Bane Nor trenger 3,5 milliarder årlig, i de kommende årene, for å holde etterslepet på jernbanen i sjakk.
Bjørn A. Grimstad (arkivfoto)
Jernbanen:
Nå koster det 19 milliarder å ta igjen etterslepet på jernbane-vedlikehold
Bane Nor slår fast at budsjettet for fornying må økes betraktelig, for at etterslepet ikke skal øke.
morten.hansen@lomedia.no
I fjor var etterslepet på vedlikehold beregnet til 18 milliarder kroner, ifølge tall fra Bane Nor. Dette tallet er nå krone- og prisjustert til 19 milliarder kroner.
Trenger 3,5 milliarder årlig
Ifølge Bane Nor, som har ansvaret for jernbaneinfrastrukturen i Norge, har det hittil vært nødvendig med fornying av blant annet skinner og kjøreledninger for to milliarder årlig, for å holde etterslepet i sjakk. Det vil ikke være nok de kommende årene.
«I inneværende NTP-periode (Nasjonal Transportplan, red. anm.) er etterslepet redusert, men i kommende planperiode øker det årlige behovet til 3,5 milliarder. Dette skyldes i hovedsak at mange kontaktledningsanlegg går ut på dato tilnærmet samtidig», skriver Bane Nor som svar på FriFagbevegelses spørsmål om hvor stort etterslepet er.
Pengene til vedlikehold bevilges over samferdselsbudsjettet. Hvor mye Bane Nor får neste år kommer fram på mandag, når statsbudsjettet legges fram.
• Kuttene i staten kan passere 10 milliarder kroner i 2019
Venter på mer nøyaktige tall
FriFagbevegelses har prøvd å få Bane Nor til å dele opp etterslepet i de enkelte områdene. Det har ikke vært mulig. Selskapet skriver at de ikke har gode og nøyaktige nok tall for en sånn framstilling, men at de er i gang med å etablere et nytt system.
«Kort sagt er hensikten med det nye systemet at Bane NOR og bevilgende myndigheter skal få langt mer nøyaktig oversikt over tilstanden i de ulike anleggene, som grunnlag for å beregne fornyelsesbehov», skriver Bane Nor.
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge
Etterslepet økte i 2018
I forbindelse med utarbeidelse av forrige Nasjonal Transportplan, ble det gjort beregninger av vedlikeholdsetterslepet. Disse tallene var gjort med utgangspunkt i beregninger utført av konsulentselskapet Civity i 2009. Disse tallene ble justert i 2015. Da ble også beregningene for hvor mye som måtte fornyes for at etterslepet ikke skal øke, justert. For 2018 er det beregnet at det trengs i underkant av 3,4 milliarder kroner for at etterslepet ikke skal øke.
«I Inneværende år er fornyelsesbudsjettet på litt i overkant av 2,5 milliarder kroner, noe som betyr at etterslepet øker.»
Bane Nor mener at midlene til fornyelse bør være på tilnærmet samme nivå hvert år, og fordele seg så likt om mulig mellom linjefag, kontaktledningsfag eller og signalsystemer.
«Ut i fra dagens erfaringer er vedlikeholdsetterslepet særlig knyttet til kontaktledningsanlegg, vel halvparten av disse anleggene er fra 50 og 60-tallet, skinner, sviller og pukkunderlag og drenering og bruer.»
• Nå blir det testing av hydrogentog på norske skinner
Ansatte: Ikke akseptabelt
Leder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund fastslår at etterslepet på vedlikehold ikke er akseptabelt, og mener bevilgningene bør ligge på det nivået som Bane Nor skisserer.
– Det er i hovedsak gamle anlegg som er årsaken til uforutsette hendelser og svekket punktlighet. Der hvor planlagt vedlikehold utføres gir det umiddelbar positiv virkning for de reisende og godstrafikken. Dersom eksempelvis rensing av pukk utsettes, har vi de siste årene sett at både solslyng og signalfeil inntreffer som følge av dette, sier Sætre.
• SJ vil overta for NSB når togene privatiseres. Men de skårer dårligere blant kundene
Dale: Balanserer fornying og vedlikehold
Samferdselsminister Jon Georg Dale påpeker at det på grunn av nyinvesteringer vil være variasjoner over hvor mye som går til vedlikehold.
– Nå har vi to store prosjekter som går på nyinvesteringer, det går ut over vedlikeholdet. Samtidig har vi ambisjoner om å holde vedlikeholdet oppe på jernbanen. Men vi vil få mer ut av pengene, og bedre infrastruktur, når vi nå endrer måten vi organiserer hele sektoren på, sier Dale til FriFagbevegelse.
Han understreker at på grunn av planlagte nyinvesteringer, er det ikke alltid like ønskelig å bruke mye penger på vedlikehold.
– Hele signalanlegget vil bli skiftet ut innen 2030. Vi må ha vedlikehold på det gamle for å holde det i drift til det er byttet ut. Men når det er byttet ut sparer vi penger. Det illustrer poenget mitt med at vi må ha en viss forskyvning på investering og fornying for å få mest ut av pengene, sier Dale.
• Ap krever at Dale må svare om dobbeltroller i Bane Nor
Går en mørk tid i møte
– At etterslepet øker forteller at det ikke er prioritert godt nok. Men dette er et vanlig problem. Det er nyinvesteringene som legges merke til, ikke vedlikeholdet, når man skal gjenvelges som stortingspolitiker eller statsråd. Det er et problem man må ta tak i. Jeg er spent på hva som kommer i statsbudsjettet på mandag, sier Arne Nævra, transportpolitisk talsperson i SV.
Han er bekymret for vedlikeholdet på jernbanen framover.
– Vi går en mørk tid i møte hvis vi får mer privatisering og anbudsutsettelse av drift og vedlikehold. Bare se til Sverige. Det har ikke ført til en bedre jernbane, konstaterer Nævra.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo