JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uravstemning om ny pensjonsordning

Medlemmene sa ja til ny NSB-pensjon

Et stort flertall av medlemmene i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund sa ja til den nylig framforhandlede pensjonsløsningen i NSB.
NSBs konduktører er blant yrkesgruppene som nå får ny pensjonsordning (illustrasjonsfoto fra Nordlandsbanen)

NSBs konduktører er blant yrkesgruppene som nå får ny pensjonsordning (illustrasjonsfoto fra Nordlandsbanen)

Anette Karlsen

morten.hansen@lomedia.no

Norsk Jernbaneforbund (NJF) forhandlet tidligere i vinter fram et forslag til løsning på pensjon, sammen med Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF). Avtalen, som gjelder NSB AS og Gjøvikbanen AS, inneholder blant annet å lukke ordningen i Statens pensjonskasse for ansatte som er 55 år og eldre 31. desember 2018. De fortsetter medlemskapet livet ut.

De som er 54 år og yngre 1. januar 2019 overføres til en innskuddspensjon.

Dette må du huske om du blir syk i ferien

Medlemmenes tillit

Nå har medlemmene i de to forbundene sagt sin mening i en uravstemning.

I NJF var det et klart ja til forslaget. 96,4 prosent av de som stemte, var for. 3,6 stemte nei.

Drøyt 62 prosent av medlemmene deltok i uravstemningen.

– Forbundet har fått medlemmenes tillit til det framforhandlede resultatet for lukking på alder og ny innskuddspensjon. Pensjon er utsatt lønn, det betyr svært mye for den enkelte å ha trygghet for inntekt også som pensjonist, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i NJF.

Hadde ingen valg

Hun konstaterer at jobben med å erstatte en ytelsesordning i Statens Pensjonskasse (SPK) med en innskuddsordning, har vært svært krevende.

– Vi har stått overfor vanskelige prioriteringer. Men vi hadde ikke noe valg, med tanke på å sikre bedre rammebetingelser knyttet til konkurransevilkår for NSB og Gjøvikbanen, sier Sæthre.

De ansatte over 55 år per 31. desember 2018 er nå ivaretatt ved en virksomhetsoverdragelse, hvis et privat selskap skulle vinne den anbudsutsatte togkjøring på Sørlandsbanen.

Dette skjer med jernbanen framover

En nødvendig ordning

Også i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) ble det et klart ja til forslaget som var sendt ut på uravstemning. 71 prosent av de stemmeberettigede deltok i uravstemningen. 94 prosent stemte ja, 6 prosent stemte nei.

– Det er positivt at medlemmene har stemt ja til denne ordningen. Det er en nødvendig ordning, som møter den virkeligheten vi er i nå, sier Rolf Ringdal, leder av NLF.

NSB til privat sektor

Han påpeker at den nye pensjonsordningen i NSB, er et svar på at Statens pensjonskasse (SPK) ikke er en like god ordning ordningen for NLFs medlemmer. Ringdal konstaterer at ansatte med særaldersgrense kommer dårligere ut i forhold til levealdersjusteringen.

– Men den viktigste grunnen er at jernbanereformen gjør at våre medlemmer i løpet av en sju-åtte år vil være i privat sektor og stå utenfor SPK. Derfor er denne ordningen helt nødvendig, sier Ringdal.

Han er fornøyd med at medlemmene ser de samme utfordringene som forbundet sentralt.

– Dette er gjør vi ikke fordi vi har lyst. Hadde vi bestemt, hadde vi hatt SPK-ordningen fra før 2011. Vi er misfornøyd med pensjonsreformen og hvordan den slår ut for arbeidstakere med særaldersgrenser, som våre medlemmer har, sier Ringdal.

Pensjonsfloka i NSB kan være løst

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse