JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Behold en hånd på rattet!

Jens-Petter Hermansen, konserntillitsvalgt i Mesta, ber regjeringen holde en hånd på rattet, og ikke selge seg ned til en aksjepost lavere en 33,4 prosent.
Hovedønsket til konserntillitsvalgt Jens-Petter Hermansen er at staten beholder Mesta som i dag. Hermansen mener detaljert politisk innblanding i selskapet har aldri vært en problem.

Hovedønsket til konserntillitsvalgt Jens-Petter Hermansen er at staten beholder Mesta som i dag. Hermansen mener detaljert politisk innblanding i selskapet har aldri vært en problem.

Ylva Seiff Berge

ane.borrud@lomedia.no

11. desember samtykket et flertall på Stortinget i at Nærings- og fiskeridepartementet kan selge samtlige aksjer i Mesta AS.

Sett fornuft foran ideologi

Konserntillitsvalgt i Mesta, Jens-Petter Hermansen, ber nå regjeringen om å roe ned tempoet.

– Det mest fornuftige nå er å ikke gjøre noe forhastet. Regjeringen har signalisert en ny eierskapsmelding, og salg av Mesta bør sees i sammenheng med en helhetlig eierskapspolitikk. De bør ikke selge for fort, men ha en skikkelig konsekvensutredning. I denne saken bør man ikke sette politisk ideologi foran fornuft, sier han.

Hermansen peker på at Mesta har en viktig samfunnsoppgave – og at bedriften går med overskudd.

– For trafikksikkerheten og bevaring av veikapitalen er Mesta et viktig selskap. Det trengs erfarne folk med kompetanse for dette. Hvis en utenlands entreprenør kjøper oss, har vi sett tidligere at de har brukt innleide øst-europeere. Da vil vi få inn mange som verken kjenner Norge eller har lokalkunnskap om veiene. Jeg frykter at dette vil gå ut over trafikksikkerheten. Jeg frykter at manglende lokalkunnskap vil gå ut over veikapitalen, fordi man for eksempel ikke har kunnskaper om hvilke bekker, stikkrenner og grøfter man må passe ekstra nøye på. Utglidninger, ras og stengte veier kan det da bli mer av, sier han.

Ikke mindre byråkrati

Hermansen har ikke noen tro på at privatisering gir mindre byråkrati, og peker på at Statens Vegvesen har bygd seg kraftig opp de senere årene, for å kunne kontrollere at de får det de betaler for.

– Byråkratiet har voks voldsomt etter at Mesta ble skilt ut fra Staten vegvesen i 2003, og det vil det bare fortsette med ved privatisering. Dermed vil en enda mindre del av bevilgningene nå fram til veiene, mener Hermansen.

At den nye samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lover mindre politisk innblanding på detaljnivå, imponerer ikke.

– Eieren vår, som jo er næringsdepartementet og ikke samferdselsdepartementet, har aldri gått ned i detaljer. Staten har vært en profesjonell eier som kun har styrt etter økonomiske interesser, noe som er i tråd med eierskapsmeldingen og kategorien Mesta er plassert i der. Det er nesten så jeg har etterlyst interesse fra eierne. De har ikke blandet seg inn, påpeker han.

Blokkerende aksjepost

Selv om Hermansens hoved ønske er at staten skal beholde Mesta slik som i dag, er hans oppfordring til regjeringen:

– Behold i hvert fall en blokkerende aksjepost på minst 33,4 prosent.

Hermansen peker på at ved å beholde denne andelen, kan politikerne stoppe endringer i vedtektene i selskapet. Dermed kan man for eksempel sørge for at hovedkontoret fortsatt blir i Norge – uansett hvem kjøper blir.

– Men hvis det blir utsalg, ønsker jeg at vi får en norsk eier, som har erfaring i det vi driver med; drift og veivedlikehold – og veielektro. Jeg håper at vi ikke blir solgt til noen som ikke har kjennskap til det langstrakte Norge. Men det aller siste jeg ønsker meg, er at vi blir solgt til spekulanter, avslutter Hermansen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse