JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togleder:

Spent på følgene av jernbanereformen

Høyrepartienes jernbanereform har ført Geir Olsen fra staten og over i Spekter. Han er fortsatt spent på følgene.
Geir Olsen er leder for NJF-medlemmer i Bane NOR på Vestlandet.

Geir Olsen er leder for NJF-medlemmer i Bane NOR på Vestlandet.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Ansatte i Bane NOR venter på å få vite hva deres nye overenskomst kommer til å inneholde. Fra nyttår flyttet de ut av staten og hovedtariffavtalen der, til Arbeidsgiverforeningen Spekter. Dette skjer som en følge av regjeringens jernbanereform, som fagbevegelsen har kjempet i mot hele veien.

– Vi vet ikke hva som skjer, men er avhengige av å ha noe tilsvarende inn i vår nye Spekter-overenskomst, sier Geir Olsen, tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Dette er det nye Jernbane-Norge

Han er togleder der jobben består i å ha kontroll og styring på all togtrafikk innenfor et bestemt geografisk område. De går i døgnkontinuerlig turnus. Sikkerheten har høyeste prioritet.

Planen var at partene skulle bli enige innen 31. mars. Den fristen ble ikke overholdt. Inntil videre gjelder det de hadde i Jernbaneverket.

I staten hadde de en særavtale som blant annet regulerer arbeidstida på dag, natt og i helger. Avtalen bestemmer også ulempetilleggene, som betyr mye for lønna.

• NJF-lederen: – Alt som er bra skal rives ned

Nyvalgt

Som organisert i NJF, ble Olsen valgt til leder i Foreningen for trafikk, teknikk og administrasjon Vest (FTTA Vest) under årsmøtet i vår. Han ble ansatt i Jernbaneverket i 2011.

– Da kom jeg fra en privat bedrift innenfor et område med full konkurranseutsetting, og har vært veldig fornøyd med forholdene i staten. Samtidig skal det ikke være en sovepute at andre virksomheter har dårligere vilkår. Vi må få en god overenskomst i Spekter, sier han.

Toglederne sitter nå i åtte sentraler, fra Narvik i nord til Kristiansand i sør. Planen er å redusere fra åtte til tre.

– Det blir mye usikkerhet rundt dette, selv om Bergen er nevnt blant de tre som skal bestå. Vi vet ikke noe mer enn at det kan komme andre forslag og at gjennomføringen vil ta tid, sier Olsen.

Nye regler

I Jernbaneverket hadde mange særaldersgrense på 65 år, med mulighet til å gå av fra 62 år hvis alder og tjenestetid til sammen utgjør 85 år. De som er født i 1961 og tidligere, og overføres til Bane NOR, beholder denne rettigheten.

Når det kommer på plass en ny tjenestepensjon, og ansatte velger å gå ut av Statens pensjonskasse og inn i den nye ordningen, sier de samtidig fra seg muligheten til særaldersgrense.

– Mange er spente på dette. Noen vil tape på denne endringen.

Hva som skjer med pensjonene framover slår også ut for mange. Både pensjonsreformen og ny ordning i Bane NOR får konsekvenser.

– Jeg har alltid regnet bruttopensjon som 66 prosent av sluttlønn. For min aldersgruppe blir det nok nærmere 55 prosent på grunn av levealdersjusteringen. Intensjonen er jo at alle får like mye, men spredt over flere år. Da blir det mindre utbetaling årlig, sier Geir Olsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse