JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Taxi1 i Bergen nekter å signere tariffavtale:

Taxisjåfører truer med streik hvis de ikke får tariffavtale

41 sjåfører vil streike, blant annet for fem ukers ferie og betalt mens bilen er på verksted.
Hvis Taxi1 ikke signerer tariffavtale blir det sjåførstreik fra 24. mars. Fra venstre: Roger Moum, leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Angelika Haugsrud, hovedtillitsvalgt for NTF i Taxi1 Bergen, og verneombud Jannike Hillestad.

Hvis Taxi1 ikke signerer tariffavtale blir det sjåførstreik fra 24. mars. Fra venstre: Roger Moum, leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Angelika Haugsrud, hovedtillitsvalgt for NTF i Taxi1 Bergen, og verneombud Jannike Hillestad.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I februar sendte Transportarbeiderforbundet krav om tariffavtale for taxisjåførene i Taxi1 i Bergen. Tross positive signaler fra selskapet, blir det nå mekling om avtalen.

Totalt vil 41 sjåfører bli tatt i streik fra 24. mars om ikke partene blir enige i meklingen i Gulating lagmannsrett dagen før.

– Kravet ble sendt over 8. februar med to ukers frist, men tross både utsatt frist og ytterligere purring, fikk vi aldri noen signert tariffavtale tilbake. Den 6. mars sendte vi derfor varsel om plassfratredelse til Riksmekleren, forteller leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum.

Der skal partene møtes torsdag 23. mars, og en streik fra dagen etter vil ramme bedriften hardt.

– Flesteparten av de heltidsansatte sjåførene er organisert i NTF, påpeker Moum.

Nå krever taxisjåførene tariffavtale

– Ingen forståelse

Han mener det er helt uakseptabelt at bedriften unnlater å signere avtalen.

– Medlemmenes ønske om en avtalefestet lønn burde være en selvfølgelighet i 2017. Bedriftens manglende vilje til å signere tariffavtalen vitner om liten eller ingen forståelse for arbeidslivet i Norge og ønskene til sine egne ansatte, tordner Moum.

Lønna i taxibransjen er provisjonsbasert og ligger som oftest et sted mellom 40 og 45 prosent av innkjørt beløp. Tariffavtalen som kreves innført er en minstelønnsavtale og har bestemmelser om minimum 41,7 prosent av innkjørt beløp.

Møtes på fredag

Moum forteller at det ikke har vært noen kontakt mellom Taxi1 og Transportarbeiderforeninga før plassfratredelsen ble sendt riksmekleren sist uke.

– Da fikk vi dem endelig i tale, så nå skal vi ha et møte førstkommende fredag der Taxi1 skal stille sammen med sin advokat. Men jeg har ingen forhåpninger om at de kommer til å signere tariffavtalen på det møtet heller, sier Moum.

Ikke overrasket

Det tror heller ikke Angelika Haugsdal, tillitsvalgt for de NTF-organiserte sjåførene i Taxi1.

– Mange trodde nok at daglig leder Robert Aasmul var positiv til avtalen, men jeg har hele tiden trodd at han ikke kom til å skrive under. Så jeg er ikke overrasket, sier hun.

Haugsdal forteller at Aasmul sendte både henne, hovedverneombudet og senere alle de ansatte sjåførene en epost, der han beskriver tariffavtalekravet som en misforståelse.

– I eposten skriver han at turavgiften på 17 kroner for hver tur som vi blir trukket, kan dekkes inn på andre måter, slik at det ikke skal belastes oss direkte. I tillegg sier han at han har økt lønningene slik at det ikke er nødvendig med tariffavtale. Det viser bare at han ikke har forstått hva en tariffavtale er, sier Haugsdal.

Klare for streik

For selv om turavgiften er forhatt blant sjåførene, vil en tariffavtale også medføre fem ukers ferie, mer feriepenger, velferdspermisjoner og ikke minst betalt når bilen er på verksted eller vaskes.

– Problemet er at vi ikke stoler på ham. Han kan tilby oss noe den ene dagen og trekke det tilbake dagen etter. Med en tariffavtale kan han ikke gjeninnføre noen turavgift, sier Haugsdal.

Hun håper de slipper streik, men er klar om det må til.

– Vi vil ha forandring for dette har pågått altfor lenge. Det gjelder både sjåfører som har vært i bransjen veldig lenge og de som er nye. Her er alle kampklare, understreker Angelika Haugsdal.

Forholder seg til tillitsvalgte

Daglig leder Robert Aasmul i Taxi1 er svært sparsommelig med sine kommentarer når Transportarbeideren tar kontakt. Han vil ikke svare på om han vil signere tariffavtale verken i mekling eller i møtet førstkommende fredag.

– Vi forholder oss til våre tillitsvalgte, og har tillit til vi kan finne en avtale sammen med dem, er alt Robert Aasmul ønsker si.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Disse 27 yrkene gikk ned i lønn i fjor

Lines yrke er et av Norges dårligst betalte

Annonse

Flere saker

Annonse