JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Over 500 klager i uka på avfallshentingen i Oslo

Etter at Oslo kommune overtok ansvaret for å hente søppel i februar, har kommunen i snitt mottatt 512 søppelklager ukentlig.
TRØBBEL: Problemene med søppeltømming i Oslo er ikke over.

TRØBBEL: Problemene med søppeltømming i Oslo er ikke over.

Werner Juvik

De første ukene i året, mens Veireno fortsatt kjørte søppelbilene i Oslo, lå antall klager på mellom 1700 og 700 i uka. Tallet har gått noe ned etter at kommunen overtok ansvaret, men fortsatt er det mange som klager på søppelhentingen i hovedstaden. I uke 19 var det så mange som 1.100 som klaget på sen henting av søppel, ifølge Aftenposten.

– Brorparten av klagene stammet fra, under og etter 1. mai. Det var også noe etterslep fra uke 18, i tillegg til en del biler på verksted.

– I valget mellom brudd på arbeidsmiljøloven og klagetall, prioriterer vi å følge loven, sier kommunikasjonsrådgiver Jørgen Bakke Fredriksen i Renovasjonsetaten til Aftenposten.

– Vi er fortsatt i en fase hvor vi prøver ut ulike tiltak for å få innsamlingen så god som mulig, men vi skulle helst hatt lavere klagetall nå, det er det ingen tvil om, sier Bakke Fredriksen.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Oslo kommune overtok avfallshåndteringen i hovedstaden et par dager før selskapet Veireno, som hadde hatt ansvaret i snaue fem måneder, slo seg konkurs i februar. Veireno startet avfallsinnhentingen 3. oktober 2016, men ved årsskiftet var antallet klager fra frustrerte innbyggere oppe i 30.000. Oslo kommune overtok både Veirenos ansatte og søppelbilene.

Bakke Fredriksen peker på at utgangspunktet ikke var det beste da kommunen overtok avfallsinnhentingen.

– Vi er langt fra fornøyd med klagetallene og jobber hardt for å få dem ytterligere ned. Samtidig erkjenner vi at det blir vanskelig å komme tilbake til de samme, lave tallene vi hadde før Veireno overtok. Vi var en usynlig tjeneste som brått syntes litt bedre i terrenget. Terskelen for å klage er endret, sier Bakke Fredriksen.

Operatørene som hentet søppel før Veireno hadde rundt 50 klager i uka

(©NTB)

• Følg oss på Facebook

Annonse
Annonse