JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hjalmar (61) har vært NSB-ansatt siden 1974. Han kan miste AFP med fire måneders margin

– Nå må statsråden rydde opp, mener Kari Henriksen (Ap).
Hjalmar Kløvfjell med diplomet fra Norges Vel for 40 års tjeneste.

Hjalmar Kløvfjell med diplomet fra Norges Vel for 40 års tjeneste.

LO Media/Privat

Helge.Birkelund@lomedia.no

– Det er veldig bittert hvis det går slik. Ikke bare kan jeg miste AFP. Jeg kan miste jobben også, sier Hjalmar Kløvfjell til frifagbevegelse.no.

10. januar 1974 begynte han i NSB. Da jobbet han med forsyning på Sørlandsbanen. I dag jobber han nattskift som renholder i NSB Trafikkservice i Kristiansand.

Det er regjeringens jernbanereform som kan stikke kjepper i hjulene for hans siste måneder i arbeidslivet.

Regjeringen har lagt ut Sørlandsbanen på anbud. I juli kan ny operatør komme på banen. Da kan også renholdskontrakten ryke. 1. august kan han stå uten jobb, og uten AFP-ordningen det er innbetalt penger på i 44 år.

21. november fyller han 62 år.

Betingelsen for å gå av med avtalefestet pensjon, er at du har jobbet i en tilsluttet bedrift sju av de ni siste årene før du fyller 62 år. Å være tilsluttet, betyr at bedriften har tariffavtale med privat sektor. I tillegg må du på uttakstidspunktet og tre år før dette jobbe sammenhengende i tilsluttet bedrift.

Problemstillingen i forhold til privatiseringen av tjenester, og situasjonen til Hjalmar, er at du ikke kan hoppe over fra offentlig til privat AFP på samme måte.

Dette gjør ham veldig bekymret.

– Jeg kan ikke skjønne at det ikke går an å ordne opp i dette, når det er så liten tid det dreier seg om. Og jeg er ikke alene. Mange ligger i grenseland for å miste sin AFP, sier Hjalmar.

Dette er lønna i over 300 yrker

Opp til andre

Kløvfjell prøver alt for å redde en verdig avslutning på yrkeslivet. Han tok kontakt med lederen i Vest-Agder Arbeiderparti, Kari Henriksen, om saken sin. Onsdag brakte hun problemstillingen inn for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i spørretimen på Stortinget.

– Dersom ikke kontrakten med NSB blir videreført, vil han miste opptjente rettigheter. Han mangler fire måneder på 62 år og særaldersgrensen. Er dette en god måte å behandle en som har stått på for NSB i over 40 år, og vil statsråden ta initiativ til at de som berøres av virksomhetsoverdragelse i NSB får sin rettmessig pensjon, var spørsmålet han måtte svare på.

Hva er AFP? Les mer her

Kari Henriksen tok opp saken med AFP for NSB-ansatte i Stortinget.

Kari Henriksen tok opp saken med AFP for NSB-ansatte i Stortinget.

Helge Rønning Birkelund

I sitt svar, viste Ketil Solvik-Olsen til at det er inngått avtaler med NSB og Mantena om de ansattes pensjonsrettigheter.

Problemet for Kløvfjell er imidlertid at han jobber i NSB Trafikkservice, som er deleid av NSB og ISS. De har ikke en tilsvarende avtale.

– Det er ikke naturlig for meg som statsråd å gå inn på pensjonsforhold for enkeltpersoner. Men vi har sett på generelle forhold. En NSB-ansatt som er født i 1956, vil få beholde sine pensjoner i statens pensjonskasse, også i henhold til særaldersgrensen. Han vil også ha muligheten til å gå av med offentlig AFP. Men denne enkeltsaken er det naturlig at NSB og ISS håndterer, svarte statsråden.

Han hevdet at Kløvfjell ikke vil miste sine pensjonsrettigheter.

I 43 år har Per Olav vasket togene til NSB. Nå kan han tape både AFP og årlig pensjon

Ikke klokere

Kari Henriksen føler ikke at hun ble noe klokere.

– Statsråden snakker med to munner. Han sier han skal sørge for å ta vare på de ansatte, men sørger ikke for at de får ivaretatt sine rettigheter. Det er jo dette hele denne privatiseringen dreier seg om. Det får konsekvenser for enkeltmennesker når statsråden ikke bruker virkemiddelapparatet for å sørge for at alle rettigheter beholdes, mener Henriksen.

– Privatiseringen har skapt stor usikkerhet for mange med lang fartstid i offentlig sektor. Det er en bekymring han bør ta på større ansvar enn det han viser tegn til å gjøre, mener Karin Henriksen.

Medlemmene sa ja til ny NSB-pensjon

• Følg oss på Facebook

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse