Det må svi betraktelig mer for utenlandske sjåfører å bryte lønns- og arbeidsforhold på norske veier, krever Ap.
Colourbox
Useriøse aktører ler av gebyrene på norske veier. Det må svi mer å bryte lover og regler, mener Ap-politiker
Norske lastebileiere møter beintøff konkurranse. Nå ønsker Ap å ta et oppgjør med sosial dumping i bransjen.
helge@lomedia.no
Arbeiderpartiet får ros fra Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund, som mener ethvert forslag som kan sette fokus på bransjen er bra.
ph
– Alle partier er opptatt av å sette søkelys på dette. Slike debatter fører uansett mye positivt med seg. Det gir en større bevissthet hos dem som lager lover og regler, både hos myndigheter og politisk ledelse. Det blir blir lettere for oss å få fokus på utfordringene, mener Mo.
– Som det står i flertallsinnstillingen er dette problemstillinger som det jobbes med og mange av disse forslagene er i arbeid, sier han.
Knallhard konkurranse
Han tror imidlertid ikke politikerne egentlig vet hvor beintøff konkurransen i transportbransjen er blitt.
– Det er en knallhard internasjonal konkurranse som bare blir tøffere og tøffere. Det blir stadig flere utenlandske sjåfører på norske veier. Du har flere lavprisaktører fra øst, og stadig større konkurranse blant norske aktører. Det gjør at noen tar snarveier, som bevisst utnytter arbeidskraften og lar være å betale bøter og bompenger for å spare på tusenlappen. Det er de vi vil bli kvitt, sier Geir A. Mo til FriFagbevegelse.
– Mye av virksomheten foregår i spotmarkedet. De langsiktige kontraktene er altfor få, legger han til.
Sammen med Sverre Myrli, Kirsti Leirtrø og Hadia Tajik har Arild Grande (Ap) foreslått en plan på ti punkter for å stanse utviklingen med sosial dumping, kriminalitet og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren.
Saken ble behandlet i Stortinget torsdag, men ble ikke vedtatt.
– Transportbransjen skal være en næring som unge drømmer om å gå inn i. Det skal være trygge arbeidsplasser og et rettferdig arbeidsliv hvor de seriøse bedriftene vinner konkurransen mot de useriøse. I dag er det veldig mange som opplever en tøff konkurranse med tilbydere som henter inn arbeidskraft, ikke bare fra tidligere Øst-Europa, men fra land med enda dårligere lønns- og arbeidsforhold. De seriøse blir utkonkurrert. Driver du med faste ansettelser og skikkelige lønns- og arbeidsforhold, har du nesten ingen sjanse. Det blir et «race to the bottom» hvor du må konkurrere på stadig dårligere vilkår, sier Arild Grande (Ap) til FriFagbevegelse.
Økende press
Jim Klungnes, leder i Yrkestrafikkforbundet i YS, kan bekrefte den virkeligheten som Ap-politikeren beskriver.
– Hverdagen består av et økende press. Med et ensidig pris- og kostnadsfokus fra transportkjøperne. Når du har useriøse aktører som konkurrerer, om det er utenfor loven eller i grenseland, blir det ikke kontrollert, avslørt eller sanksjonert tilstrekkelig. Arbeidstilsynet har altfor små ressurser. Og det er altfor svake sanksjonsmuligheter. Jeg er ikke sikker på at sanksjonene blir brukt tilstrekkelig heller, sier Klungnes til FriFagbevegelse.
– Skal du ha lover og regler, må det kunne sanksjoneres så det svir, legger han til.
– I dag gis det gebyrer som useriøse aktører bare flirer av. Det må svi betraktelig mer å bryte blant annet lønns- og arbeidsforholdene, poengterer Arild Grande.
ph
– Hvis Arbeidstilsynet kontrollerer et enkelt kjøretøy, og det viser seg at sjåføren får for lite lønn, fører det til at sjåføren bare får etterbetalt det han egentlig skulle hatt. For bedriften får det ikke noe etterspill. Ved gjentatte avsløringer av samme bedrift, burde det føre til en mye grundigere kontroll av bedriften. Ved systematiske brudd må det føre til bøter eller sanksjoner som svir, sier Klungnes.
Han mener det virker som om store bedrifter med mange tusen biler bryr seg lite om at en bil eller sjåfør blir kontrollert i ny og ne og at de må etterbetale noen kroner til en sjåfør.
– For dem betyr det lite eller ingenting i den store sammenhengen. Sannsynligvis fortsetter alt som før, mener han.
Saken fortsetter under bildet.
De er enige om problemene; fra venstre Sverre Myrli, Arild Grande, Jim Klungnes og Geir A. Mo.
Helge Rønning Birkelund
Har skiftet fokus
Sverre Myrli er opptatt av at politikerne er i ferd med å skifte fokus.
– I starten var det mye snakk om tekniske ting på kjøretøyene. Det er viktig, men etter å ha hatt kontakt med næringen, har vi skjønt betydningen av det som går på sjåføren og arbeidsbetingelsene. Det er en sammenheng mellom lønn og arbeidsvilkår og tryggheten. Det henger sammen. Derfor har vi med mye om det i forslaget vårt. Vi må få vekk sosial dumping i transportbransjen. Lastebilnæringen er ikke utkonkurrert, mener Sverre Myrli.
– Turbuss er en næring som nesten er borte. Det er for eksempel nesten bare utenlandske busser som kjører cruisenæringen.
Han viser blant annet til et av forslagene som altså ikke fikk flertall. Krav om å betale moms i Norge fra første krone for utenlandske aktører. I dag kan du kjøre for 50.000 kroner uten å betale moms.
ph
Av forlagene som altså ikke ble vedtatt heter det også at Arbeidstilsynet skal øke kontrollvirksomheten og at det skal innføres en prikkbelastning for innehavere av nasjonale løyver for brudd på arbeidsmiljøloven og veitrafikkloven.
Forslaget inneholdt også et punkt om en samordning av etatenes innsats mot useriøse aktører, forhåndsbetaling av bompengebrikker for utenlandske lastebiler og turbiler som krysser grensen til Norge og et aktiv statlig eierskap for aktivt å fremme et seriøst arbeidsliv.
Støttes av Rødt
Rødt-leder Bjørnar Moxnes synes det er flott at Arbeiderpartiet har kommet på banen når det gjelder sosial dumping i transportsektoren. Han sto samme dag bak et forslag om strakstiltak mot farlige vogntog på norske veier. Det ble heller ikke vedtatt. Han mener også Ap-forslagene ville ha bidratt til en tryggere transportsektor og mindre sosial dumping.
– Transportkjøperne har et ansvar for at de som kjører i Norge har norske lønns- og arbeidsvilkår. Den såkalte påse-plikten overser åtte av ti transportkjøpere. Det skal ikke lønne seg å bruke sosial dumping som forretningsmodell, og bøtene for å ikke følge denne plikten må svi både for gods- og persontrafikken, mener Moxnes.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin
Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom
Knut Viggen