DYRERE: Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund, og Grethe Thorsen, forbundssekretær i Norsk Lokomotivmannsforbund frykter at billettprisene kommer til å stige som følge av konkurranseutsettingen.
Jernbaneforbundene forbereder seg på konkurranseutsetting
Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
Når Sørlandsbanen blir konkurranseutsatt kan kontrakten føre til dyrere reiser, frykter tillitsvalgte. Jernbanedirektoratet avviser at prisene skal få løpe løpsk.
oystein.braathen@lomedia.no
anders@lomedia.no
De ansatte i jernbanen frykter for at de nye togselskapene kan sette opp prisene på billettene.
Regjeringen legger opp til såkalte nettokontrakter som gir selskapene frihet til å bestemme billettprisene.
– I konkurransegrunnlaget legges det opp til nettoavtale. Det tyder på at myndighetene ikke styrer prisene, sier Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Ved en nettokontrakt får selskapet en fast sum, men beholder billettinntektene selv. Da blir det i togselskapets interesse å skaffe flere kunder og utvikle tilbudet.
USIKKERT: Konkurransegrunnlaget legger opp til at myndighetene ikke vil bestemme prisene, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.
Ole Palmstrøm
Benyttes en bruttokontrakt, tar selskapet på seg kjøring mot et bestemt vederlag. Billettinntektene går til oppdragsgiver, for jernbanens del staten, som også får ansvaret for markedsføring og å skaffe flere kunder.
• Fremskrittspartiet vil selge NSB AS
Usikkert
Sæthre frykter vi kan få britiske tilstander i Norge:
– I Storbritannia ser vi at prisene brukes til å få ned antall ståplasser på de travleste pendlerstrekningene. Fulle avganger blir dyrere enn å ta enn tomme tog. At prisen styrer er alltid et alternativ. Nå er ikke dette et stort problem på Sørlandsbanen, som legges ut for konkurranse først, men det kan bli hvis intercity-triangelet [rundt Oslo, red] legges ut på anbud senere, mener Sæthre.
Billettprisene opptar både NJF og Lokomotivmannsforbundet.
– Nå vet vi ikke mye om dette, fordi avtalen mellom myndighetene og operatørene kommer senere, sier Brekkhus Sæthre.
• Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner
Bestemmer selv
Forbundssekretær Grethe Thorsen i Norsk Lokomotivmannsforbund deler NJFs bekymring:
– Vi er bekymra for at prisene blir løsrevet fra politisk styring. Det kan virke som at togselskapene kan få mer innflytelse over prisfastsettelsen, sier hun.
PERIODEBILLETTER: Blir det fortsatt mulig å legge inn styring i statsbudsjetteT, spør forbundssekretær Grethe Thorsen. Pendlere har fått redusert sine kostnader.
Ole Palmstrøm
I anbudsutkastet heter det: «Togselskapet selv vil være ansvarlig for utførelse av prisfastsettelse. Reiseplan og Billett AS er kun ansvarlig for formidling av billetter og reiseinformasjon, innkreving av vederlag og formidling av dette til Togoperatøren.»
– NSB har det samme systemet i dag, men i de to siste statsbudsjettene har det for eksempel blitt fastslått månedspris. Blir dette fortsatt mulig? spør Thorsen.
Hun er redd strekninger med lav trafikk kan få økt billettpris.
• Pensjonsbombe kan knekke NSB-verkstad
– Skal ikke bli som i Storbritannia
Direktør for persontrafikkavtaler Dagfinn Berge i Jernbanedirektoratet sier papirene som har vært på en forenklet høring er et utkast til deler av konkurransegrunnlaget og at han nå skal se på hvordan innspillene som er kommet kan innarbeides.
– Vi er opptatt av priser. Det er uaktuelt å lage en løsning som gjør at prisene løper løpsk. Vi har som målsetning at kundene skal ha det minst like bra som nå, og vi må derfor ha en ryddig og god prisstruktur, sier han.
Berge sier systemet skal bli mye som i dag, der togselskapet har frihet til prisjusteringer innenfor de føringer som gis av kjøperen når det gjelder på prisvekst og gjennomsnittspris blant annet.
– Jeg kan ikke si at det 100 prosent sikkert ikke blir noen endringer, men vi skal ha et tilsvarende regime som i dag, som alle må rette seg etter. Det skal ikke bli et fullt frislipp slik vi har sett andre steder. Det blir noen føringer, og noe frihet til å tilpasse seg det lokale markedet. Men det blir innen et prisregime som gjør at hverdagen ikke plutselig blir dårligere for mange, sier han, og legger til at prisstrukturen er noe selskapene i større grad får styre selv og at det nok er ulikt hvordan selskapene gjør det.
– Men vi skal sette begrensninger på frihetsgraden, sier han.
Solvik-Olsen beroliget
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ga i desember garantier for at billettprisene ikke vil øke som følge av at nye selskaper tar over togtrafikken.
– Vi skal fortsatt kjøpe ulønnsom trafikk. Det bidrar til å holde billettprisene nede. Staten bruker over tre milliarder kroner i året på å holde prisene nede og støtte ulønnsomme ruter. Vi må ha et prisnivå som er attraktivt for kundene, sa Solvik-Olsen på et pressemøte i Oslo i desember.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo