JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konkurranse om godsterminalene

REVIDERT BUDSJETT: Jernbaneverket overtar ansvaret for alle godsterminalene. Samtidig skal driften konkurranseutsettes. Det går fram av revidert nasjonalbudsjett. Norsk Jernbaneforbund mener regjeringen ikke lytter til faglige råd.
Fra godsterminalen på Alnabru, Oslo

Fra godsterminalen på Alnabru, Oslo

Erlend Dalhaug Daae

oystein.braathen@lomedia.no

I dag driver RailCombi AS, et datterselskap av CargoNet, ni av terminalene. Spor, lastegater og arealene eies i hovedsak av Rom Eiendom. Begge hører inn under NSB-konsernet.

– Vi ønsker en mest mulig virksom konkurranse for transportørene, og har som siktemål at de terminalene som i dag har to driftere fortsatt skal ha dette. Vi kommer til å jobbe videre med detaljene rundt hvordan det kan organiseres, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Det har vært bred enighet blant aktørene i bransjen om at Jernbaneverket må overta ansvaret. Noen har ment at selve driften bør konkurranseutsettes. Videre har det vært ulike syn på om det er rom for at én, to eller flere selskaper kan operere parallelt.

23,2 millioner ekstra

I revidert får Jernbaneverket fire millioner kroner ekstra siden administrasjonsutgifter øker fordi det kommer nye oppgaver. I tillegg kommer 19,2 millioner kroner til å overta faste kraner på Alnabru, erstatning til RailCombi for nedskriving av verdier i grunnen på terminalene, og sikkerhetstiltak på terminalene.

– Dette er penger til rent byråkrati. I stedet bør midlene brukes til å gjøre terminaldriften billigere for operatørene, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Flere tilbud

Regjeringen legger opp til at konkurranseutsettingen av driften på Ganddal skal skje med to tilbydere. Ganddal ble tatt i bruk i januar 2008 og lagt ut på anbud med kontrakt på seks år.

– Både vi, NSB og Jernbaneverket har advart mot dette, uten at departementet har hørt på faglige råd. Å la to firmaer drive en så liten godsterminal er tøvete. Da er det bedre å droppe hele anbudsrunden og la operatørene ordne seg selv. CargoNet får ta seg av sine tog, Cargolink sine og det samme med eventuelt andre, sier Brunborg.

– Konkurranseutsettingen er kun for å angripe de ansattes lønns- og pensjonsvilkår. Samtidig vil det skape sikkerhetsmessig usikkerhet på terminalene. Det billigste for å få gods fra vei til bane er at ansatte overføres til Jernbaneverket. Det gir konkurransenøytral drift, mener forbundslederen.

De ansatte skal overføres til vinnerselskapet etter arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse.

Tillitsvalgte i Cargo landsrådet i NJF lurer på de praktiske løsningene når to skal få komme inn og drifte samme terminal. Revidert er lite konkret. På Alnabru må Jernbaneverket overta lastekraner som ikke kan flyttes. Ansvaret må overtas ved at de leier bygg og grunn av Rom Eiendom.

Tar ut mer

I vedtatt budsjett for 2014 er utbyttet fra NSB satt til 260 millioner kroner. Resultatet for 2013 var det beste noensinne, og regjeringen holder på at utbyttet skal være 50 prosent av konsernresultat etter skatt. Dermed øker den posten med 255 millioner til 515 millioner kroner.

– Disse bør NSB få bruke til å kjøpe flere nye tog, som det er stor mangelvare på i Norge. Det er mer fornuftig enn å flytte penger tilbake til en overfylt statskasse. I opposisjon sa jo Fremskrittspartiet det samme, investeringer framfor at staten skal spare. Dette er det stikk motsatte, sier Kjell Atle Brunborg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse