JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF

Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF

Morten Hansen

CargoNet kutter i tog og ansatte – 20 prosent mister jobben

Det har vært tungt å få mer av godset fra veiene og over på tog. Nå må landets største fraktoperatør på jernbanen kutte nesten en fjerdedel av antallet tog i uka.


31.08.2018
18:05
21.08.2023 17:14

morten.hansen@lomedia.no

Riksrevisjonen kom tidligere i år med flengende kritikk av regjeringens arbeid med å få mer av godset over på sjø og bane. Nå kan mye tyde på at det blir enda vanskeligere.

Fredag ettermiddag fikk de ansatte i CargoNet, Norges største fraktoperatør på jernbanen, beskjed om at selskapet skal nedbemanne med 20 prosent. Samtidig vil antallet tog i uka bli kuttet med omlag 25 prosent.

Det er en beskjed de ansatte tar med fatning.

– Man forstår jo at noe må skje, men mange frykter at vi blir mindre attraktive for kundene. Og så er det ikke å legge skjul på at mange her mener at det kanskje hadde vært på plass å slanke mer på ledelsesnivå. Mange mener at det er for mange avdelingsledere, og det fører til ansvarsfraskrivelse og lite oversikt, sier Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF.

Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane

Aksepterer ikke oppsigelser

Han er spent på hvordan den kommende prosessen vil skje.

– Vi kommer ikke til å akseptere oppsigelser. Det er mye annet som kan gjøres først. Avgang ved pensjon og omplasseringer til andre stillinger i konsernet, er noen av mulighetene som må brukes først, slår Wikdahl fast.

På den måten håper de tillitsvalgte at færrest mulig av de 60 ansatte skal stå uten jobb, når nedbemanningsprosessen er over.

År med tap

Transportbransjen opererer med små marginer og stor konkurranse. Det rammer spesielt fraktselskapene på jernbanen, som av naturlige grunner er mindre fleksible når det gjelder tid og sted, hardt.

CargoNet – som er heleid av NSB – har lenge slitt med lønnsomheten. I fjor fikk de et underskudd på 49 millioner kroner – selv om driftsinntektene økte.

– Dette betyr at vi nå ser på en reduksjon i rutetilbudet, færre ansatte og en generell priskorrigering, forteller administrerende direktør Erik Røhne.

Økonomiske utfordringer

Godstrafikken på jernbanen har generelt opplevd en utfordrende økonomisk situasjon og rammevilkår over tid.

– Et godt kundetilbud er svært viktig for CargoNet. Skal vi fortsette å være en aktuell leverandør av godstrafikk og et godt alternativ til gods på vei, er vi nødt til å gjøre disse endringer som dessverre betyr færre ruter på ulønnsomme strekninger og reduksjon i antall ansatte, forteller administrerende direktør Erik Røhne.

SV-politiker mener veiutbyggingen slår knockout på togtrafikken

Kan ikke drive med tap

Wikdahl er nøye med å påpeke at forbund og tillitsvalgte er fornøyd med at ledelsen tar grep, og måten omstillingen blir gjennomført på.

– Det sier seg selv at man ikke kan drive med tap over flere år. CargoNet er avhengig av å tjene penger. Vi skjønner at noe måtte gjøres, sier Wikdahl.

Han mener det er riktig av ledelsen i selskapet prøver å optimalisere eksisterende modell, istedenfor å legge ned strekninger og terminaler.

– For NJF er det viktig at de arbeidsplassene som er igjen, skal være trygge. Derfor ønsker vi god dialog med ledelsen. Det er mye arbeid som gjenstår. Der skal vi bidra, sier Wikdahl.

Etterlyser handling fra politikerne

Han er spent på hvordan kundene tar imot de kommende endringene.

– Dette er endringer som vil gå ut over kundene. Færre avganger og høyere pris er ikke gunstig. Spesielt med tanke på konkurransesituasjonen, sier Wikdal.

Han mener nedbemanningen er et direkte resultat av transportpolitikken som føres.

– Hadde politikerne ment det de sier, og handlet deretter, hadde situasjonen vært helt annerledes. Det er umulig å konkurrere når togene må kjøre andre strekninger på grunn av planlagt arbeid, spor og kjøreledninger som ikke virker og manglende oppgradering og dobbeltspor. Nå forventer vi ordentlige tiltak, så ikke hele bransjen går dukken, sier Wikdahl.

– Politikerne må vise at de satser på godstog, mener jernbaneansatte

Krevende å drive godstrafikk på bane

Det er en virkelighetsbeskrivelse Røhne er enig i. Han understreker alvoret i situasjonen, og sier han er bekymret for at togets konkurransekraft mot vei forringes i årene fremover.

– Det har over tid vært krevende å drive godstrafikk på jernbane lønnsomt og effektivt. Vårt tilbud påvirkes også av infrastrukturen, med både planlagte og ikke planlagte avvik, noe som igjen påvirker våre leveranser og kundenes tillitt til at vi kan levere et godt tilbud, sier Røhne.

Les også:

Bane Nor utsetter konkurranseutsettingen på Østfoldbanen

KrF kan sikre mer tog-privatisering. Lysbakken har en advarsel

Flytoget unngår mekling – enighet om bemanning

Enighet om lønnsoppgjøret i NSB – streikefaren er avblåst

31.08.2018
18:05
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker