JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VAR UINTERRESERT: Styreleder Jan Erik Holmberg (t.h.) beskrev byråd Hallstein Bjercke som uinteressert i Oslo Vei og la ansvaret for konkursen på politiske avgjørelser. Ansattes representant (t.v.) Ola Gjesvold mente både dårlig forretningsdrift og politikeerne må ta skylda.

VAR UINTERRESERT: Styreleder Jan Erik Holmberg (t.h.) beskrev byråd Hallstein Bjercke som uinteressert i Oslo Vei og la ansvaret for konkursen på politiske avgjørelser. Ansattes representant (t.v.) Ola Gjesvold mente både dårlig forretningsdrift og politikeerne må ta skylda.

Ola Tømmerås

– Byråden var mest opptatt av å sjekke sms

Næringsbyråd Hallstein Bjercke (V) i Oslo fikk sitt pass grundig påskrevet da to bystyrekomiteer onsdag forsøkte å avdekke hvorfor Oslo Vei gikk konkurs.


09.10.2014
12:00
21.08.2023 17:14

ola.tommeras@fagforbundet.no

Hvordan kunne det skje at Oslo Vei gikk konkurs i desember for to år siden? Det ønsket politikerne i finanskomiteen og samferdsel og miljøkomiteen svar på. I dag holdt de åpen høring om styringen av Oslo Vei i tiden før selskapet endte i grøfta i desember 2012.

Til grilling var både tidligere byråd Øystein Sjøtveit (Frp), nåværende byråd Hallstein Bjercke (V), tidligere direktør i Oslo Vei Arnt Rønning og tidligere styreleder Jan Erik Holmberg. I tillegg møtte ansattes representant i styret, kommunerevisjonen og kontrollutvalgets leder.

Forskjellig virkelighet

Kommunetoppene og den tidligere selskapsledelsen hadde diametralt forskjellige oppfatninger av virkeligheten, både om dialog og oppfølging, om årsakene til selve konkursen og ikke minst om hvordan og hvorfor driften ved Huken pukkverk faktisk stoppet.

Oslo Veis ledelse er tindrende klar på at politikerne kjørte Oslo Vei i grøfta ved å instruere snarlig avvikling av Huken pukkverk. Oslo kommunes to siste næringsbyråder er like klar på at dårlig selskapsledelse med tap på flere områder var eneste årsak.

– Uinteressert byråd

Det toppet seg da tidligere styreleder ga sin forklaring etter at byråd Hallstein Bjercke hadde brukt lang tid på å beskrive en grundig og hyppig oppfølging av Oslo Vei våren 2012. Den grundige oppfølgingen skulle ha kommet på grunn av kravet om å omstille driften for framtidig avvikling av Huken pukkverk.

Bjercke tallfestet antall møter på våren til fire, og poengterte at dette er dobbelt så mange møter som de normalt har med selskaper kommunen eier. Han kunne dog ikke vise til referater fra disse møtene.

– Jeg får ikke fire til å stemme. Vi hadde ett møte, opplyste Holmberg. En påstand som senere ble støttet av tidligere direktør Arnt Rønning, som opplyste at det var berammet fire møter, men at samtlige bortsett fra det første ble avlyst fra kommunen sin side.

Holmberg beskrev byråd Bjercke som uinteressert i Oslo Vei:

– På vårt første møte med byråd Bjercke høsten 2011, virket han mest interessert i tekstmeldinger på mobilen, hevdet han.

Videre mente Holmberg at byrådens handlingsmønster var nærmest uetisk etter at han ble avsatt grunnet mistillit i august 2012.

– Jeg fikk ingen informasjon om denne mistilliten. Det synes jeg at man skal kunne forlange å få av en politiker på Hallstein Bjerckes nivå, sa Holmberg.

Skyldte på Huken-avvikling

På spørsmål om hva som var hovedårsak til konkursen, erklærte styrelederen:

– Det er helt klart eiers beslutning om å legge ned Huken pukkverk som er hovedårsaken. I løpet av 2011 og 2012 ble vi påført et tap på mellom 35 og 40 millioner kroner som følge av stopp i uttak av stein på Huken, sa Holmberg. Han fastslo at dersom Oslo Vei hadde fått drive i henhold til leiekontrakten med Oslo kommune, så hadde årsresultatet til Oslo Vei for 2011 blitt historiens beste.

– Jeg mener fortsatt at Oslo Vei ville vært god butikk dersom vi hadde fått drive videre, sa han. Han framholdt at de forholdt seg til leiekontrakten med Oslo kommune på Huken, som påla Oslo kommune å kompensere for tap ved eventuell oppsigelse av leiekontrakten for utløp av leietiden i 2021.

Da byråd Hallstein Bjercke i egenskap av generalforsamling, instruerte Oslo Vei å si opp leiekontrakten selv, og avslo å kompensere for tapet, så var siste spikeren slått i kista, mener begge de tidligere lederne fra Oslo Vei.

Skyldte på dårlig styring

Hallstein Bjercke er like klar på sin begrunnelse for konkursen:

– Datterselskapene ble kjøpt for dyrt og de gikk med underskudd, leieutgiftene i selskapet var for høye og selskapet tapte kontrakter. Avviklingsplanen for Huken pukkverk ble aldri satt i verk, og kan ikke være årsak, hevdet Bjercke.

Styreleder Holmberg påpekte på sin side at innkjøp av to nye selskaper ble gjort for å skaffe selskapet nye bein fram mot avvikling av Huken pukkverk.

Ifølge den tidligere Oslo Vei-ledelsen går begge disse selskapene i dag med gode overskudd, selv om de ikke gjorde det i 2012.

– Han var negativ

Tidligere direktør, Arnt Rønning, beskrev tiden under byråd Bjercke og kommunaldirektør Gro Balas som en periode der dialogen gikk i vesentlig negativ retning.

– Vi hadde en god dialog tidligere. Jeg opplevde at denne stoppet, sa han.

– De eneste vinnerne i denne saken er konkurrerende pukkverk og advokater. Det var ikke dårlig drift ved Oslo Vei. Også bostyrets rapport konkluderer med at det ikke var grunnlag for konkurs før instruksjonen om å avvikle Huken pukkverk kom 7. desember 2012, sa Rønning.

Han framholt at Oslo Vei kunne vært en solid bedrift i dag.

– Vi var opptatt av å sikre verdier og arbeidsplasser. Isteden endte vi med å miste aksjekapital, kommunen har fått et søksmål på opptil 500 millioner kroner fra kreditorer og på toppen av det hele har de politiske avgjørelsene medført et miljømessig tap. Nå er Oslo kommune avhengig av langt mer transport av pukk, sa han.

Hvem stoppet pukken?

Selv om Oslo Vei-ledelsen gjorde det tindrende klart at stopp i uttak av pukk var årsaken, så ble det i løpet av høringen bare mer og mer uklart hvorfor detegentlig ble stopp.

Ifølge tidligere byråd Øystein Sjøtveit ga Oslo Vei de første instruksene om stopp på grunn av usikkerhet om lovlighet. Han hevdet at uttak av pukk kun midlertidig stoppet høsten 2010 i påvente av en avgjørelse om den var i strid med reguleringsplan og markalov. .

– Det ble klarlagt februar 2011 at uttak nedover i bakken kunne utføres etter søknad. Jeg vet ikke hvorfor det ikke ble søkt om å ta ut mer pukk etter dette, sa Sjøtveit, og mente at den midlertidige stoppen kun var fire måneder.

Oslo Vei-direktøren forklarte at de fulgte instruksjoner fra Oslo kommune om å avvikle, men kunne ikke klarlegge hvordan disse framkom.

– Var det dere i ledelsen som manglet initiativ til å gjenoppta uttak av pukk, eller kommunen som sa nei, forlangte bystyrerepresentant Carl I. Hagen svar på.

– Vi fikk helt klart vite at det ikke skulle tas ut mer pukk, men jeg har ikke svar på akkurat hvordan, svarte Rønning.

Rønning forklarte videre at de planla driften i 2012 i forhold til kompensasjon for å avvikle Huken pukkverk.

– Før møtet i desember 2012 så hadde vi ingen grunn til å tro at Oslo kommune ikke ville stå ved sine forpliktelser som utleier på Huken. Så sent som 9. november fikk vi skriftlig forsikret at kommunen står bak sine selskaper, Ingen tvilte på det, heller ikke banken, påpekte han.

Konkursen i Oslo Vei AS

Oslo Vei AS oppstod i år 2000 da kommunen skilte ut sin kommunale etat og gjort denne om til aksjeselskap. I desember 2012 var selskapet konkurs.

7. desember 2012 blir Oslo Vei instruert av Oslo kommune som eier, å avvikle driften ved Huken pukkverk. Det ble samtidig gjort klart at Oslo kommune som utleier, ikke vil kompensere for brudd på leiekontrakten siden selskapet selv sier opp kontrakten.

Oslo Vei meldte deretter oppbud. Nesten 300 ansatte fikk oppsigelse i dagene før jul.

I ettertid har kreditorene gått til søksmål mot Oslo kommune som eier av selskapet, for opptil 500 millioner kroner. Hovedkreditor er Sparebank 1.

Tidligere artikler:

Høring om konkursen i Oslo Vei (28.04.2014)

Konkursen i Oslo Vei var en varslet tragedia (20.12.2013)

Kommunen styrte Oslo Vei mot konkurs (16.12.2013)

Bostyrer krever en halv milliard fra kommunen (21.11.2013)

Håp for Huken (19.04.2013)

Oslo Vei er konkurs - hva skjer med Huken ? (22.02.2013)

Oppsigelser til alle (14.12.2012)

Får penger i desember (13.12.2012)

Ber Oslo kommune redde desemberlønna (21.11.2012)

Naboen ingen vil ha (31.05.2011)

09.10.2014
12:00
21.08.2023 17:14

Konkursen i Oslo Vei AS

Oslo Vei AS oppstod i år 2000 da kommunen skilte ut sin kommunale etat og gjort denne om til aksjeselskap. I desember 2012 var selskapet konkurs.

7. desember 2012 blir Oslo Vei instruert av Oslo kommune som eier, å avvikle driften ved Huken pukkverk. Det ble samtidig gjort klart at Oslo kommune som utleier, ikke vil kompensere for brudd på leiekontrakten siden selskapet selv sier opp kontrakten.

Oslo Vei meldte deretter oppbud. Nesten 300 ansatte fikk oppsigelse i dagene før jul.

I ettertid har kreditorene gått til søksmål mot Oslo kommune som eier av selskapet, for opptil 500 millioner kroner. Hovedkreditor er Sparebank 1.

Tidligere artikler:

Høring om konkursen i Oslo Vei (28.04.2014)

Konkursen i Oslo Vei var en varslet tragedia (20.12.2013)

Kommunen styrte Oslo Vei mot konkurs (16.12.2013)

Bostyrer krever en halv milliard fra kommunen (21.11.2013)

Håp for Huken (19.04.2013)

Oslo Vei er konkurs - hva skjer med Huken ? (22.02.2013)

Oppsigelser til alle (14.12.2012)

Får penger i desember (13.12.2012)

Ber Oslo kommune redde desemberlønna (21.11.2012)

Naboen ingen vil ha (31.05.2011)




Mest lest

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Hanna Skotheim

Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Håvard Sæbø

Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler  seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

Ole Dag Kvamme

Nadija går postruta med skuddsikker vest

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Alf Ragnar Olsen

Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

Brian Cliff Olguin

NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Colourbox

Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Brian Cliff Olguin

Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Håvard Sæbø

Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse

Debatt

Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.

Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.

Håvard Sæbø

Sliterordningen er en bløff


Flere saker