Det relativt nystartede Transport og Logistikkforbundet vil ha tariffavtale med Lastebileierforbundet. Det vil Transportarbeiderforbundet bekjempe med alle midler, mens Lastebileierforbundet foreløpig forholder seg tause.
Roy Ervin Solstad
Transportarbeiderforbundet i krangel med nytt forbund om tariffavtale på gods
Transportarbeiderforbundet vil hindre det nystartede Transport- og logistikkforbundet å opprette tariffavtaler med Lastebileierforbundet og NHO-bedrifter.
res@lomedia.no
Transport- og logistikkforbundet, TLF, ble startet av tidligere leder i Yrkestrafikkforbundet, Svein Furøy tidligere år, og allerede ved oppstarten stilte Transportarbeiderforbundet seg kritisk til opprettelsen. I slutten av mai sa leder i NTF, Lars Morten Johnsen, at TLF sin tariffavtale var organisert sosialdumping, siden deres avtale ikke ville inneholde en AFP-ordning, slik den landsomfattende avtalen med Norsk Lastebileier-Forbund, NLF, og NHO Transport gjør.
– Jeg frykter at folk i bransjen vil føle seg lurt, sa Johnsen den gang.
• Frp vil splitte opp Posten og selge Bring
Umulig med landsomfattende avtale
Mandag denne uka sendte bransjerådet for gods i Transportarbeiderforbundet et åpent brev til TLF [ekstern link] der de gjentok Transportarbeiderforbundet sin bekymring.
– Vi observerer at dere nå er i ferd med å kreve tariffavtale med bedrifter der dere har fått medlemmer. Sågar opplyser dere om at dere tenker å sende krav om tariffavtale direkte til NLF dersom bedriften er medlem der. NLFs arbeidsgiverorganisasjon er som kjent part i (likelydende) landsomfattende overenskomst for godssjåfører, med LO/NTF og YS/YTF, med tilhørende hovedavtale. Det vil være umulig for NLF å inngå en annen landsomfattende overenskomst og hovedavtale på tvers av dette, da det vil stride mot det arbeidsrettslige ufravikelighetsprinsippet, heter det i brevet.
Bransjerådet peker på at TLF derfor kun kan inngå tariffavtaler med enkeltbedrifter, ikke med arbeidsgiverforeningene.
– Vi mener det blir galt ovenfor potensielle medlemmer at TLF fremstår som en fagforening, med de premissene dere legger ved å «tilby arbeidsgiverne» en tariffavtale som i realiteten er en dumping av de etablerte avtalene med AFP ordning, understreker bransjerådet.
• Følg oss på Facebook
Leder i Transport- og Logistikkforbundet, Svein Furøy, kaller anklagene fra NTF for en provokasjon.
Roy Ervin Solstad
– Provokasjon fra NTF
Nå har Svein Furøy i TLF svart på brevet. I et brev som er sendt til både NTF, YTF og NLF, kaller han brevet en provokasjon og at anklagene ikke har noen rot i virkeligheten.
– Vi ønsker ingen "krig" med noen av de andre forbundene i bransjen. Vi vil ikke diktere andre forbund i forhold til deres vedtekter og strategier og vi forventer at ingen andre forbund dikterer våre strategier eller vedtekter, skriver Furøy og legger til at TLF vil kjempe for det han beskriver som "vår rett" med alle midler.
– Når det nå insinueres at man ikke kommer til å godta at arbeidsgiverorganisasjonen NLF inngår tariffavtaler med TLF, vil vi være i den situasjonen at andre arbeidstakerorganisasjoner hindrer arbeidere og bedrifter i en bransje å inngå avtaler som er ønsket av begge parter gjennom forhandling. Slike tilstander håper vi at vi ikke blir vitne til, tordner Furøy.
Han bekrefter samtidig at TLFs tariffavtale sin eneste forskjell fra Godsbilavtalen YTF og NTF har forhandlet frem er valgfriheten om å inkludere avtalefestet pensjon for de ansatte.
Furøy avslutter brevet med et håp om at truslene fra NTFs bransjeråd er ubegrunnet, og med følgende spørsmål:
– Vil NTF, YTF og NLF jobbe aktivt for å hindre at TLF får inngå tariffavtaler?
Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund, mener sjåfører som går inn på pensjonsavtalen med TLF risikerer å bli minstepensjonister og sosialmottakere i fremtiden.
Roy Ervin Solstad
– Gjør sjåfører til minstepensjonister
Svaret på det spørsmålet fra NTF-leder Lars Morten Johnsen er et klokkeklart "ja".
– Vi kan ikke akseptere at Norges Lastebileier-Forbund inngår tariffavtaler med vesentlig dårligere vilkår enn det NLF tidligere har bundet seg til i avtaler med NTF og/eller YTF. Vi mener dette vil stride med ufravikelighetsprinsippet, skriver Johnsen.
Han anslår at mellom 40 og 50 prosent av alle yrkessjåførene innen godssektoren har en AFP-ordning. En ordning som han påpeker at TLF ønsker å fjerne.
– For å få til AFP måtte arbeidstakerne frasi seg deler av den økonomiske potten som innskudd til ordningen. Vi kan derfor ikke akseptere at tekniske bestemmelser som er en del av tidligere oppgjøre fjernes i en tariffavtale, like lite som vi vil akseptere at det etableres tariffavtaler med lavere lønnsnivå enn det er i de alelrede eksisterende landsomfattende tariffavtalene, understreker han.
