JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjåfører og lagerarbeidere krever 30.000 kroner i lønnstillegg fra Rema

Sjåfører og lagerarbeidere på NHO sin grossistoverenskomst tjener nesten 30.000 mindre enn sine kollegaer på Virke sin grossistavtale. Det kan ikke fortsette, mener Transportarbeiderforbundet. I morgen starter forhandlingene med NHO om ny tariffavtale.
Rema 1000 sine butikker kan bli rammet dersom det ikke oppnås enighet om ny grossistoverenskomst mellom Transportarbeiderforbundet og NHO Handel.

Rema 1000 sine butikker kan bli rammet dersom det ikke oppnås enighet om ny grossistoverenskomst mellom Transportarbeiderforbundet og NHO Handel.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Etter det såkalte februartillegget der minstelønna justeres opp til 90 prosent av gjennomsnittslønna for samtlige lagerarbeidere og sjåfører på Virke sin grossistoverenskomst, havnet minstelønna på drøyt 205 kroner. En tilsvarende justeringsutregning skal også gjøres for NHO sin grossistavtale. Virke-avtalen ga nesten ti kroner i minstelønnsøkning, men selv en like stor økning for NHO Handel vil bety at minstelønna for den overenskomsten vil ligge minst 15 kroner under lønna i Virke. Det utgjør nesten 30.000 kroner i året.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Unngå tariffhopping

Det er også utgangspunktet når NHO Handel ønsker Transportarbeiderforbundet og Yrkestrafikkforbundet velkommen til NHO-bygget på Majorstua i Oslo i morgen klokka 12.

– Den store utfordringen vår er å få NHO-avtalen opp på Virke-nivå. Det betyr at vi må opp mellom 15 og 20 kroner timen, sier forhandlingsleder for Transportarbeiderforbundet, forbundssekretær Bjørn Anders Jonassen.

Forbundssekretær Bjørn Anders Jonassen i Norsk Transportarbeiderforbund.

Forbundssekretær Bjørn Anders Jonassen i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

Årsaken til kravet om å utligne forskjellene mellom de to overenskomstene er åpenbar.

– Vi er redde for at arbeidsgivere skal velge den billigste avtalen, men slik tariffhopping vil vi ikke godta. Derfor må lønnsnivået på de to avtalene utjevnes, sier han.

Følg med på vår oppdaterte tariffkalender

Vil ha klausul

Da Rema Distribusjon som er den aller største bedriften på NHO Handel sin grossistoverenskomst meldte seg inn i NHO, fikk Transportarbeiderforbundet inn en klausul om at lønnsnivået for de ansatte skulle fortsette på Virke-nivå. En slik klausul vil han gjerne ha inn i den nye tariffavtalen også.

– Det er avgjørende for å unngå tariffhopping. Hvis det likevel skjer, vil vi måtte iverksette aksjoner mot bedrifter som prøver seg på slik tariffhopping, sier han.

Overenskomsten omfatter mellom 600 og 700 ansatte, der Rema Distribusjon er størst. Andre kjente bedrifter er Netthandelen, Felleskjøpet i Rogaland og Marine Harvest.

Annonse
Annonse