JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togstreik i NSB

Togmeklinga har kollapsa

Ingen løsning på streiken denne gangen heller.
STREIKEGENERAL: Forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund har streiket en måned.

STREIKEGENERAL: Forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund har streiket en måned.

Ole Palmstrøm

Frifagbevegelse får bekrefta at det litt etter 22 ble brudd i meklinga mellom Lokomotivmannsforbundet/LO Stat og NSB/Spekter.

Derfor streiker lokførerne

– Uansvarlig

Ifølge LO Stat har NSB i mekling denne uken krevd at Norsk Lokomotivmannsforbund og LO Stat aksepterer fire måneders utdanning av lokførere i CargoNet. En utdanning Statens Jernbanetilsyn har stoppet.

– Når fire måneders utdanning av lokførere ligger på forhandlingsbordet igjen denne uken, forteller det oss at NSB opptrer totalt uansvarlig. Vi kan ikke akseptere denne holdningen til sikkerhet. Derfor fortsetter streiken, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund i en pressemelding.

– En trygg jernbane er viktig nok til å streike lenge for. Vi håper alltid å finne en løsning i mekling, men NSB gjør det de kan for å vri seg unna en trygg og god utdanning av lokførere, konkluderer Rolf Ringdal.

Lokførerne og Spekter står på sitt

Kom i møte

Lokførerne godtok i dag kravet om at en avtale om komeptansekrav skulle ha en utløpsdato. Men det var visstnok ikke nok for NSB.

– Vi godtar en avtale som opphører, mot at NSB vil vente på en nasjonal standard. Det betyr at avtalen ikke kan reforhandles, og svarer opp NSBs krav for to dager siden. I dag avviser NSB tilbudet. Forstå det den som kan, sier Rolf Ringdal.

LO Stat og Lokomotivmannsforbundet mener det ikke er riktig som NSB og Spekter hevdet tidligere denne uken, at avtalene lokførerne tilbyr vil fortsette å eksistere dersom lokførerne ikke blir fornøyd med resultatet av myndighetenes arbeid. Lokførerne har tilbudt å løfte krav om kompetanse ut av tariffavtalen.

– For oss er det viktigste at vi får en nasjonal standard på vår kompetanse. Ikke hvor den er hjemlet. Det er arbeidsgiverne som nå holder denne konflikten gående, og argumenterer med vikarierende motiver, sier Rolf Ringdal.

• Følg oss på Facebook

Spekter: - Trist

– Dette er svært trist for passasjerene, men så lenge Lokomotivmannsforbundet står fast på at de skal bestemme kompetansekravene til togførere i NSB og CargoNet, er det ikke mulig å komme til enighet for å løse togstreiken, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten etter at dagens tvungne mekling heller ikke førte fram.

Bratten mener Lokomotivmannsforbundets kompetansekrav ikke hører hjemme i lønnsoppgjør eller i en tariffavtale, men er et spørsmål for myndighetene.

Frp-politikar kallar streikande for «pøbelorganisasjon»

Steile fronter

Partene sto på sitt da de ankom Riksmeklerens kontor for tvungen mekling torsdag formiddag.

Torsdagens møte er den siste formelle muligheten Riksmekleren har til å få partene sammen. Tvungen mekling kommer når en konflikt har vart i 30 dager.

– Våre medlemmer står på kravet, og vi har økonomi til å streike videre. Nå hviler det på NSB, sa forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) på vei inn til meklinga.

Regjeringens private tog koster Norge en halv milliard kroner, mener Ap

Hva er stridsspørsmålet?

I motsetning til Sverige, finnes det ikke noen nasjonal standard i Norge for hva som skal til for å få sertifikat som lokomotivfører. I dag er det opp til selskapene å bestemme hvilke type utdanning lokførerne må igjennom. NLF krever at i likhet med Sverige, skal det fastsettes en nasjonal standard for utdanning og sertifisering.

Lokførerne vil at krav om kompetanse skal slås fast i avtale med de norske togselskapene. Eller at det kommer et nasjonalt krav fra myndighetene som slår fast spesifikt hva lokførere må kunne for å kjøre tog på norske spor. Fram til 2011 var det krav om fagskoleutdanning for å bli lokfører i Norge.

Dette lovfesta kravet ble fjerna da EØS-regler om jernbane ble gjeldende i Norge.

Lokførarane har Noregs sterkaste streikevåpen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse