KONKURRANSE: Fafo-forsker Bård Jordfald sier det er avgjørende for NSB med en løsning på pensjonsforpliktelse når de skal konkurrere.
Kristian Brustad
Forsker i Fafo, Bård Jordfald:
– Får ikke NSB gjort noe med pensjonene, vil de slite med å konkurrere
Det fins ingen entydig undersøkelse som viser at konkurranseutsetting på jernbanen fungerer eller ikke. Forsker i Fafo, Bård Jordfald, er likevel klar på en ting; Skal NSB være med å konkurrere, må de finne en løsning på de ansattes pensjoner.
morten.hansen@lomedia.no
– Det er ingenting som tyder på at konkurranseutsetting fungerer – eller ikke fungerer – i jernbanesektoren. Det viser også de forskjellige måtene sektoren er strukturert – fra Sveits som har både skinner og tog i ett selskap og ingen konkurranse, til Storbritannia som har konkurranseutsatt og privatisert. Det eneste som er tydelig, er at jo mer man investerer i jernbane jo bedre blir den, sier Bård Jordfald.
• – Det hjelper ikke med toetasjes tog, hvis du ikke har folk til å fikse signalanlegg og skinner
Fafo-forskeren har sett på en undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG). BCG, som Jordfald karakteriserer som en gjeng med godt skodde økonomer, lager jevnlig en indeks som tar for seg europeisk jernbane. Den topper Sveits foran Finland, som har begge har helintegrert jernbanesystem. Men også Sverige og Tyskland, som i varierende grad har innslag av konkurranseutsetting, ligger godt plassert på indeksen.
Kompliserte Stor-Oslo
Han er usikker på om det er noe å hente, både når det gjelder økonomi og kvalitet, når det nå skal konkurreres på norske skinneganger. Spesielt mener han konkurranseutsetting på togstrekningene i og rundt Stor-Oslo vil være vanskelig.
– Her er systemet trangest og med flest flaskehalser. Ser man for eksempel til Tyskland, så er det Deutsche Bahn som trafikkerer i og rundt de største byene.
Jordfald påpeker at det er veldig komplekst å drive jernbane rundt de store byene.
– Selv om Norge og Tyskland ikke er sammenliknbart i størrelse, er det likevel noen likheter. Jernbanenettet i Norge skal dekke både lokal, region, gods og langdistansetog – og i og rundt Oslo er det lite ledig kapasitet. Det blir litt som å ha mange kokker på et lite og trangt kjøkken. Det kan fort bli mye rot, smiler Jordfald.
– Dersom man først har bestemt seg for å konkurranseutsette, så gjør Samferdselsdepartementet det rett rekkefølge, de starter med de minst trafikkerte strekningene.
• Se alle sakene fra Kartellkonferansen
NSB uten samfunnsansvar
Om det vil bli særlig mange søknader på de utlyste strekningene, er han imidlertid mer usikker på.
– For det første er ikke togdrift noe man bare finner ut at man skal drive med. Det er ikke rom for cowboyer. Melder noen seg på anbudskonkurransen, blir det konkurransedivisjonene i de store europeiske statstogselskapene. Spørsmålet er om de ser det som lønnsomt for dem, sier Jordfald.
Samtidig er han ikke sikker på om det er viktig for NSB å vinne de første anbudene. Jordfald mener det norske, statlige, jernbaneselskapet må ta inn over seg at de er en kommersiell aktør.
– Man kan like det eller ikke, men NSB har ikke et samfunnsansvar lenger. De skal konkurrere i et åpent marked. Jeg tror det er utopi å tro at NSB skal klare å vinne alle anbudene som vil bli lagt ut, sier Jordfald.
Taktikk
Samtidig påpeker han at NSB må stille seg spørsmålet om det er taktisk lurt å prøve å vinne de første anbudene som er lagt ut, eller om de skal la være å søke.
– Hvis de vinner disse anbudene, vi det få andre aktører til å la være å søke når de neste utlysningene kommer? Eller skal de konsentrere som om strekningene hvor trafikken er stor – og hvor det er mest økonomisk lønnsomt? Men uansett hvor mange anbud de vil være med på, må de finne en løsning på de ansattes pensjonsordninger. NSB har opparbeidede pensjonsforpliktelser, mens konkurrentene starter på null. Blir ikke det gjort noe med dette vil NSB slite, fastslår Jordfald.
Blir ikke billigere og bedre
Forbundsleder i Norsk jernbaneforbund, Jane Brækhus, er fornøyd med å få dokumentert at det handler om hvor mye penger man bruker på jernbanen som avgjør om den er god.
– For oss har det vært viktig å få kartlagt hvordan det ser ut i de andre europeiske landene. Nå ser vi at det er ingen markant forskjell om jernbanen er statlig eller privat drevet, sier Jane Brækhus.
Hun påpeker at land som Sveits, Frankrike og Tyskland har drift av både tog og skinner i samme selskap.
– Angela Merkel i Tyskland har sagt at det viktigste er å få folk fram. Der har de konkurranseutsatt en liten del i distriktene, for å tilfredsstille EU. Togdriften i og rundt de store byene er det statsselskapet som driver. I Norge skal konkurranseutsette fordi noen tror at det blir billigere og bedre. Det er det ingenting som tyder på vil skje, sier Brækhus.
Se til Sveits
NJF-lederen mener regjeringen heller burde se til Sveits.
– Det er et land som er mer sammenliknbart med Norge, med fjell, tuneller og liten befolkning. Der er det ingen konkurranseutsetting. Norge går altså motsatt vei. Jeg mener vi burde se til Tyskland og Sveits, sier Brækhus.
Hun er enig med Bård Jordfald, som mener NSB må få ordnet opp i sine høye pensjonsforpliktelser.
– Det prøver vi hver dag å løse. Vi må få avsluttet den nåværende pensjonsordningen på en verdig måte, slik at de ansatte taper minst mulig. De eldre arbeidstakerne må få fortsette på den nåværende ordningen, mens de unge må få en god innskuddspensjon. Men det vil koste – og det er det vi jobber for å få til, sier Brækhus.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard