JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Den nordamerikanske frihandelsavtalen

Trump skaper usikkerhet blant meksikanske transportarbeidere

Trumps ønske om å reforhandle den nordamerikanske frihandelsavtalen skaper usikkerhet innen den meksikanske transportsektoren. Meningene er imidlertid delte med hensyn til hvor store ringvirkningene vil bli.
Juan Gutierrez har ofte leveringer til nordamerikanske butikker i Mexico. 
– Derfor vil det påvirke oss negativt hvis handelen mellom landene reduseres, sier han.

Juan Gutierrez har ofte leveringer til nordamerikanske butikker i Mexico. – Derfor vil det påvirke oss negativt hvis handelen mellom landene reduseres, sier han.

Marco Aguilar

transportarbeideren@lomedia.no

Varer for mer enn 500 milliarder dollar krysset grensen mellom USA og Mexico i fjor, og 70 prosent av disse ble transportert med lastebiler.

– Spesielt sjåførene i selskapene som dedikerer seg til å krysse varene over grensa må nå ta sine forbehold og se etter andre arbeidsoppdrag, mener Clemente Villalpando, tidligere lastebilsjåfør og sjef for det opinionsledende nettstedet, transporte.mx.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Trailersjåfør, Juan Gutierrez, frakter kun varer innad i Mexico, men mener at det vil påvirke alle om handelen med USA blir mindre.

– Jeg har for eksempel stadig leveringer til Walmart, og hvis en ny frihandelsavtale reduserer handelen, kan det bli mindre å gjøre for oss sjåfører, frykter han.

Sjåførkollega, Pedro Reyes, mener derimot at frihandelsavtalen ikke har noe å si for arbeidssituasjonen deres.

– Den gagner politikere og forretningsmenn, men for oss sjåfører gjorde den situasjon verre, sier Pedro som har over 40 års fartstid innen yrket. - Før frihandelsavtalen ble innført hadde vi mer jobb og fik bedre betalt, forteller han.

Det er vanskelig å få visum, og vanskeligere skal det nå bli med Trump.   Juan Gutierrez

Det er vanskelig å få visum, og vanskeligere skal det nå bli med Trump. Juan Gutierrez

Marco Aguilar

Konfliktfylt tema

Den nordamerikanske frihandelsavtalen, NAFTA, trådte i kraft 1. januar 1994, og en gjensidig fri lastebiltransport var inkludert i denne. Dette for å fremme handelen i regionen. USA oppfylte imidlertid ikke avtalepunktene om fri lastebiltransport på tvers av grensa. Etter press fra Mexico, innførte daværende president Obama først i 2007 et pilotprosjekt hvor lastebiler fra begge sider kunne transportere varene til mottaker i nabolandet.

Dette var første gang på 35 år at USA åpnet lastebiltransporten langs sin sørlige grense utover den kommersielle grensesonen. Etter to år ble imidlertid prosjektet stoppet av den nordamerikanske kongressen. Mexico svarte med å innføre tollavgift på varer som ble importert fra nabolandet hvilket førte til at nok et pilotprosjekt ble satt i gang i 2011.

Blant de meksikanske transportselskapene som deltok i begge prøveprosjektene var Transporte Olympic.

– Vi var de første som deltok i begge prosjektene, forteller selskapets daglige leder, Guillermo Perez til Transportarbeideren.

Transporte Olympic hadde i begynnelsen en midlertidig tillatelse til å transportere fritt på begge sider av landegrensa, men i kjølevannet av det andre prøveprosjektet fikk de en permanent tillatelse.

– Den permanente tillatelsen vi har i dag er ikke avhengig av frihandelsavtalen, så eventuelle forandringer i frihandelsavtalen påvirker oss derfor ikke direkte, sier han.

Transporte Olympic dedikerer seg riktignok 100 prosent til å transportere varer over grensa.

– Vi baserer oss følgelig på handelen mellom USA og Mexico, fortsetter selskapets daglige leder.

Etter at Trump inntok presidentstolen har han ikke opplevd mindre etterspørsel etter transporttjenestene de tilbyr.

– Jeg tror heller ikke det kommer til å bli det i framtiden. Trump har snakket mye om frihandelsavtalen og at han enten vil forandre denne, men jeg ser det som usannsynlig at handelen mellom landene vil reduseres da dette ikke er i bedriftenes interesser, understreker Guillermo Perez.

Under Obama ble det åpnet opp for at meksikanske og lastebiler kunne transportere utenfor den kommersielle sonen i USA og vise versa for nordamerikanske lastebiler i Mexico. Få transportselskaper på begge sider av grensa har så langt deltatt i ordningen.

Under Obama ble det åpnet opp for at meksikanske og lastebiler kunne transportere utenfor den kommersielle sonen i USA og vise versa for nordamerikanske lastebiler i Mexico. Få transportselskaper på begge sider av grensa har så langt deltatt i ordningen.

Marco Aguilar

Transfertrafikk

Transporte Olympic er i dag en av 20 meksikanske transportselskaper som kan kjøre hvor som helst i USA. På den andre siden er det bare to nordamerikanske selskaper som har den tilsvarende tillatelsen i Mexico.

Resten av lastebiltransporten over grensa foregår via transferselskaper som kun kan frakte varene innenfor den 26 kilometer brede kommersielle grensesonen.

– Jeg har flere ganger leveringer ved grensen. Her laster jeg om til en annen trailer som krysser varene, forteller Juan Gutierrez.

Denne traileren laster så om igjen på den andre siden av grensa til en nordamerikansk trailer som tar lasten frem til sin endelige mottaker.

Den meksikanske lastebilforeningen, Canacar, har ved flere anledninger pekt på at denne transportformen fordyrer transporten betydelig. 360 millioner dollar årlig antas det at meksikanske bedrifter taper på de ekstra transportutgifter som denne ordningen medfører.

Likevel har interessen for å søke om en fri transporttillatelse i det andre landet vært lav, og en viktig årsak til dette er usikkerheten rundt programmene og avtalene mellom landene som har bidratt til at mange selskaper ikke har tatt sjansen.

– Dessuten er det er mange krav som må oppfylles, forteller Guillermo Perez i Transportes Olympic.

Vanskelig å få visa

Det stilles blant annet krav til nye trailere og at selskapene også må ha kontorer i USA. Når det gjelder sjåførene, er det en rekke krav som visa, engelskkunnskaper, internasjonalt førerkort og sikkerhetsavklaring.

Spesielt kravet om visa skaper trøbbel for mange meksikanske lastebilsjåfører som ønsker å transportere i USA.

– Det er vanskelig å få dette, og vanskeligere skal det nå bli med Trump, sier Juan Gutierrez.

Får han papirene i orden, drar han gjerne over grensa.

– Spesielt hvis det betyr mer lønn, sier han.

Da får det være at dagene borte fra familien blir enda flere.

– Det viktigste er å brødfø dem, medgir han.

Pedro Reyes ser heller ikke bort fra å frakte varer inn i USA og tilbake.

– Men det som gjelder er å alltid ha varer å frakte, uavhengig av hvor de skal, sier den erfarne sjåføren.

Ifølge Villalpando i transporte.mx så trenger ikke Mexicos trailersjåfører å bekymre seg for å bli arbeidsløse.

– Med Trump ved roret i USA, så vet vi ikke sikkert hva som vil skje, menmuligens vil de som jobber spesifikt med import- og eksportvarer måtte begynne å transportere nasjonale varer. Det er et underskudd på hele 90.000 sjåfører i det interne markedet, så Trump-usikkerheten til tross, vil de meksikanske trailersjåførene rulle videre, avslutter Clemente Villalpando.

Clemente Villalpando i transporte.mx sier det et viktig for den meksikanske lastebilbransjens videre utvikling at handelen mellom USA og Mexico ikke forringes.

Clemente Villalpando i transporte.mx sier det et viktig for den meksikanske lastebilbransjens videre utvikling at handelen mellom USA og Mexico ikke forringes.

Roy Ervin Solstad

17 historier om ulikhet i Norge

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Annonse
Annonse