JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav

Helle er mor til to barn med CP. Her deler hun av sine erfaringer med Nav

Helle Cecilie Palmer delte sine personlige erfaringer fra livet som mamma til to barn med sykdom og funksjonsvansker med delegatene på Kartellkonferansen.
ERFARINGER: Helle Cecilie Palmer  delte sine erfaringer med kontakten med Nav på Kartellkonferansen.

ERFARINGER: Helle Cecilie Palmer delte sine erfaringer med kontakten med Nav på Kartellkonferansen.

Ole Palmstrøm

nina.hanssen@lomedia.no

– Kjære velferdsstaten. Jeg har vært snill i år. Jeg har fylt ut alle skjemaene og sendt inn all dokumentasjonen. Du er som julenissen, men av og til også som Grinchen.

Slik åpnet Helle Cecilie Palmer sin sterke historie som hun delte på Kartellkonferansen torsdag.

Den siste dagen på Gol handlet om velferdsstaten, tillitsreformen og om staten har tillit til de som trenger hjelp. Det var en tøff start for deltakerne å få Palmers egne personlige erfaringer fra livet som mamma til to barn med sykdom og funksjonsvansker.

Hennes lavmælte kåseri om hverdagslivet og kommunikasjon mellom henne og staten sammen med bilder fra familielivet, gjorde inntrykk på de tillitsvalgte. 

– Kjære velferdsstaten: Du er som julenissen som gir meg alt jeg trenger, men kan også være som Grinchen og gir oss blankt avslag for våre søknader, sa hun.

Datteren Rora har alvorlige funksjonsnedsettelser og er pleietrengende og sønnen Snorre har fått CP.

Løvemammaen

Hun har engasjert seg sterkt i helse og velferdspolitikk etter at to av hennes tre barn fikk ekstra behov for helsehjelp. Palmer har i mange år vært nestleder i organisasjonen.

Løvemammaene er en diagnoseuavhengig organisasjon som jobber med å opplyse og forbedre rettighetene til barn og unge med sykdom og funksjonsvariasjon. Palmer har selv møtt mye byråkrati og det var i frustrasjonen mens hun ventet på svar på om hun fikk varmesokker til sin sønn, som i likhet med sin søster har CP, at hun forsto hvor dårlig systemet fungerer for de som har nok utfordringer fra før.

– Saken om varmesokker var dråpen som fikk mistillitsbegeret til å flyte over for meg, innrømmer hun.

Palmer fortalte videre om andre samtaler med Nav der hun er blitt mistenkeliggjort fordi helseetaten og Nav ikke er koordinert og ikke kjenner familiens historie. Dessuten ble belastninger om at de fikk noen avslag på søknadene midt på natta fra Nav ekstra stor.

– Løvemammaer med barn som har ekstra behov er mye oppe på natten, men for å si det sånn så har vi også flere utfordringer enn våkenetter, sa hun.

Palmer berømmet Nav nå for at de har sluttet å sende e-poster midt på natta.

Alle ting vil aldri bli som før For Palmer er fortsatt glad i den norske velferdsstaten og har tillit til den.

– Men har staten tillit til meg? Spurte hun.

Hennes ønske til jul er at velferdsstaten kan gi folk et enklere liv slik at det ikke blir så mye byråkrati fram og tilbake for familier som sliter fra før, sa hun og understreket viktigheten at systemet har tillit til mennesker og at de behandler folk på en god måte. Palmer er skribent i Agenda Magasin, men nå har hun skrevet boka «Alle ting vil aldri bli som før. En løvemammas historie» om egne erfaringer med velferdsstaten. Boka kommer rett over jul på Res Publica, noe som de som har fulgt bloggen krisemaksimering.com gleder seg til. 

Har staten tillit til meg?

I boka som kommer ut forteller Palmer sin historier og har flere konkrete råd som hun håper politikere og ansatte i staten leser. For til tross for avslag og dårlig kommunikasjon så har fortsatt Hele Cecilie Palmer Palmer tillit til velferdsstaten.

– Men har de tillit til meg? avsluttet hun og fikk applaus fra de tillitsvalgte.

Annonse

Flere saker

Annonse