JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderforbundet er positiv til Samskip-oppkjøp av Norlines

Konkurransetilsynet sa nei da Eimskip ville kjøpe Nor Lines. Nå sier de ja til at Samskip overtar aktivitetene til det norske transport- og logistikkselskapet. Det gleder Transportarbeiderforbundet.
I går sa Konkurransetilsynet ja til at islandske Samskip får kjøpe opp Nor Lines.

I går sa Konkurransetilsynet ja til at islandske Samskip får kjøpe opp Nor Lines.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Nor Lines har i lengre tid slitt økonomisk og et oppkjøp av selskapet har vært på trappene en stund. I fjor ble det klart at islandske Eimskip som har norsk kontor på Sortland i Vesterålen, ønsket å kjøpe opp Nor Lines. Det sa imidlertid Konkurransetilsynet nei til, da de mente det ville være en alvorlig svekkelse av konkurransen på transport av frossenfisk.

Dermed måtte Nor Lines fri til noen andre, og i sommer ble det klart at Samskip, også det opprinnelig fra Island, men nå med hovedkontor i Nederland, ville overta Nor Lines sine aktiviteter i Norge. Det oppkjøpet ble det mandag klart at Konkurransetilsynet aksepterer.

– Samskip sitt erverv av deler av virksomheten i Nor Lines AS vil ikke i vesentlig grad hindre effektiv konkurranse, og dermed kan sammenslåingen tillates, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.

Åge (76) hadde levende spyfluelarver i såret da han døde. NB! Sterke bilder

Må bli lønnsomt

Daglig leder Are Gråthen i Samskip Norge, sier til Transportarbeideren at prioritet nummer en er å gjøre driften i det gamle Nor Lines lønnsom.

– Hvis man ser på årsresultatet til Nor Lines både i fjor og året før, er det ingen hemmelighet at det har gått dårlig. Vi ønsker selvsagt å utnytte mest mulig synergier av det oppkjøpet ved å optimalisere driften, slik at vi kan tjene penger, sier Gråthen.

Nøyaktig hvordan dette skal skje, har ikke Samskip bestemt seg for. Det gjelder også framtiden for havneterminalene til Nor Lines.

– Vi tar jo over hele "butikken" som den er. Det ikke lagt noen konkrete planer på hva som skal gjøres, men vi må se på forskjellige alternativer for å snu butikken, avslutter Are Gråthen.

• Følg oss på Facebook

Håper på samarbeid

Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet er glad for at Konkurransetilsynet godkjente overtakelsen til Samskip.

– Vi har jo ikke hatt det beste samarbeidsforholdet med Nor Lines de siste årene, mens vi etter det jeg kjenner til har hatt et god samarbeid med Samskip som jeg håper vi kan videreutvikle, sier Fenn Samuelsen.

Han mener det var svært viktig å få på plass en aktør som kan drifte de små havneterminalene videre.

– Vi har sett med bekymring på at mer og mer gods blir fraktet på bil i stedet for på kjøl, og håper at Samskip som er store på skip, og det faktum at Nasjonal Transportplan åpner for å gi økonomisk støtte til de som vil satse på kystfrakt, kan bidra til å tilbakeføre mer gods til sjø, fortsetter han, og håper Samskip ser havnearbeiderne som en naturlig del av det tilbudet.

– Det vil være naturlig at det opprettes kontakt mellom forbundet gjennom Norsk Havnearbeiderforening og Samskip, slik at vi kan få kjennskap til de planene selskapet har. Vi er jo ikke sikre på hvordan Samskip har tenkt å drive, men vi antar det vil bli endringer utfra hvordan Nor Lines har drevet det. Det finnes jo mange små anløpssteder langs kysten som må ivaretas. Derfor ser vi positivt på Konkurransetilsynets beslutning, avslutter Terje Fenn Samuelsen i Transportabeiderforbundet.

Frp vil splitte opp Posten og selge Bring

Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

Annonse
Annonse