NTF-lederen hevder videre at det TLF legger opp til er en privatisering og individualisering av pensjonen.
– Den enkelte kan risikere å sitte igjen med en framtidig pensjon på 38 prosent av lønna. Dette vil være å gjøre dagens godssjåfører til pensjonstapere, minstepensjonister og sosialmottakere i framtida. Derfor vil vi bekjempe opprettelsen av en TLF-avtale med NLF- og NHO-bedrifter. Vi har tatt kontakt med NLF og kommer til å fastholde at en eventuell avtale med NLF som part vil være i strid med ufravikelighetsprinsippet, avslutter Lars Morten Johnsen.
• Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge
Geir A. Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, vil ikke kommentere.
Roy Ervin Solstad
– Arbeidsgivernes løpegutter
Transportarbeideren har vært i kontakt med administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund, men han vil ikke svare på om NLF er enig i at en TLF-avtale vil være et brudd på ufravikelighetsprinsippet, eller andre spørsmål knyttet til det nyopprettede forbundet.
– Vi har ikke tatt stilling til de spørsmål du reiser – ei heller til vårt forhold til TLF. Det vil vi gjøre i løpet av høsten etter en ordinær prosess i vår organisasjon. Jeg har derfor ingen kommentar til dette nå, skriver Geir A. Mo i en epost.
Heller ikke NTF-leder Lars Morten Johnsen har hørt noe fra NLF.
– Vi krevde et møte med dem før sommeren, men har ikke hørt noe, så vi har purret på dem nå, sier Johnsen.
Han er imidlertid helt klar på at forbundet vil måtte ta en tvist på saken dersom NLF skulle inngå en landsomfattende avtale med TLF.
– Dersom de inngår en avtale hvor en så vesentlig del er borte som AFP-ordningen, så vil det jo være fritt fram å inngå avtaler med 30 kroner timen i lønn også. Vi ga fra oss lønnstillegg for å få på plass AFP, og kan ikke akseptere konkurrerende avtaler med vesentlig dårligere vilkår. TLF opererer her som løpegutter for arbeidsgiverne, understreker Lars Morten Johnsen.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
– Prinsipp, ingen lov
Leder i Transport- og Logistikkforbundet, Svein Furøy, mener det er viktigere å få organisert yrkesgruppen, enn å stå steilt på ufravikelighetsprinsippet.
– Det er lav organisasjonsgrad i bransjen og enda lavere tariffdekning. Hverken YTF eller NTF har klart å skapte tillit i den yrkesgruppen som TLF organiserer. Den næringen har blitt forsømt av YTF og NTF. Ufravikelighetsprinsippet er et prinsipp, ingen lov, og slik bransjen ser ut i dag og med de utfordringene som ligger foran oss er ikke et ufravikelighetsprinsipp det viktigste. Vi må prøve å tenke nytt og legge til rette for en massiv organisering og en kraftig økning i tariffdekningen slik at vi kan skape en større grad av orden i bransjen, påpeker han.
Det mener Furøy blir langt enklere om man fjerner AFP-ordningen.
– Alle som driver å organiserer i denne bransjen vet at AFP er bremseklossen som gjør at man ikke får på plass tariffavtaler. Det skyldes kostnadene som følger med denne avtalen. Når vi ser forholdene det jobbes under i denne næringen og presset de som prøver å være seriøse utsettes for blir det aller viktigste å få på plass spilleregler i form av tariffavtaler. Husk at bransjen har utviklet seg til å bli som den er samtidig som YTF og NTF har tilbudt sine tariffavtaler med AFP, sier han.
Han understreker imidlertid at TLF forholder seg til resten av Godsbilavtalen.
– På sikt vil vi jobbe for at tariffavtalen blir forenklet og bedre tilpasset bransjen denskal gjelde for, men vi vil ikke gjøre den dårligere. De seriøse bedriftene trues av useriøse aktører som dumper prisene fordi bransjen er uten spilleregler. Det må snu, og det at vi har gjort AFP valgfritt, har ført til en stor interesse for å få tariffavtaler, avslutter Svein Furøy i TLF.
– Ikke veien å gå
Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, gir Furøy rett i at organisasjonsgraden er lav i bransjen, men han mener at det ikke er rett medisin å splitte arbeidstakersiden ytterligere.
– Jeg tror ikke organisasjonsgraden økes når det opprettes flere interesseorganisasjoner som prøver å fremstå som fagforeninger som eksempelvis TIA, Yrkessjåførforbundet, TLF i tillegg til uttallige nettsteder, sier han.
At det er å tenke nytt ved å fjerne goder fagbevegelsen har kjempet for reagerer han sterkt på.
– Det er å gå tilbake til det gamle. Hva skal vi med økt organisering og høyere tariffdekning dersom denne makta ikke skal brukes til å forbedre tariffavtalene, spør han retorisk.
Han mener det ikke blir mer orden i bransjen dersom det kan opprettes organisasjoner som sletter deler av etablerte tariffavtaler og splitter bransjen.
– Å svekke tariffavtalene er ikke veien å gå, da vil neste skritt være å svekke lønns- og arbeidstidsbestemmelsene, poengterer Lars Morten Johnsen i Transportarbeiderforbundet.
Saken er oppdatert.
Transportarbeideren har foreløpig ikke lykkes i å få kommentar fra forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer