JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeiderne utestengt siden mai 2015

Seafront henter havnearbeiderne inn igjen

Ny avtale sikrer havnearbeiderne i Oslo losse- og lastejobb på ferjene til Stena Line og DFDS. Første "sjau" ble gjort allerede denne uken.
Oslo Bryggearbeideres Forening har inngått avtale med Seafront om lossing og lasting av DFDS og Stena Line sine utenriksferjer i Oslo. Tommy Torgersen, leder i OBF (til høyre) og Roar Langaard, nestleder i OBF.

Oslo Bryggearbeideres Forening har inngått avtale med Seafront om lossing og lasting av DFDS og Stena Line sine utenriksferjer i Oslo. Tommy Torgersen, leder i OBF (til høyre) og Roar Langaard, nestleder i OBF.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Tirsdag signerte losse- og lastekontoret Oslo Bryggearbeideres Forening har opprettet etter at Oslo Losse- og Lastekontor, OLLK, ble lagt ned i mai 2015, en avtale med Seafront som står for all kai- og terminaldrift for danskeferjene til Stena Line og DFDS på Vippetangen i Oslo.

FO Oppland: – Fergeselskapene driver fagforeningsknusing

Har eksklusiv avtale

Det er en avtale som sikrer bryggearbeiderne opp til 100 timer arbeid med lossing og lasting for de to ferjeselskapene hver eneste måned. Arbeidet vil i utgangspunktet bestå av å kjøre løshengere av og på ferjene og annet forefallende terminalarbeid.

Det mest interessante er imidlertid at Seafront sin avtale med Oslo Havn sier at selskapet har eksklusiv bruksrett til kaia. Det betyr at Seafront i henhold til en dom i arbeidsretten for drøyt to år siden kunne valgt å betjene de to ferjerederiene med egne ansatte i steden for å bruke havnearbeiderne på losse- og lastekontoret.

– Det finnes bare en grunn til å gi operatørene på havnene avtale om eksklusiv bruksrett. Det er for at operatørene skal slippe å bruke oss. Siden DFDS og Stena Line benytter den samme kaia, kunne det ikke gis eksklusiv avtale med dem. Derfor ble nok Seafront hentet inn for å betjene dem begge, slik at Seafront kunne få eksklusiv avtale, sier Tommy Torgersen, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.

LO sentralt sa nei til lokal Color Line-boikott

Allerede fått bestilling

Ikke lenge etter at Torgersen hadde signert avtalen og sendt kopi til Seafront sitt hovedkontor i Kristiansand, kom bestillingen om jobb. Det betyr at allerede fra i går, var en av bryggesjauerne i OBF i arbeid for Seafront.

– Dette er hyggelige signaler å få. Avtalen viser at vi er konkurransedyktige både på pris og kompetanse, selv om andre har forsøkt å si at vi ikke er det, sier en fornøyd Torgersen.

Avtalen med Seafront er nå den femte avtalen OBF sitt losse- og lastekontor har inngått. Både Toten Transport, Nor Steve og Mesta har vært med siden starten, deretter kom Salt Import AS inn i høst, og nå har Seafront også tegnet avtale om losse- og lastearbeid med OBF-kontoret.

Bare de tre første ga rundt fire årsverk med jobb, men Torgersen er usikker på hvor mye det ligger i avtalene med de to siste.

– Det er 100 timer i måneden på Seafront, mens Salt Import kan bli veldig mye jobb, så det ser bedre ut nå. Vi har jo også folk som jobber på havna i Fredrikstad siden de har hatt behov for flere folk, sier han.

KOMMENTAR: Har LO endelig lært?

– Kjør på med kurs

Utenriksferjene til både DFDS, Stena Line og Color Line har lenge vært populære arrangører av kurs for fagbevegelsen, men etter at de tre rederiene ikke lenger ville benytte seg av havnearbeiderne til lossing og lasting, har bryggesjauerne i Oslo jobbet iherdig for å få fagbevegelsen til å velge andre arrangører. Med avtalen med Seafront, har den pipa fått en annen lyd. I hvert fall når det gjelder DFDS og Stena Line.

– Nå er det bare for forbund og foreninger å bestille kurs hos de to rederiene. Kanskje kan det få Color Line til å komme etter også. Ingenting hadde vært bedre enn om også de startet å benytte oss igjen, men Color Line må vise at de vil ha dialog med oss før vi skal anbefale folk å bruke dem også, sier nestleder i OBF, Roar Langaard.

Avlyste kurs på danskebåten

– Kunne brukt egne

Jan Rune Løvlie, administrerende direktør i Seafront Port Services sier til Transportarbeideren at årsaken til at de har inngått en avtale med OBF sitt losse- og lastekontor er at selskapet hadde behov for hjelp utover de egne ansatte på terminalen i Oslo.

– Du har helt rett i at vi kunne brukt egne ansatte som følge av avtalen vi har med Oslo Havn med eksklusiv bruksrett, men når vi trengte ekstra hjelp utover de vi har ansatt selv, så ville vi ha profesjonelle folk som kan utføre jobben, sier Løvlie.

De profesjonelle han fant, var havnearbeiderne til OBF, men det var ikke bare kompetansen deres som var avgjørende for å bruke losse- og lastekontoret.

– Den avtalen vi har inngått er både konkurransedyktig på pris og har den fleksibiliteten vi trenger. Nå kan vi leie inn havnearbeiderne etter behov, og det behovet har vi, sier Løvlie.

Han legger heller ikke skjul på at erfaringene fra samarbeidet med havnearbeiderne i Kristiansand har trukket i positiv retning for å inngå avtale også i Oslo.

– Vi er veldig godt fornøyd med det arbeidet de gjør i Kristiansand, sier han.

Flere kurs på danskebåten og Kiel-ferja avlyses

Posisjonerer seg i Oslo

Seafront Port Services med hovedkontor i Kristiansand og aktivitet i Larvik driver havneterminaler hvor hovedaktivitetene er håndtering av containere og stykkgods, fylling og tømming av containere, depottjenester samt lagerhåndtering for større industrikunder. I juni i år overtok selskapet terminalen på Vippetangen, hvor selskapet har avtale med Stena Line og DFDS Seaways, om håndtering av selskapenes daglige passasjerruter til og fra Danmark.

Løvlie understreker viktigheten av samspillet mellom terminalene og de underleverandører som benyttes, slik som OBF sitt losse og lastekontor.

– Vi må hele tiden ha fokus på produktet, sikkerhet, fleksibilitet og kostnadseffektive løsninger for kundene, sier han, og utelukker heller ikke at Seafront kan utvide aktiviteten i Oslo.

– Når vi nå er etablert i Oslo, er det naturlig for oss å se på muligheter for økt aktivitet også på andre områder hvor det er naturlig for oss å tilby våre tjenester, avslutter Jan Rune Løvlie.

Nå øker hun skatten på jobbkjøring med egen bil

Søppelkaoset i Oslo skal granskes for å hindre gjentakelse

Trump blir anklaget for nettmobbing. Angrep tillitsvalgt i amerikansk LO på Twitter

Annonse
Annonse