JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

100 italienske medlemmer mister jobben

– Det er masse skjebner. Alle de familiene. Jeg blir helt deppa av å tenke på det. Å miste jobben så brått, er hardt.

Bane Nor hever avtalen med den konkurstruede italienske entreprenøren Condotte på Follobanen. Johnny Myrvold er en av dem i Arbeidsmandsforbundet som prøver å hjelpe arbeiderne som har mistet jobben.
Tom anleggsplass: Byggingen av dobbeltspor mellom Oslo S og Ski går slett ikke på skinner. Condotte har mistet oppdraget og pakker sammen sakene sine på anleggsplassen ved Oslo S.

Tom anleggsplass: Byggingen av dobbeltspor mellom Oslo S og Ski går slett ikke på skinner. Condotte har mistet oppdraget og pakker sammen sakene sine på anleggsplassen ved Oslo S.

Ane Børrud

ane.borrud@lomedia.no

To av fem hovedkontrakter på byggingen av doble tog-spor mellom Oslo og Ski gikk til det italienske selskapet Condotte. De fleste av arbeiderne på de to prosjektene er italienere som har dratt nordover for å jobbe.

– Ingen røde lys før Condotte fikk anbudet

Konkurstruet

Etter hvert har det vist seg at Condotte har økonomiske problemer. Så sent som i sommer skyldte Condotte underentreprenører på Follobanen rundt 100 millioner kroner, og i januar i år ble det klart at selskapet kjemper mot konkurs.

8. januar begjærte selskapet konkursbeskyttelse for retten i Roma. Det innebærer en sikkerhet mot å bli slått konkurs mens bedriften forhandler med bankene som finansierer Condotte-konsernet. Torsdag 11. januar dro Bane Nor på hastemøte til den italienske hovedstaden. Fem dager etter ble det klart at selskapet fikk konkursbeskyttelse fram til 18. mai. Men Bane Nor kan umulig ha latt seg berolige av dette. 30. januar kom nyheten om at byggherren hever avtalene med det konkurstruede selskapet.

– Bane Nors sentrale interesse er å oppfylle samfunnsoppdraget gjennom ferdigstillelse av Follobanen, innenfor de gitte økonomiske rammer og med riktig kvalitet, mot slutten av 2021. I lys av dette må Bane Nor treffe de nødvendige tiltak. Entreprenøren har ubetalte regninger til firmaets underentreprenører og anleggsarbeidet har stanset, sa prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Per David Borenstein, til NTB samme dag.

Ap-politiker syns det er svært oppsiktsvekkende at Condotte tok 385 millioner fra Follobanen

100 medlemmer mister jobben

– Condotte har gjort en veldig god jobb på Follobaneprosjektet, de har levert kvalitet innen tidsfristen hele veien, sier anleggskoordinator i Arbeidsmandsforbundet Johnny Myrvold.

Selskapet har rundt 250 ansatte, og 100 av dem er medlemmer i Arbeidsmandsforbundet. De aller fleste av dem er fra Italia.

Sammen med blant annet distriktssekretær i NAF avdeling 2 Oslo/Akershus Eirik W. Næss og anleggssekretær Oddbjørn Fagerholt har Myrvold hengt i stroppen de siste ukene for å ivareta medlemmenes interesser.

– Torsdag før kontrakten ble sagt opp hadde vi møte med den norske delen av ledelsen i Condotte. Ingen av oss trodde kontrakten skulle bli sagt opp. Vårt fokus var hva som ville skje hvis Condotte gikk konkurs, eller hvis selskapet ble omstrukturert.

Sissel M. Rasmussen

Dermed var forberedelser gjort for å sjekke hvilke rettigheter de italienske arbeiderne hadde blant annet i lønnsgarantifondet. Men siden selskapet ikke gikk konkurs, gjelder ikke konkursreglene når 100 medlemmer nå mister jobben.

Protokoll på lønna

– Siden Condotte ikke er konkurs, har selskapet fortsatt ansvar for de ansatte. Men de har ikke jobb til dem, og må ty til oppsigelser. Det er en helt gyldig grunn for oppsigelse. Selskapet følger boka, og drøftelsesmøter er i gang, forteller Myrvold.

De fleste har en måneds oppsigelse i kontraktene sine. Oppsigelsene er ventet å komme fortløpende før 1. mars.

– Med en måneds oppsigelse vil arbeiderne få lønn ut mars. Og jeg vil tro det blir uten arbeidsplikt i perioden. Nå pakkes alt ned til selskapet forlater landet, fortsetter han.

– Vår jobb nå er å se til at det går for seg på en ordentlig måte. Sørge for at de tillitsvalgte er de siste som går. Sånne ting, supplerer Eirik W. Næss.

Både Myrvold og Næss har deltatt på informasjonsmøter mellom bedriften og de ansatte, og de har skrevet en protokoll der bedriften har undertegnet på at de ansatte vil få lønna si den 25. hver måned så lenge de er ansatt.

Få nyhetsbrev fra Arbeidsmanden

Reiser hjem

Næss tror alle arbeiderne vil reise hjem.

– De har krav på ledighetstrygd der de søker arbeid. Det vil si at de i teorien kan bo her i Norge og søke jobb og få ledighetstrygd. Men med det kostnadsnivået som er her, tror jeg ikke det er noen som kommer til å velge det. Det blir for dyrt. Dessuten har de språket mot seg. De snakker ikke engelsk, og da er det ikke lett å få jobb, sier Næss.

– Det er masse skjebner. Alle de familiene. Jeg blir helt deppa av å tenke på det. Å miste jobben så brått, er hardt, supplerer Myrvold.

Brev til BaneNor

Myrvold har på vegne av Norsk Arbeidsmandsforbund sendt et brev til prosjektdirektøren på Follobaneprosjektet.

«Vår vurdering er at det er mange dyktige fagfolk både ute på anlegget og i administrasjonen i Condotte. Og så langt vi har forstått, har de utført en kvalitetsmessig god jobb på Follobanen. Vår anmodning til Bane Nor er derfor: Har dere noen mulighet til å bidra til at noen av de ansatte i Condotte kan tilbys arbeid hos dem som skal fullføre utbyggingene på kontraktene de har arbeidet på i Condotte? De er dyktige fagfolk, som kjenner prosjektene og det som skal bygges, noe som jo burde gjøre dem attraktive for dem som overtar», står det blant annet.

– Jeg tenkte: Hva kan jeg gjøre for disse folka? Det er mange dyktige folk. De kjenner anlegget. Det må jo være interessant å bruke dem, sier Myrvold.

I tillegg planlegger Myrvold at hvis det kommer inn bedrifter forbundet kjenner for å fullføre jobben etter Condotte på Follobanen, og de trenger arbeidsfolk, da skal de prøve å overtale dem til å ta inn arbeiderne fra Condotte.

Les mer:

Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene uteble

Vil ha svar på hvordan italienske Condotte ble valgt som entreprenør

Italiensk entreprenør på Follobanen nær konkurs

Bane NOR anker dom om Follobane-tildeling

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse