JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Måling: Seks av ti nordmenn positive til jernbaneutbygging i nord

Et flertall av nordmenn over hele landet er positive til å bygge ut jernbanen i Nord-Norge viser en meningsmåling, ifølge VG.
Nordlandsbanen må forlenges mot nord, mener et flertall av nordmenn i hele landet.

Nordlandsbanen må forlenges mot nord, mener et flertall av nordmenn i hele landet.

NSB

I meningsmålingen utført av Respons Analyse for avisa svarer 60 prosent at de er positive til utbygging av jernbane i Nord-Norge, 20 prosent er negative og 20 prosent er usikre.

Nordlendinger og trøndere er mest positive til utbygging, men det er også et klart flertall blant respondentene fra Østlandet, Sørlandet og Vestlandet som er for utbygging av Nord-Norgebanen.

– Ønske om å bygge landet

Dersom man bryter ned tallene i undersøkelsen til politisk tilhørighet, er det flere positive velgere i alle partier, sier Idar Eidset i analysebyrået til VG.

p

SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes mener undersøkelsen viser at det er et sterkt ønske i hele Norge om å bygge landet, også i Nord-Norge.

– De enorme fornybare ressursene i nord er helt avgjørende for Norges fremtid. Det er et nasjonsbyggende prosjekt og nøkkelen til det grønne skiftet, skriver han i en kommentar til NTB.

Koster over 100 milliarder

1. juli la Jernbanedirektoratet fram en kostnadsutredning om mulig jernbaneutbygging fra Fauske til Tromsø. Utredningen er en fortsettelse av tidligere utredninger fra 1992 og 2011.

Ifølge kostnadsanslaget vil banen koste mellom 113 og 120 milliarder kroner. Banen vil ifølge beregningene ikke være samfunnsøkonomisk lønnsom med et netto tap på mellom 46 og 109 milliarder kroner. Flere har vært kritiske til utredningen, som har høringsfrist 1. oktober.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse