USIKKER: Konduktør Anita Lie mener sykefraværet tilsier at hun og kollegaene fortsatt burde hatt særaldersgrense.
Ole Palmstrøm
Særaldersgrensen i NSB forsvant: – Jeg lurer jo på hvordan det skal gå for de som ikke klarer å stå til de er 67 år
Konduktør Anita Lie mener de fortsatt burde hatt særaldersgrense i NSB.
morten.hansen@lomedia.no, ole@lomedia.no
Konduktørene i NSB mistet særaldersgrensen sin da pensjonsordningen i konsernet ble lagt om. Tillitsvalgt Anita Lie mener det ikke er bra.
– Jeg lurer jo på hvordan det skal gå for de som ikke klarer å stå til de er 67 år. Det er mye turnusarbeid og nattarbeid. Man kommer i situasjoner som er psykisk belastende. Man jobber på et tog som slingrer og krenger. Kroppen er i konstant bevegelse, og det sliter på fysikken og helsa. Det har kanskje blitt litt bedre, på grunn av nyere tog. Men vi ser at det likevel fortsatt er et høyt sykefravær, sier Lie.
• Mange særaldersgrenser kan fjernes, mener høyresiden og arbeidsgiverforeningen KS
Opp til den enkelte
Hun forteller at i gjennomsnitt går de fleste av med pensjon i dag ved 62–63 år.
Fortsatt er det noen som har beholdt den gamle ordningen. Da NSB fikk nye pensjonsordning, ble den gamle ordningen lukket for de eldste ansatte. Det synes hun er greit.
– Man kan ikke gå rundt å tenke at det er urettferdig. En sånn urettferdighet vil det alltid være når ordninger bli endret. Men sånn prinsipielt mener jeg at pensjon skal være en garanti og trygghet. Nå må man ta større ansvar for å sikre sin egen alderdom. Også om man ikke klarer å stå i jobben, sier Lie.
Usikkerhet
Da Bane Nor ble opprettet, mistet de ansatte særaldersgrensen. Nå er det vanlig pensjonsalder som gjelder.
Rune Dahlen jobber som trafikkleder i Bane Nor på Oslo S. Med nattevakter, stillesittende arbeid og psykisk belastende jobb, mener han at særaldersgrensen på 65 år – med mulighet til å gå av ved 62 år – var en fornuftig løsning.
– At jeg har mistet særaldersgrensen, gjør at jeg vet at det ikke er en karriere jeg vil ha hele livet. Det er ikke en jobb jeg blir pensjonist i. Garantert. Trafikkmengden øker, kravene til toglederne øker, og kravet til kompetanse øker. Spørsmålet er hvordan jeg skal løse det. Og ikke minst, hvordan arbeidsgiver skal løse det.
IKKE EN JOBB Å STÅ I: – At jeg har mistet særaldersgrensen, gjør at jeg vet at det ikke er en karriere jeg vil ha hele livet, sier trafikkleder Rune Dalen.
Bjørn A. Grimstad
Belastning
– Jeg ligger vel i faresonen for diabetes og hjerte og karsykdommer, ler Dahlen.
Før han legger til med alvor:
– Vi utfører en sikkerhetstjeneste. Vi har en helsekravforskrift og har krav om blant annet kognitive evner, for at vi skal vise at vi kan ta riktige vurderinger i trafikkhåndteringen. Jeg vil tro dette var bakgrunnen for særaldersgrensen.
Han tror det er vanskelig å stå i jobben til en når pensjonsalder – i hans tilfelle godt over 70 år, etter at levealdersjusteringen har slått inn.
– Vi har turnusarbeid. Jeg merker allerede, som 36-åring, at for eksempel nattevaktene begynner å bli krevende. Jeg sliter ikke, men merker presset. Jeg kan tenke meg at en 69-åring, som sitter på tredje nattevakten på Oslo S, vil slite mye mer, sier Dahlen.
En sikkerhetsventil
I enkelte yrker finnes det en såkalt «loss of licence». En forsikring som sikrer en økonomisk hvis man ikke består helsekravene. Det har ikke toglederne. Dahlen forteller at nå er dette, eller tilsvarende løsninger, en diskusjon i Bane Nor. Det er satt ned en partssammensatt arbeidsgruppe som skal se på tidligpensjon for noen av gruppene som tidligere hadde særaldersgrensen.
– Det er et faktum at det har ikke bare vært i arbeidstakernes interesse at vi har gått av ved 62 eller 65 år. Det har også vært en sikkerhetsventil for arbeidsgiver. Det finnes ikke så mange andre karriereveier etter denne jobben. Blir man en sikkerhetsrisiko, ikke en sikkerhetsbarriere, har arbeidsgiver også et problem. Hvor skal de plassere de som ikke oppfyller helsekravene?
• Arrestforvarer Morten Bjerkestrand ser ikke for seg hvordan han skal klare å takle agressive menn i 20-årene etter at han har passert 60 år
• Fengselsbetjentene har sett fram til å gå av for særaldersgrensa: – Når det er mye skjelling og smelling over tid, blir du sliten i hodet
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin