Over 60 havnearbeidere mister streikebidraget fra i dag
Transportarbeiderforbundet avslutter havnearbeiderstreiken
Holship-dommen fra Høyesterett før jul, gjør at Transportarbeiderforbundet avslutter boikott og sympatistreiker.
Aksjonister fra mange LO-forbund blokkerte porten i 45 minutter under boikottstarten til Norsk Transportarbeiderforbund av Risavika Terminal AS 1. november 2013. Mer enn tre år senere må leder i NTF, Lars Morten Johnsen konstatere at boikotten avsluttes uten resultat.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Forbundsstyret i Transportarbeiderforbundet møttes i dag for første gang etter at dommen i Holship-saken. I dommen fra Høyesterett som kom 16. desember i fjor, ble det klart at flertallet mente havnearbeidernes tariffavtale med fortrinnsrett og derigjennom mulighet til å bruke boikott som virkemiddel var i strid med EØS-avtalens artikkel om fri etablering.
• Havnearbeiderne tapte i Høyesterett
64 havnearbeidere rammes
Det tok forbundsstyret i dag konsekvensen av og vedtok å avblåse både boikotten av Risavika og sympatistreikene i Mosjøen og Tromsø. I vedtaket heter det også at utbetalingen av streikebidrag stoppes fra og med i morgen. Det betyr at åtte havnearbeidere i Stavanger, tolv i Tromsø, 16 i Mosjøen og 28 i Oslo mister den økonomiske støtten de har hatt. I Stavanger siden 1. november 2013.
• Havnearbeiderne risikerer å stå på bar bakke etter tre år i streik
Ikke råd til mer støtte
På havnearbeidernes konferanse tidligere i uka, ble det ytret et ønske om at streikebidraget ble videreført ut måneden, men noe slikt forslag kom aldri på dagens forbundsstyremøte.
– Vedtektene sier at når streiken opphører, så opphører også streikebidraget. Skulle vi fortsatt å yte støtte til havnearbeiderne måtte det fått en annen form, men det økonomiske handlingsrommet til forbundet er svekka etter havnekonfliktene, sier leder i Transportarbeideforbundet, Lars Morten Johnsen.
• Starter innsamlingsaksjon for havnearbeiderne
– Må sikres
Han sier likevel at det viktigste nå er å sikre de som er rammet en videre eksistens, og ønsker velkommen havnearbeiderforeninga sin innsamlingsaksjon.
– Det som plager meg aller mest er den situasjonen som folk har havna i fordi de stod i kampen i over tre år. Ingen av oss kunne forutse at Høyesterett ville gjøre helomvending fra Sola-dommen i 1997 der de sa at boikott var lovlig virkemiddel for å få tariffavtale på havnene, til å si at det ikke er lov nå. Derfor vil jeg oppfordre folk til å støtte opp om havnearbeiderne og bidra med det de kan. De har stått i fronten og sloss for tariffavtale og ILO-konvensjoner, men motkreftene ble for store, sier Lars Morten Johnsen.