JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spekter og LO Stat enige om NSB

Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet

NSB kan gå konkurs om staten ikke plukker opp ei gigantisk regning for NSB-ansattes pensjoner. Men samferdselsdepartementet vil ikke love noe.
LOVER IKKE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) sier det kan ta flere måneder å avklare om staten kan overta NSBs pensjonsforpliktelser uten å bryte EU-regler.

LOVER IKKE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) sier det kan ta flere måneder å avklare om staten kan overta NSBs pensjonsforpliktelser uten å bryte EU-regler.

Siri Hardeland

yngvil@lomedia.no

LO Stat og Spekter ble i går enige om å videreføre den nåværende pensjonsordningen i NSB.

Det skjedde da partene i dag ble enige i tarifforhandlingene etter en pause fra midten av juni. Det er spørsmål knyttet til pensjon som gjorde at de ikke ble ferdige før sommeren. Partene har ventet på svar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om staten tar ansvar for NSBs enorme pensjonsforpliktelser.

Staten har nå svart, men vil ikke gi noe løfte.

– Vi har utsatt problemet, sier Jane Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund.

Enorm pensjonsregning

NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser. Pensjon kan koste så dyrt at selskapet ikke vil greie å konkurrere med private selskaper som har langt billigere pensjonsordninger – og dårligere for de ansatte, frykter Norsk Jernbaneforbund.

I et brev til samferdselsministeren skrev Spekter og LO Stat at «pensjonsspørsmålet må løses for at NSB skal ha rammebetingelser som sikrer at selskapet kan delta i konkurransen på lik linje med nye private aktører». Norsk Jernbaneforbund krever en garanti om at staten overtar pensjonsforpliktelsene.

• Les også: Pensjonsproblemer truer med å sprenge NSB

Litt håp til NSB-ansatte

26. august kom svaret som ikke avklarte noe, men som likevel gir litt håp til NSB-ansatte: «Samferdselsdepartementet legger vekt på at NSB skal ha rammebetingelser som legger til rette for at konsernet kan være konkurransedyktig i en reformert jernbanesektor, og at de ansatte ivaretas på en god måte», skriver samferdselsministeren i brevet som Fri Fagbevegelse har fått tilgang til.

Solvik-Olsen skriver at departementet jobber med å avklare med EFTAs overvåkingsorgan ESA hva som er «lovlig statsstøtte». Det må de gjøre før staten som eier kan ta stilling til «de finansielle rammebetingelsene».

Han forventer at det kan ta flere måneder å avklare dette, og skriver at departementet prioriterer dette arbeidet.

15.000 minstepensjonister går glipp av pensjonsøkning

Togruter på anbud neste år

KREVER HANDLING: –Det er staten som har besluttet at vi skal drive jernbane i Norge på en annen måte enn før, og da må staten stille penger til rådighet for at NSB skal kunne konkurrere, sier fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund Jane Sæthre.

KREVER HANDLING: –Det er staten som har besluttet at vi skal drive jernbane i Norge på en annen måte enn før, og da må staten stille penger til rådighet for at NSB skal kunne konkurrere, sier fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund Jane Sæthre.

Tri Nguyen Dinh

– Det kan hende at tiden vil hjelpe oss, sier NJF-leder Sæthre i en kommentar til brevet fra samferdselsministeren.

Samtidig sier hun at de ikke har veldig lang tid:

– Det er i løpet av første halvår av 2017 at persontogtrafikken skal ut på anbud. Det (de høye pensjonsutgiftene, journ.anm.) vil ramme NSB med en gang, sier hun til Fri Fagbevegelse.

«Jeg er med i LO i all hemmelighet. Om jeg avslører det, er jeg redd jeg mister jobben»

Krever at staten tar ansvaret

NJF-lederen mener lønns- og pensjonsvilkårene hele tiden vil være til hinder for at NSB skal fungere i et konkurranseutsatt marked. Alternativet til å tape konkurransen er at de ansatte må gi fra seg goder.

– Staten må ta ansvaret, krever Sæthre.

– Det er staten som har besluttet at vi skal drive jernbane i Norge på en annen måte enn før, og da må staten stille penger til rådighet for at NSB skal kunne konkurrere, mener hun.

Nå er det ikke lenger lov å tvinge 67-åringer til å slutte på jobben

Hjelp, jeg har fått advarsel fra sjefen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse