Over 500 klager i uka på avfallshentingen i Oslo
Etter at Oslo kommune overtok ansvaret for å hente søppel i februar, har kommunen i snitt mottatt 512 søppelklager ukentlig.
TRØBBEL: Problemene med søppeltømming i Oslo er ikke over.
Werner Juvik
De første ukene i året, mens Veireno fortsatt kjørte søppelbilene i Oslo, lå antall klager på mellom 1700 og 700 i uka. Tallet har gått noe ned etter at kommunen overtok ansvaret, men fortsatt er det mange som klager på søppelhentingen i hovedstaden. I uke 19 var det så mange som 1.100 som klaget på sen henting av søppel, ifølge Aftenposten.
– Brorparten av klagene stammet fra, under og etter 1. mai. Det var også noe etterslep fra uke 18, i tillegg til en del biler på verksted.
– I valget mellom brudd på arbeidsmiljøloven og klagetall, prioriterer vi å følge loven, sier kommunikasjonsrådgiver Jørgen Bakke Fredriksen i Renovasjonsetaten til Aftenposten.
– Vi er fortsatt i en fase hvor vi prøver ut ulike tiltak for å få innsamlingen så god som mulig, men vi skulle helst hatt lavere klagetall nå, det er det ingen tvil om, sier Bakke Fredriksen.
• Dette er snittlønna i over 300 yrker
Oslo kommune overtok avfallshåndteringen i hovedstaden et par dager før selskapet Veireno, som hadde hatt ansvaret i snaue fem måneder, slo seg konkurs i februar. Veireno startet avfallsinnhentingen 3. oktober 2016, men ved årsskiftet var antallet klager fra frustrerte innbyggere oppe i 30.000. Oslo kommune overtok både Veirenos ansatte og søppelbilene.
Bakke Fredriksen peker på at utgangspunktet ikke var det beste da kommunen overtok avfallsinnhentingen.
– Vi er langt fra fornøyd med klagetallene og jobber hardt for å få dem ytterligere ned. Samtidig erkjenner vi at det blir vanskelig å komme tilbake til de samme, lave tallene vi hadde før Veireno overtok. Vi var en usynlig tjeneste som brått syntes litt bedre i terrenget. Terskelen for å klage er endret, sier Bakke Fredriksen.
Operatørene som hentet søppel før Veireno hadde rundt 50 klager i uka
(©NTB)
• Følg oss på Facebook