverige, der alle i havnen er på samme avtale. Nå har vi fått det også i Norge, sier Johnsen.

Han er spesielt glad for at avtalen gjelder både i private og offentlige havner.

– Arbeidsrettens kjennelse i 2014 la store begrensninger på hvilke havner som var omfattet av tariffavtalene, men nå ble vi raskt enige om at den nye avtalen skulle gjelde både i private og offentlige havner, avslører Johnsen.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Ingen ILO-avklaring

Et punkt som derimot ikke er nevnt i den nye avtalen er ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid på havnene. Ifølge Johnsen ligger det ansvaret nå hos myndighetene.

– ILO-konvensjonen er ratifisert av Norge, men implementeringen av den kan skje gjennom tariffavtale eller gjennom lov eller forskrift. Ansvaret for å få den implementert er det Norge som stat som har, så nå ligger ballen hos departementet. De må hive seg rundt og få dette på plass før neste ILO-kongress i mai-juni neste år. Da må vi ha klart hvem som har rettigheter i henhold til konvensjonen. Det kommer vi til å fortelle departementet, sier Johnsen.

Også i NHO Logistikk og Transport er man enig i at det er departementet som sitter med nøkkelen.

– Norge har en forpliktelse overfor ILO, men det er departementet som må ta stilling til hvordan den konvensjonen skal implementeres. Det er ikke opptil verken Transportarbeiderforbundet eller NHO Logistikk og Transport, sier administrerende direktør i NHO LT, Are Kjensli til Transportarbeideren.

Han er også veldig godt fornøyd med at en avtale er på plass.

– Jeg er mest fornøyd med at vi har fått en avtale vi er enige om, og at den tar høyde for de endringene og rettsavgjørelsene som har skjedd de siste årene. Denne avtalen legger til rette for at vi skal få en mer konkurransedyktig sjøtransport, sier Are Kjensli.

Vil diskutere foreningstilknytning

Med en havne- og terminaloverenskomst vil det bli langt flere på havnearbeidernes tariffavtaler enn det er i dag. Johnsen avviser imidlertid at det er noen automatikk i at medlemmer som i dag ikke tilhører Norsk Havnearbeiderforening vil bli overført til den foreninga når bedriften de jobber ved går over til den nye tariffavtalen.

– Vi har også tidligere hatt medlemmer der folk har tilhørt ulike foreninger til tross for at de har vært ansatt i samme bedrift og vært på samme tariffavtale, men det vil være Norsk Havnearbeiderforening som skal forvalte tariffavtalen. Om medlemmer som jobber i havnene på speditørtariffen nå, skal overføres til havnearbeiderforeninga, er noe vi må diskutere, sier Lars Morten Johnsen.

• Følg oss på Facebook

Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund, er glad for den nye avtalen.

Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund, er glad for den nye avtalen.

Tri Nguyen Dinh

Pressemeldingen

Slik lyder den felles pressemeldingen Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Logistikk og Transport har sendt ut.

Den nye tariffavtalen gir like lønns- og arbeidsvilkår i terminalselskaper og for losse- og lastekontor, og omfatter både faste ansatte, innleide arbeidstakere, midlertidig ansatte og vikarer.

Tariffavtalen omfatter all virksomhet i havneområdene, og gir mulighet for arbeid 24 timer i døgnet, syv dager i ukene alle årets dager i forbindelse med skipsanløp.

Havne- og terminaloverenskomsten tar høyde for de føringer som er lagt gjennom de siste års rettsavgjørelser knyttet til losse- og lastearbeid.

Den nye avtalen vil fortløpende bli tatt i bruk i avtalebedriftene, og de eksisterende havneoverenskomstene ( Rammeavtalen, Sør-& Nord Norgeavtalen og Havneoverenskomsten ) vil utgå 31. mars 2018.

Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Logistikk og Transport påpeker at den enighet som nå er oppnådd bidrar til å gjøre sjøtransport mer konkurransedyktig, og vil medvirke til mer miljøvennlig transport.

- Avtalen vil bidra til å gjøre sjøtransport mer konkurransedyktig, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

- Avtalen vil bidra til å gjøre sjøtransport mer konkurransedyktig, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

Roy Ervin Solstad

Annonse
Annonse