Brudd i godsforhandlingene:
Transportarbeiderforbundet kaller NHOs krav en provokasjon
Mener arbeidsgiverne aldri kom med noe seriøst tilbud.
Transportarbeiderforbundets bransjerådsleder for gods, Chris-Rudi Lind (til venstre) og forbundssekretær Morten Hagen i NTF, sier det økonomiske tilbudet NHO kom med var så dårlig at et brudd var uunngåelig.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det sier forbundssekretær og forhandlingsleder for Transportarbeiderforbundet, Morten Hagen, etter at forhandlingene om ny tariffavtale for godssjåførene strandet rett før klokka 15 i ettermiddag. Dermed må NTF og Yrkestrafikkforbundet belage seg på mekling med NHO Transport som motpart.
• Felles front mot underbetaling
Møtte ikke hovedkrav
Morten Hagen beskriver forhandlingene som intense og krevende.
– Vi trodde riktignok lenge at vi kunne bli enige, men da NHO sitt motsvar til vårt konkrete økonomiske krav var at de skulle fjerne allerede opparbeidede tariffrettigheter, var det umulig å fortsette forhandlingene, sier Morten Hagen.
Rettighetene han snakker om er en ansiennitetsstige som gir ansatte med tre og seks år i bedriften henholdsvis tre og seks kroner ekstra i timen. Den ville arbeidsgiverne fjerne.
NHO Transport gikk ifølge Hagen inn i forhandlingene med krav om mer og billigere fleksibilitet.
– Det er kortsiktig tenkning både i forhold til helse, miljø og sikkerhet, samt rekrutering til godsbransjen i sin helhet. Vi oppfatter samtidig at arbeidsgiversidens krav er svært provoserende. Disse kravene gjør utviklingen av en levedyktig godsbransje i Norge vanskelig, sier han.
Meklingsdato ikke klar
Godsoppgjøret som omfatter rundt 6000 sjåfører, hvorav rundt halvparten er organisert i NTF og YTF, går nå til mekling. Tidspunktet er ikke klart, og må avklares med Riksmekleren. En streik kan uansett tidligst skje midt i juni. Da kan det bli enda lengre mellom norskregistrerte lastebiler på norske veier, dersom partene ikke blir enige.