JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

5,5 milliarder til vei og bane

Regjeringen plusser på godt over 5,5 milliarder kroner til samferdsel neste år

kjell.werner@anb.no

Dette er, etter det Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) kjenner til, en av godbitene i statsbudsjettet for 2014.

Første året i oppfølgingen av Nasjonal transportplan blir dermed en pangstart.

For å klare å oppfylle opptrappingen som ligger i denne planen, må regjeringen øke med minst 4 milliarder kroner første år. Men de rødgrønne partiene har altså klart å finne plass til drøye 5,5 milliarder kroner.

– Les også: Må ruste opp 200 gamle tunneler

Den kraftige økningen er mulig som følge av at flere store vei- og jernbaneprosjekter er klare for oppstart.

Det gjelder i første rekke Follobanen med nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo.

Follobanen er tidenes største jernbaneprosjekt som er planlagt å stå ferdig i 2020, og den første ordinære bevilgningen kommer altså på statsbudsjettet for neste år. Videre er det snakk om store investeringer i ny bane i Bergen og ny E6 på Helgeland, for å nevne de største prosjektene.

ANB har ikke lyktes å få kommentar fra politisk hold i Samferdselsdepartementet om saken. Statsbudsjettet legges fram mandag 14. oktober.

– Les også: Kollektivløfter fra Høyre

Nasjonal transportplan er en tiårsplan som er delt i to bolker, en for de første fire årene og en for de siste seks. Her loves det 50 prosent økning samlet sett og en totalramme på 508 milliarder kroner over ti år. Det skal ifølge planen brukes 311 milliarder til veiformål og 168 milliarder til jernbane.

Spørsmålet er så hva en forventet borgerlig regjering gjør på samferdselsfronten, både når det gjelder justeringer på neste års statsbudsjett og en omkamp om viktige elementer i den nasjonale transportplanen.

De fire borgerlige partiene har, med forskjellig grad av entusiasme, sagt ja til flere prosjekter basert på offentlig-privat samarbeid (OPS) og ulike fondsløsninger.

Det hører også med til historien at Frp sier klart nei til bompengefinansiering av veier. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse