JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skatt på personalrabatt

Jernbaneansatte får skatt på fribilletten: Nå tar NJF endringene i ordningen til retten

Kan noen sette en strek for en ordning som har vært en del av lønnsbetingelsene i alle år? Det vil Norsk Jernbaneforbund ha svar på. Nå vil de ta ordningen med fribilletten til retten.
UNDERSØKE LOVLIGHETEN: Norsk Jernbane forbunds leder, Jane B. Sætre, vil at rettsvesenet skal ta stilling til om endringene i fribilletten er lovlig.

UNDERSØKE LOVLIGHETEN: Norsk Jernbane forbunds leder, Jane B. Sætre, vil at rettsvesenet skal ta stilling til om endringene i fribilletten er lovlig.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

Det er over ett år siden det ble klart at også personalbilletten – eller fribilletten som de også blir omtalt som – skulle skattlegges som annen inntekt. Etter flere utsettelser ser det ut til at beskatningen vil starte fra 1. juli.

Nå vil Norsk Jernbaneforbund (NJF) undersøke lovligheten i innføring av skatten, og alle endringene som har kommet som følge av dette.

– Etter dialog med Jernbanens Pensjonistforbund har vi besluttet at vi skal få sjekket personalbillettene juridisk. Kan man med et pennestrøk gjøre de endringene som er gjort? Spør Jane B. Sætre, forbundsleder i NJF.

Bred vurdering

Forbundet vil ha en vurdering i rettssystemet for å finne ut av hvilke rettigheter blant annet pensjonistene som har billetten har. Men de ønsker også en bredere gjennomgang for å belyse andre sider ved endringene som er gjort.

p

– Det er mye som har skjedd det siste året som vi lurer på om er lov. Begrensninger på bruken, gebyrer og nå skattelegging har suksessivt redusert verdien av billetten, uten at brukerne har hatt mulighet til å påvirke det, konstaterer Sætre.

Forbundslederen mener dette spesielt går ut over pensjonistene.

Pensjonistene rammes

Hun påpeker at for de eldste brukerne er det uomtvistelig at fribilletten var en del av lønns- og avtalevilkårene. De var lovpålagt å ha den.

– Mange begynte i jernbanen på grunn av denne billetten. Så viktig var den. Og de trodde de ville beholde den til de gikk bort, sier Sætre.

Hun mener det er denne gruppen som blir rammet hardest.

– For oss som er i arbeidslivet er det en ordning vi kan kreve forhandlinger om. Det gjelder ikke for pensjonistene, sier Sætre.

Personvern

Sætre reagerer også på at de som bruker billetten etter planen skal registrere private reiser i egen App.

– Det er en tillitsbasert ordning, som ikke lar seg etterprøve. Det kan ikke være riktig å basere grunnlag for skatt på det jeg velger å kalle tilfeldigheter, sier Sætre.

p

Hun stiller spørsmål om det er lov å kreve dette.

– Sett i lys av personvernbestemmelsene som er blitt betraktelig skjerpet de siste årene, er det rart at de som bruker billetten nå må gi detaljert informasjon om sitt reisemønster. Det er etter hvert blitt så mye som skjer rundt fribilletten, at det er på tide å få en endelig avklaring, sier Sætre.

Ingjerd (78) mister frikort på toget fordi hun ikke har app: – Det er helt hårreisende av regjeringen å innføre dette

Annonse
Annonse