JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanen blir viktig for Cubas framtid

USAs handelsblokade har rammet Cubas økonomi hardt. Jernbanen kan få en sentral rolle i overgangen mot et normalt forhold mellom de to landene.
NEDSLITT: Jernbanesporene på Cuba er preget av lite vedlikehold over mange år.

NEDSLITT: Jernbanesporene på Cuba er preget av lite vedlikehold over mange år.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

Selv om USAs president Barack Obama og Cubas president Raul Castro har inngått avtale, vil det ta tid å få landets økonomi i balanse. Det mener i alle fall generalsekretær i det cubanske Transportarbeiderforbundet, Fermin Umpierre Iraola, som sier at det nå er mange utenlandske togselskap som har vært på befaring med tanke på å investere.

Cuba har fremdeles et ettpartisystem med en nasjonal landsorganisasjon som er nært knyttet til regjeringen.

Etableringen av joint ventures, bedrifter med cubansk og utenlandsk kapital, har banet vei for mer kompetanse om kollektive forhandlinger og avtaler, særlig på lokalt plan.

LO-CTC samarbeid

Etter en lang reise gjennom fire distrikter er det ikke vanskelig å se at både infrastrukturen og togmateriellet trenger en kraftig opprustning for å fungere. NJF-leder Kjell Atle Brunborg og leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Jørgensen slo fast etter et besøk nylig at landet har store utfordringer.

– Jernbanen har hatt en stor betydning både som transportmiddel og i forbindelse med revolusjonen. I dag er den dessverre i dårlig forfatning og brukes i hovedsak til godstrafikk. Det må store investeringer til dersom den skal bli en del av persontrafikken, sa Brunborg.

Sammen med ti andre i en LO-delegasjon var han der i oktober. I tillegg til å besøke fagbevegelsen, en rekke arbeidsplasser og representanter fra både private og offentlige bedrifter, møtte delegasjonen også ledelsen i Arbeids- og sosialdepartementet.

LO har siden 2000 samarbeidet med fagbevegelsen Central Nacional de Trabajadores de Cuba (CTC).

Reguleringer

Våren 2014 ble det vedtatt en ny arbeidsmiljølov på Cuba. Samarbeidet mellom LO og CTC bygger opp under det å gjøre teori til praksis for områdene loven regulerer.

– Det viktige for oss er å bidra til å gjøre hverdagen bedre for vanlige arbeidsfolk og deres familier, presiserte LO-sekretær Renée Rasmussen som ledet den norske delegasjonen.

Brunborg stilte spørsmål hos Arbeidsdepartementet om hva som skjer når myndigheter og fagbevegelse ikke blir enige om lovendringer. Svaret var at Cuba er en arbeiderstat, ifølge første paragraf i Grunnloven. Ingen beslutninger kan gjøres uten at man er enig med arbeidstakerne.

De har flere Arbeidstilsyn med ulike praksiser på inspeksjoner og tilsyn. Ved arbeidsulykker kan de også ta saken inn i rettsvesenet. I tillegg har fagforeningene rett til uanmeldt inspeksjon i bedriftene.

Forfaller

Besøket var ikke skreddersydd for å se på jernbanen, men ettersom Brunborg og Jørgensen var med, ble det litt om samferdsel likevel.

Begge har besøkt landet tidligere, og synes det var trist å se at forfallet nå er langt større.

– Vi satt mye på buss, men for meg er det helt naturlig å observere jernbanesporene og togvogner vi passerte eller stanset ved, sier Jørgensen.

Hans inntrykk er at Cuba nå har en forferdelig nedslitt infrastruktur.

– Slitte spor har de felles med norsk jernbane. Vi har jo også etterslep av vedlikehold, men likevel er det et hav av forskjeller mellom de to landene. Hvis våre ansatte hadde fått slike spor å kjøre på hadde det kommet ville protester, sier han.

Sakte

– Vi så svært få tog i bevegelse men jeg kan tenke meg at ingen tog overstiger en fart på 40 kilometer i timen. Det ville ikke være forsvarlig. Jeg la også merke til at signalsystemene er veldig primitive her og foregår på den manuelle måten der kommunikasjon går via togmeldinger mellom de ulike stasjonene. Litt sånn som vi hadde i Norge tidligere, sier Jørgensen.

Cuba har nesten dobbelt så mange kilometer som Norge, men kanskje bare halvparten er i bruk.

Ifølge Wikipedia har 4400 km standard sporbredde, mens de resterende 7000 kilometerne er på sukkerplantasjene der den varierer.

Ifølge generalsekretæren er mer gods på bane en prioriterte samferdselspolitikk fra regjeringen.

Skepsis

Avtalen mellom Obama og Raul Castro har skapt forventninger. Det er mest amerikanske forretningsfolk som besøker landet, men også norske bedrifter innen turisme, transport og fiskeindustri.

Da LO-toppene møtte ledelsen i arbeidsdepartementet bekreftet de at jernbanen er en satsing, men understreket at de ikke var særlig positive til at utenlandske togselskaper skulle investere.

Det er ikke snakk om å privatisere, men det er et mål å få investeringer slik at de får byttet ut materiell fra før revolusjonen og gamle østeuropeiske lokomotiver fra 60- og 70-tallet.

Ifølge generalsekretær i Transportarbeiderforbundet, Iraola, er det allerede flere utenlandske togselskap som har vært på befaring.

De ønsker investeringer både til rullende materiell, verksteder og infrastruktur.

– Kort tid før vårt besøk hadde allerede det russiske jernbaneselskapet besøkt Cuba for å se hva de kunne bidrag med. Da blir det ikke snakk om humanitær hjelp, men business, sier Rolf Jørgensen.

Cuba

Hovedstad: Havanna

Befolkning: 11.477.459 (Wikipedia)

President: Raul Castro (overtok etter broren Fidel i 2008).

Sosialistisk republikk.

Ettpartistat der Det kubanske kommunistpartiet etter grunnloven er «den høyeste ledende kraft i samfunnet og staten».

Norsk LO har samarbeidet med CTC siden 2000. Særlig om kollektivavtaler, HMS og likestilling.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Cuba

Hovedstad: Havanna

Befolkning: 11.477.459 (Wikipedia)

President: Raul Castro (overtok etter broren Fidel i 2008).

Sosialistisk republikk.

Ettpartistat der Det kubanske kommunistpartiet etter grunnloven er «den høyeste ledende kraft i samfunnet og staten».

Norsk LO har samarbeidet med CTC siden 2000. Særlig om kollektivavtaler, HMS og likestilling.