JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO Stat og YS Stat mot økt skatt på kjøregodtgjørelsen:

– Urimelig angrep på en framforhandlet avtale

Skatten på kilometergodtgjørelsen ved bruk av egen bil dobles. Det vedtok stortingsflertallet under budsjettforhandlingene. Arbeidstakernes organisasjoner har ikke blitt hørt i saken.
MER BYRÅKRATI: LO Stat-leder Egil André Aas mener vedtaket gjør ordningen dårligere for arbeidstakerne, og mer komplisert for alle som bruker satsene.

MER BYRÅKRATI: LO Stat-leder Egil André Aas mener vedtaket gjør ordningen dårligere for arbeidstakerne, og mer komplisert for alle som bruker satsene.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

LO Stat og YS Stat krevde at forhandlingene om satsene skulle tas opp igjen. Dette ble avvist. Et urimelig inngrep i en framforhandlet avtale, mener de to organisasjonene.

– Vi har ikke vært med på denne endringen. Tvert imot, vi har protestert, sier leder i LO Stat, Egil André Aas.

– Avisbudene risikerer å måtte slutte i jobben

Nå øker Siv Jensen skatten på jobbkjøring med egen bil

Ingen innflytelse

Statens kjøregodtgjørelse fastsettes i en særavtale som forhandles fram mellom hovedsammenslutningene i staten og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. I stor grad benyttes den også av det private næringslivet.

– Vi la inn krav om økning til 4,20, og fikk et tilbud om 4 kroner. Så ble satsen stående. Greit nok i forhandlinger. Så i ettertid kommer vedtaket om økt beskatning som gjør at resultatet blir dårligere. Da er vi sjakk matt, sier Aas.

Kompliserer

Kilometersatsen ligger fast på kroner 4,10, som i 2016. I 2016-budsjettet er 3,80 skattefritt, mens 30 øre skattlegges. For 2017 er 3,50 skattefritt, og 60 øre skattepliktig. Regjeringen sier den skal forenkle offentlig sektor for å gjøre den bedre, men her skjer det motsatte, mener Aas.

– Nå må systemene i det offentlige endres, og det samme gjelder private som følger statens reiseregulativ. Det fører til økt byråkrati. De ansatte taper på ordningen. Nå kan leiebil og drosje bli et alternativ, sier LO Stat-lederen.

Skal dekke utgiftene

Grunnlaget for godtgjørelsen er å dekke drivstoff, omkostninger og slitasje på eget kjøretøy. Det har alltid vært enighet mellom partene at beløpet skulle være skattefritt. I fjor brøt regjeringen og støttepartiene med denne etablerte praksisen da de vedtok 2016-budsjettet.

– Muligheten nå ligger i en dialog med det politiske miljøet. Jeg går i gang med det så snart som mulig, sier Egil André Aas.

Økt skatt

• For 2016 er statens sats 4,10 kroner per kilometer. Skattefri sats 3,80 kroner.
• I 2017-budsjettet: Skattefri sats 3,50 kroner.

• Alle som mottar statens sats når de bruker egen bil ved jobbreiser får et inntektspåslag på 60 øre per kilometer.

Kilde: Skattebetalerforeningen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Økt skatt

• For 2016 er statens sats 4,10 kroner per kilometer. Skattefri sats 3,80 kroner.
• I 2017-budsjettet: Skattefri sats 3,50 kroner.

• Alle som mottar statens sats når de bruker egen bil ved jobbreiser får et inntektspåslag på 60 øre per kilometer.

Kilde: Skattebetalerforeningen