Transportarbeiderforbundet tapte i retten – frykter mer sosial dumping
– Dette gjør at selskapene bare kan ansette lavtlønte øst-europeere på midlertidige kontrakter framfor å fortsette med de lønns- og arbeidsvilkår som allerede er blitt framforhandla.
Transportarbeiderforbundet tapte en sak i Frostating lagmannsrett om virksomhetsoverdragelse for Reno Norden. Retten mene det på en lovendring til for å få virksomhetsoverdragelse i bransjen.
Werner Juvik
res@lomedia.no
Da RenoNorden vant anbudet for en del kommuner på Fosen i Trøndelag, krevde Transportarbeiderforbundet at selskapet skulle gi førsterett til jobbene for ansatte i de selskapene som tidligere hadde hatt anbudet. NTF mente dette var omfattet av reglene om virksomhetsoverdragelse. RenoNorden nektet, noe som gjorde at Transportarbeiderforbundet tok saken til retten på vegne av to av medlemmene sine.
• Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge
Tap på tap
I fjor sommer tapte NTF saken i Fosen tingrett, der flertallet i tingretten kom til at vilkårene for virksomhetsoverdragelse ikke var oppfylt. Det var både NTF og de to medlemmene uenige i, og anket saken inn for Frostating lagmannsrett.
I mars i år kom saken opp for lagmannsretten, og det var avsatt tre dager til behandlingen. Rett før helga kom dommen som viser at alle dommerne i lagmannsretten med unntak av en, følger flertallet i tingretten.
I tillegg sier Frostating-dommen at renovasjonsbilene utgjør så stor del av arbeidet, at virksomhetsoverdragelse uansett ikke vil komme til nytte, all den tid ingen fysiske driftsmidler ble overtatt av RenoNorden.
Samtidig sier dommen at dersom arbeidsmiljøloven skal gis videre anvendelse enn dagens rettstilstand, må det skje ved en lovendring.
Åpner for sosial dumping
Det er nettopp dette siste punktet forbundssekretær Ole Einar Adamsrød mener forbundet må ta tak i fram mot Stortingsvalget til høsten.
– Dette gjør at selskapene bare kan ansette lavtlønte øst-europeere på midlertidige kontrakter framfor å fortsette med de lønns- og arbeidsvilkår som allerede er blitt framforhandla. Det er jo nok å peke på hvordan Veireno holdt på. Derfor er vi er nødt til å jobbe politisk for å få en lovendring som gjør at reglene for virksomhetsoverdragelse vil gjelde i renovasjon på lik linje som i bussbransjen. Det er eneste måten å få bekjempet sosial dumping i renovasjonsbransjen, sier Adamsrød.
• Følg oss på Facebook
Politisk press
Han forteller at NTF har hatt kontakt med Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti sentralt tidligere om situasjonen innen renovasjonsbransjen, og at forbundet vil be om møter med dem igjen.
– Vi må også gå på andre partier på venstresiden for å få gjennom denne lovendringen, fortsetter han.
– Hvorfor ber dere ikke om møte med regjeringspartiene og støttepartiene også?
– NTF har vært klare på at vi ønsker en annen regjering enn den blåblå, så derfor er det naturlig å gå på de rødgrønne partiene først. Det er likevel klart at dersom det ikke blir regjeringsskifte, så må vi i dialog med de andre partiene også, selv om det nok blir tyngre å få de med oss på en lovendring, sier Adamsrød.
Han vil imidlertid ikke gi dagens regjering skylda for situasjonen i renovasjonbransjen.
– Anbudsregimet er veken de blåblå eller den tidligere rødgrønne regjeringens skyld. Dette er EU-politikk som påvirker oss, og det skjer uavhengig av hvem som sitter i regjering, avslutter Ole Einar Adamsrød.
Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad