JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet 2020:

Jernbanen får mer penger enn noen gang - men ikke nok til vedlikehold og fornying av skinner

Regjeringen foreslår å øke jernbanebudsjettet nok en gang. Men det er ikke sikkert at det blir mindre forsinkelser av den grunn.
Bane Nor får neste år like mye penger til fornying av blant annet jernbaneskinner og kjøreledninger som i år. Det er for lite til at etterslepet på jernbanen blir mindre. Faktisk vil behovet øke med én milliard.

Bane Nor får neste år like mye penger til fornying av blant annet jernbaneskinner og kjøreledninger som i år. Det er for lite til at etterslepet på jernbanen blir mindre. Faktisk vil behovet øke med én milliard.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Etterslepet øker nemlig med en milliard neste år.

– Balansepunktet for at vedlikeholdsetterslepet ikke skal øke er på anslagsvis 3,5 milliarder. Det ligger dermed an til at vedlikeholdsetterslepet også i 2020 kommer til å øke, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR.

I statsbudsjettet er det foreslått at minimum 2,2 milliarder skal benyttes til fornyelse. Konsernsjefen sier Bane NOR planlegger med å bruke 2,5 milliarder neste år.

p

– Dette er tilsvarende 2019, sier Frimannslund.

I forslaget til statsbudsjett inngår 1,4 milliarder til ERTMS-prosjektet, som er det nye signalanlegget som innføres på jernbanen.

Nytt signalanlegg

I statsbudsjettet for neste år foreslår Regjeringen at det totalt skal brukes 26,8 milliarder på jernbanen neste år. Det er én milliard mer enn i år, eller snaut fire prosent mer. Dermed øker bevilgningen mer enn prisstigningen.

For Bane Nor betyr det blant annet et investeringsbudsjett på 13,2 milliarder kroner, fordelt med 1,6 milliarder kroner til planlegging og 11,6 milliarder kroner til gjennomføring.

– Vi er glade for at Regjeringens satsing på jernbane fortsetter. Dette budsjettforslaget innebærer fortsatt høy aktivitet på jernbanen, og vi er klare til ytterligere innsats, sier konsernsjefen.

p

Men det er ikke dermed sagt at det blir mindre stans og innstilte tog av den grunn. Mesteparten av pengene går nemlig til nyinvesteringer.

Flere reisende – mer slitasje

Samtidig blir skinnegang og kjøreledninger mer gammelt og slitt for hvert år som går. Det blir heller ikke bedre av at tog blir et stadig mer populært transportmiddel.

Ifølge Bane NOR øker persontransporten. I gjennomsnitt tar 200.000 mennesker toget hver dag.

– En så høy utnyttelse av infrastrukturen er veldig gledelig, samtidig som det krever ytterligere innsats for å vedlikeholde og fornye skinnegangen, sier Frimannslund.

Effektivt vedlikehold

Statssekretær Anders Werp (H) sier i et svar på e-post at vedlikeholdsetterslepet er en teknisk beregningsstørrelse, som ikke nødvendigvis den faktiske, levetiden for komponenter i infrastrukturen.

– Det blir derfor viktig å utføre vedlikeholdsarbeidet mest mulig effektivt, slik at slik at togene skal kunne holde rutetabellene, sier Werp.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse