Slik ser det ut - Alstoms hydrogentog - som er satt inn i ordinær passasjertrafikk i Tyskland. – Den store fordelen med hydrogentog er selvsagt at det blir mye billigere å få nullutslipp på togstrekningene enn ved elektrifisering, påpeker SVs Arne Nævra.
Alstom (pressefoto)
Hydrogentog:
Nå blir det testing av hydrogentog på norske skinner
Både Høyre, Venstre, Ap, SV og MDG vil prøve ut hydrogentog på norske skinner.
24. september skrev Dagsavisen om MDG som vil ha et prøveprosjekt med hydrogentog på Rørosbanen og Nordlandsbanen.
Nå sier også Høyre, Venstre, SV og Ap at hydrogentog bør testes ut, men hvor det bør skje er de ikke enige om.
– Aller helst ser vi for oss Nordlandsbanen, men Raumabanen og andre kan også være aktuelle, sier SVs Arne Nævra.
– Nordlandsbanen er kanskje mest aktuell, sier Venstres Jon Gunnes, og viser til at det er hydrogenproduksjon i Glomfjord.
– De har produksjonsutstyr, kompetanse og overskuddskraft fra vannkraftverkene. Kortreist med andre ord, påpeker Gunnes.
– Jeg har tidligere tatt til orde for at Raumabanen kan være en aktuell strekning å teste ut hydrogentog, sier Høyres Helge Orten.
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge
Kontakter departementet
I Tyskland er hydrogentog allerede en realitet. De to første utslippsfrie togene av denne typen ble satt i trafikk i Niedersachsen 17. september.
Det vet de nevnte stortingsrepresentantene alt om.
– Transport- og kommunikasjonskomiteen var i forrige uke i Berlin og besøkte «InnoTrans». Der fikk vi både prøvd autonom trikk med teknologi fra Siemens, batterielektrisk tog hos Bombardier og informasjon om Alstoms hydrogentog, forteller Orten.
– Ny teknologi kan gi nye og mer kostnadseffektive måter å elektrifisere jernbanen på. Hydrogentog kan være en slik mulighet. Det kan også tenkes hybridtog som kombinerer forskjellige teknologier, fortsetter han.
Høyre vil nå kontakte Samferdselsdepartementet om dette.
– Vi vil ta dette opp med Samferdselsdepartementet for å få en vurdering av hvordan vi best kan få testet ut ny teknologi for elektrifisering av jernbanen, sier Orten.
I dag kjører det forurensende dieseltog på både Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen.
– Disse strekningene skal lyses ut på anbud etter hvert, og det er viktig at ny teknologi blir vurdert i den forbindelse, fortsetter Orten.
• NSB-rapport: God drift, men svakere punktlighet og trøbbel for CargoNet
– Gode forutsetninger
SV, på sin side, fremmer i dag forslag om at regjeringen tar et initiativ til et pilotprosjekt med hydrogentog på en av jernbanestrekningene som ennå ikke er elektrifisert.
– Norge har i enda større grad enn Tyskland gode forutsetninger for å teste ut og ta i bruk hydrogen som energi til togtransport, først og fremst fordi vi har rikelig med ren energi i form av vannkraft til å produsere hydrogen, påpeker Nævra.
– Vi har dessuten hele produksjonskjeden allerede på plass i Norge, utviklet gjennom en lang historie for gjødselproduksjon. Vi lager utstyret for elektrolyse ved Nel på Notodden, også for eksport, og store anlegg for selve produksjonen finnes blant annet i Glomfjord, fortsetter han.
– Arbeiderpartiet vil støtte et slikt forslag fra SV, sier partiets Sverre Myrli.
– Norge bør prøve både hydrogentog og batteritog. Skal vi lykkes med denne nye typen tog, må myndighetene spille en langt mer aktiv rolle, tilføyer han.
Gunnes peker også på økonomien i en satsing på hydrogentog.
– Elektrifisering ved hjelp av master og ledninger langs lange togstrekninger er dyrt og mye arbeid, Man får kjøpt hydrogentog med 1.000 kilometer rekkevidde i dag.
Høyre, Venstre, Ap, SV og MDG har til sammen 114 av de 169 stortingsrepresentantene.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin