JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flyselskaper

SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder

Den nye forbundslederen i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, visste at det kom til å bli kaos i luftfarten, men innrømmer at det er i meste laget nå.
Aleksander Wasland er fersk leder i Norsk Flygerforbund, og har store oppgaver foran seg.

Aleksander Wasland er fersk leder i Norsk Flygerforbund, og har store oppgaver foran seg.

Jan-Erik Østlie

nina.hanssen@lomedia.no

jan.erik.ostlie@lomedia.no

– Det skjer mye og det er spennende, men konflikten med SAS er bare trist og lei. De driver totalt hærverk på den skandinaviske modellen, sier han da vi møter han.

Wasland har forståelse for frustrasjonen som mange passasjerer føler i disse dager, da det er streik og kaos på europeiske flyplasser.

– Vi som jobber i luftfarten har stor forståelse for passasjerene som har gledet seg til en ferie, sier han.

Fra Sp til LO

Flygeren fra Bodø har vært nestleder i LO-forbundet i flere år, men for to uker siden overtok han stafettpinnen etter Yngve Carlsen. Mens Carlsen var en ihuga sosialdemokrat, er hans nordnorske arvtager Senterprti-mann. Men dette er ikke noen problem, sier Wasland, som føler seg hjemme i LO-felleskapet.

– Jeg har god kontakt med politikerne og har samtidig skyhøye forventinger til regjeringen på at de følger opp det som står om en bærekraftig norsk luftfart i Hurdalsplattformen, sier han.

Wasland har brettet opp ermene og klar for å kjempe for sine medlemmer mens gradestokken går oppover. Han har selv forskjøvet sin årlige seilferie i Nord-Norge til langt utpå høsten. Han gleder seg til hektiske sommeruker.

– Det å være forbundsleder er jo ganske behagelig i forhold til våre lokale tillitsvalgte ute som virkelig kjemper for tiden, sier Wasland.

Selv pendler han mellom Oslo og Bodø med fly og innimellom flyr han også selv. Det er nå 10 dager siden han hadde pilotuniformen på, og den blide forbundslederen trives i sin nye lederrolle.

Trist å se at SAS nekter tillitsvalgte å delta

– I Widerøe har vi et forbilledlig godt forhold mellom ansatte og ledelse og jeg er godt fristilt for å drive fagforeningsarbeid. Da er det ekstra trist å se at forbundslederen i vårt søsterforbund Kabinansattes Forbund, ikke får den nødvendig fristillingen fra SAS til å delta i det faglige fellesskapet som sekretariatsmøter, LO-kongressen og i lokale forhandlinger, sier han.

For Wasland er dette i strid med alt i norsk arbeidsliv, der det heter at tillitsvalgte skal få mulighet til å drive arbeid for sine medlemmer.

– Vi er veldig lei oss på Kabinansattes Forbunds vegne og vi står skulder ved skulder med de. De kabinansatte er våre øyne bak i flyet og vi er helt avhengig av å ha et godt samarbeid med de både i flyet og i fagforeningspolitikken. Deres problemer er også våre, sier han.

Han fastslår at de kommer til å fortsette kampen om deres rettigheter og få en dialog slik at dette kan løses.

– Men dette er et gjennomgående problem i SAS. Vi opplever nå at de bryter fundamentalt med den skandinaviske modellen. De har satt totalt 2200 flygende personale på porten under dekke av pandemien, samtidig som de har mottatt milliarder i støtte fra de tre nordiske landene for å holde driften i gang. I det øyeblikket passasjerene er tilbake så leier de inn personale fra egne bemannings- og datterselskaper. Jeg mener dette er hærverk og en skam mot tidligere ansatte. Flygerne, der mange nå er på Nav, har prøvd å komme i dialog siden november men de nekter å høre, sier han.

– Jeg må presisere at jeg mener de driver med hærverk på den skandinaviske arbeidslivsmodellen, sier Aleksander Wasland.

– Jeg må presisere at jeg mener de driver med hærverk på den skandinaviske arbeidslivsmodellen, sier Aleksander Wasland.

Jan-Erik Østlie

Haster med løsning

Nå frykter forbundslederen at SAS fyller på med folk i datterselskapene og løper fra de forpliktende avtalene de allerede har inngått.

– Det haster å finne en løsning nå. Sånn kan vi ikke akseptere i norsk arbeidsliv, sier han, og håper de kan finne en løsning for pilotene innen tirsdag 29. juni da fristen for meklingen går ut.

Forbundslederen opplever at forbundet har stor støtte fra de lokale foreningene i flybransjen.

– Jeg må presisere at jeg mener de driver med hærverk på den skandinaviske arbeidslivsmodellen og at kontraktene de tilbyr i datterselskapene er vesentlig dårligere enn den de hadde tidligere, sier han.

Wasland er skuffet over at staten driver med det han betegner som sosial dumping på kortbanenettet, der de åpner for flere operatører fra Øst-Europa og fortrenger norske selskaper.

– Dette skjer fordi den forrige regjeringen åpnet for slik konkurranse og det eneste de har å spare inn på er ansattes lønn og arbeidsbetingelser, sier han.

Han presiserer at de har god dialog med dagens samferdselsminister Jon Ivar Nygård som han oppfatter som lydhør. Nå håper forbundslederen at de vil reversere dette og at de får fart på prosessen med ny luftfartsstrategi, som de lover i Hurdal-plattformen.

– Vi har store forventninger til at storrengjøringen som er varslet skal komme. For det er gode nyheter for norsk luftfart, sier han.  

Siste: Regjeringen går ikke inn med nye penger i SAS

SAS svarer

Direktør samfunnskontakt Knut Morten Johansen i SAS, sier til Frifagbevegelse at de er godt kjent med at pilotforeningene er uenige med arbeidsgiver innenfor områder som har med forretningsutviklingen av selskapet å gjøre.

– Her ser vi frem til en avklaring i rettsvesenet. Disse sakene har imidlertid ingenting å gjøre med det pågående tariffoppgjøret, som gjelder lønns- og arbeidsvilkår som pilotforeningene nå skal forhandle over hos Riksmekleren, påpeker han.

Men Johansen er lite imponert over presisjonsnivået i påstandene fra lederen i Flygerforbundet.

– Påstandene er egnet til å skape unødige misforståelser hos de som ikke er innsatt i fakta, og må få ikke motivere for en streik som kan få så dramatiske konsekvenser for SAS’ overlevelse, sette tusener av arbeidsplasser på bakken og i lufta i fare, og påføre hundretusener av SAS-reisende ødelagte ferier, store økonomiske tap og andre uleiligheter vi ikke kjenner rekkevidden av, presiserer Johansen.

Han bekrefter at 5000 medarbeidere i hele SAS mistet sine jobber som følge av pandemien, samtidig som at pilotene i SAS fortsatt står i en særstilling blant alle ansattgruppene ved blant annet å inneha en gjeninntredelsesrett til det selskapet de kom fra.

– Heldigvis har SAS fått mulighet til å gjeninnsette godt over 100 piloter som mistet jobben under pandemien. Imidlertid er det også slik at SAS har forsert innfasingen av nye og mer miljøvennlige Airbus-fly som Boeing-piloter ikke automatisk kan betjene, uten måneder med ny opplæring og utsjekk. Logistikkutfordringen er betydelig, samtidig som at selskapet også må forholde seg til en ny virkelighet med endringer i markedet og hardere konkurranse, sier han.

SAS-direktør Johansen sier at et nytt og sterkt konkurransekraftig SAS, som satser på bærekraft i alle betydninger av ordet, er det de nå trenger for å utvikle selskapet for årene fremover, og skape flere lønnsomme arbeidsplasser på skandinaviske betingelser og vilkår.

– For å få det til må vi samlet levere på SAS Forward-planen, sier Knut Morten Johansen.

Positivt med norske selskaper

Wasland er glad for at nye selskaper som Flyr og Norse har dukket opp, og mener dette vil være mer bærekraftige selskaper.

– De er selskaper som går mot strømmen og har vært tydelig på at de ønsker at både flygere og kabinpersonale organiserer seg og forholder seg til norske spilleregler i arbeidslivet. Det er en utvikling vi liker, sier han.  

Wasland er glad for at nye selskaper som Flyr og Norse har dukket opp.

Wasland er glad for at nye selskaper som Flyr og Norse har dukket opp.

Jan-Erik Østlie

Han registrerer at ledelsen i disse selskapene søker tilbake igjen til den klassiske norske arbeidslivsmodellen og synes dette er gode nyheter.

– Den veien SAS har valgt mener jeg ikke er bærekraftig da jeg ikke tror de sparer penger på sin modell, de skaper mer byråkrati og vil få mer bråk med ansatte. Jeg tror selskaper  tjener på å ha et sunt og godt forhold til de ansatte bygge en solid bedriftskultur med lojalitet og tillit, sier han, som selv har jobbet 18 år som flyger i Widerøe.

Optimist tross mørke skyer

Wasland er selv optimist og tror på forhandlingsløsninger og at det vil roe seg i løpet av sommeren.

– Men er du passasjer så må du nok beregne mer tålmodighet og belage seg på at reisen blir litt mer slitsom enn forventet, sier han.

Når det gjelder den pågående konflikten mellom flyteknikerne og NHO, så sier forbundslederen at han registrerer denne, men at de ikke er part i konflikten.

– Det er mulig å forstå arbeidsgivers frustrasjon nå som trafikken endelig er i gang. Lockout er et kraftig virkemiddel å bruke. Det er vanskelig å forstå dette som noe annet enn at de prøver å tvinge fram en tvungen lønnsnemnd, sier han, og presiserer at Norsk flygerforbund ikke part i den tvisten men håper at partene finner en rask løsning.

Siste: Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken: – Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg

Kommentar: «Flyteknikerne har mistet bakkekontakten»

Annonse

Flere saker

Annonse