JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PRESS PÅ PRIS: Fylkeskommunenes press på pris skaper usikkerhet for de ansatte og gjør det vanskelig å rekruttere nye sjåfører, mener sjåfører og tillitsvalgte i Bilpersonalets forening Oppland og Hedmark. Fra venstre: Ola Skorem, nestleder i Bilpersonalets landsråd, bussjåfør Kai Rune Sæther, Knut Rinden og Bjørn Johnsrud, henholdsvis sekretær og leder i Bilpersonalets forening Oppland og Hedmark.

PRESS PÅ PRIS: Fylkeskommunenes press på pris skaper usikkerhet for de ansatte og gjør det vanskelig å rekruttere nye sjåfører, mener sjåfører og tillitsvalgte i Bilpersonalets forening Oppland og Hedmark. Fra venstre: Ola Skorem, nestleder i Bilpersonalets landsråd, bussjåfør Kai Rune Sæther, Knut Rinden og Bjørn Johnsrud, henholdsvis sekretær og leder i Bilpersonalets forening Oppland og Hedmark.

Morten Hansen

Arbeidstid for bussjåfører:

Skolebussjåfør Kai Rune starter klokka sju og slutter fem, men får bare betalt for seks timer

Skolebussjåfører har ikke betalt mellom kjøreøktene og ikke alle får brukt timene som fritid. – Hvem vil ansette folk mellom klokka ni og tolv? spør sjåførene og deres tillitsvalgte i Hedmark.


20.12.2019
09:16
21.08.2023 17:14

morten.hansen@lomedia.no

– Jeg begynner å jobbe klokken sju og er ferdig et sted mellom halv fem og kvart over fem. Men jeg får bare betalt for seks timer, forteller Kai Rune Sæther, bussjåfør i Kongsvinger i Hedmark.

Delskift kalles det, og er ikke uvanlig blant bussjåfører. En arbeidsøkt på morgenen og en arbeidsøkt på ettermiddagen, med noen timer fri midt på dagen.

– Men hvor mye fritid er det egentlig? spør Sæther.

Har påpeker at for sjåfører med litt reisevei til hjemmet, er det ikke noe poeng å dra hjem.

p

– Og man kan jo ikke akkurat ta seg annet arbeid i de timene. Hvem vil ansette folk mellom klokken ni og tolv? spør Sæther.

Fylkeskommunen bestemmer

Annet arbeid kunne vært greit å ha, for Sæthers oppstykkete arbeidstid stopper ikke der. Arbeidsåret hans har samme lengde som skoleåret, og han vet ikke om han får like mye arbeid neste skoleår.

Han er ansatt på 80 prosents stilling, men jobber i realiteten mindre. Dette skoleåret jobber – og får han betalt for – 69 prosents stilling.

Om det blir mer eller mindre neste år, vet han ikke. Det er det Hedmark fylkeskommune som bestemmer, og svaret er avhengig av skolestrukturen og hvor elevene bor. Ved siste anbud for Glåmdalen-området fikk bare 60 av 90 sjåfører full stilling.

p

– Det er et håpløst system. I utgangspunktet syntes jeg det var greit å jobbe bare i skoleåret, for det er fint med lang sommerferie. Men da er man avhengig av nok arbeid resten av året. Får jeg lavere stilling, er det ikke mulig å leve av å være bussjåfør, fastslår Sæther.

Usikker arbeidshverdag

«190-dagers» kalles ordningen med sjåfører som bare jobber i skoleåret. Før var det ikke uvanlig at bønder kjørte skolebussen ved siden av gården. Også pensjonister blir brukt av busselskapene for å få kabalen til å gå opp. Men bøndene blir færre, og det er snart ikke flere pensjonerte bussjåfører som ikke allerede kjører buss. Derfor er sjåførene og deres tillitsvalgte bekymret, både for en usikker arbeidshverdag og for den økende sjåførmangelen.

– Fortsetter det på denne måten, risikerer man at skolebussene står, sier Knut Rinden, sekretær i Bilpersonalets forening i Kongsvinger.

Vanskelig for de unge

Han forteller om sjåfører som har hatt 60 prosents stilling og som nå er nede i 40 prosent. Rinden mener det er opplagt at så stor usikkerhet rundt egen inntekt, vil gå ut over rekrutteringen til yrket.

p

– Sjåføryrket er dårlig betalt i utgangspunktet. Når man får slike stillingsprosenter, blir det umulig. Er man ung og i etableringsfasen, kan man ikke jobbe under sånne betingelser, fastslår Rinden.

Hvem skal kjøre bussen?

Han og de andre tillitsvalgte vil ikke skylde på busselskapene. Ola Skorem, nestleder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund, konstaterer at arbeidsgiverne deres gjør sitt for å vinne og opprettholde anbudene. Sjåførene mener fylkeskommunene, som er oppdragsgiver, må være sitt ansvar bevisst.

– Den tiden da bedriften tok noe av ansvaret, er forbi. Våre medlemmer får justert sine stillinger hver gang fylket får noen gode - eller dårlige - innfall. Men oppdragsgiver bør tenke over hvem som skal kjøre skoleelevene hvis det ikke er en noen sjåfører som vil kjøre bussene, sier Skorem.

Prøver å finne løsninger

Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport påpeker at selv om et skoleår stort sett er 190 dager, blir sjåførenes dager omregnet til 199. Et normalt arbeidsår er 230 dager. Han sier arbeidsgiverne prøver å tilby andre oppgaver til sjåførene, slik at man får et helt arbeidsår i form av antall arbeidsdager.

p

Han peker på turbusskjøring i skoleferien, buss for tog-kjøring, bestillingskjøring og muligheten for at busselskaper kan få taxiløyver som potensielle bidrag til fulle stillinger. Han mener videre at det blir for enkelt kun å skylde på oppdragsgiverne for mangel på fulle stillinger. Stordrange påpeker at det verken er kostnadseffektivt eller miljøvennlig å kjøre midt på dagen uten passasjerer

– Men arbeidsgiverne erfarer også at det kan være vanskelig å rekruttere sjåfører så lenge man ikke kan tilby fulle stillinger. Man prøver dermed å finne gode løsninger lokalt, men det er viktig at arbeidstakerne utviser en viss fleksibilitet hvis man skal klare å utvikle fulle stillinger i enkelte distrikt, sier han.

Viser til rammene

Arne Fredheim, administrerende direktør i Hedmark trafikk, sier det handler om økonomi. Han påpeker at mesteparten av pengene fylket bruker på kollektivtrafikk går til skolebusskjøring. De har mindre igjen til høyere frekvens på bybussrutene, noe som ville gitt sjåførene mer kjøring midt på dagen.

– Jeg skjønner godt bussjåførenes ønske om hele stillinger. Men når alt kommer til alt, handler dette om rammene vi har, sier Fredheim.

Han tror det kan være mulig å kombinere skoleskyssen med andre typer kjøring som kan gi sjåførene en mer sammenhengende dag.

– Hva framtiden vil bringe, får bli opp til de nye regionene. Det er ikke enkelt – og det må være vilje fra alle parter, sier Fredheim.

Får jeg lavere stilling, er det ikke mulig å leve av å være bussjåfør.

Kai Rune Sæther

20.12.2019
09:16
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker