To forbund krever at byrådsleder Raymond Johansen svarer om Oslo havn
Sjømannsforbundet og Transportarbeiderforbundet står sammen i kampen om å få bedre forhold på Oslo Havn.
Johnny Hansen, leder i Norsk Sjømannsforbund og Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund er ikke redd for å true med å erklære Oslo havn som bekvemmelighetshavn dersom den sosiale dumpingen på havna ikke tar slutt.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Uten snarlig svar på om det er politisk vilje fra det sittende byrådet i Oslo til å avslutte den sosiale dumpingen på Oslo Havn, vil arbeidet med å erklære havna som bekvemmelighetshavn starte allerede i sommer.
• Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge
Bryter avtaler
Allerede på den første dagen av Den Internasjonale Transportarbeideføderasjonen sin konferanse i Cape Town i Sør-Afrika denne uka, møtte Transportarbeiderforbundet både Sjømannsforbundet og maritim koordinator i ITF, tidligere leder i Sjømannsforbundet, Jacqueline Smith. På agendaen stod det kun ett punkt, nemlig den sosiale dumpingen i Oslo Havn.
Transportarbeideren har tidligere avdekket at skip blir losset og lastet i Oslo Havn av sjøfolk om bord, i stedet for registrerte havnearbeidere. Dette skjer til tross for at ITF-avtaler som skipene er bundet av, forbyr sjøfolk å bidra til dette arbeidet, med mindre det er godkjent av havnearbeidernes fagforbund. Disse bruddene er dokumentert av ITF-inspektøren i Oslo, og sendt både Oslo Havn og skipenes rederier.
Fram til nå har byrådet og lederen i havnestyret i Oslo ikke gjort noe for å stoppe praksisen. Snarere tvert imot. Både Roger Schjerva, styreleder i Oslo Havn og byråd Geir Lippestad fra Arbeiderpartiet, har hevdet at Oslo Havn driftes i henhold til de lover og regler som gjelder.
Må vise vilje til endring
Rødt sitt styremedlem i havna, Silje Josten Kjosbakken, ville ha et vedtak om at havna skulle følge Den Internasjonale Arbeiderorganisasjonen, ILO, sin konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til lossing og lasting, men saken ble utsatt, og skal nå først opp på styremøtet 15. juni.
Terje Fenn Samuelsen, leder i den Europeiske Transportarbeiderføderasjonens havnearbeiderseksjon, og 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, vil imidlertid ha en avklaring politisk før det.
• Følg oss på Facebook
– Sammen med Sjømannsforbundet vil vi kreve å få et møte med byrådsleder Raymond Johansen allerede 12. juni for å få avklart hva byrådet vil foreta seg med den dokumentert praksisen som bryter med ITF-avtaler og ILO 137. Får ikke vi de signalene vi ønsker på det møtet, vil vi sammen med ITF starte prosessen umiddelbart med å få Oslo Havn erklært som bekvemmelighetshavn, sier Terje Fenn Samuelsen.
Ber om fullmakt
Johnny Hansen, leder i Sjømannsforbundet støtter Transportarbeiderforbundet fullt ut, og sier at alt som trengs nå er et mandat fra ITFs Fair Practice Committee.
– Vi er enige i at praksisen i Olso Havn må endres. Nå vil sammen med Norsk Transportarbeiderforbund be om fullmakt fra FPC slik at ITF Koordineringskomite i Norge kan erklære havna for POC dersom ikke et felles fremstøt overfor politikerne fører frem, sier Johnny Hansen.
Kampanjen mot bekvemmelighetshavner, eller POC (Ports of Convenience) som det ofte forkortes, ble vedtatt av ITF-kongressen i Durban i 2006 etter mal fra bekvemmelighetsflagg-kampanjen mot skip registrert på bekvemmelighetsflagg, som ITF har ført siden rett etter 2. verdenskrig.
ITFs Fair Practice Committee har møte her i Cape Town torsdag og fredag, og det er trolig på fredag fullmakten til ITFs Koordineringskomite i Norge vil bli behandlet.