JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Mesta skal selges, ikke slaktes

Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vet ikke når Mesta blir privatisert.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror Mesta vil fungere bedre uten statlig styring.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror Mesta vil fungere bedre uten statlig styring.

Kristian Brustad

res@lomedia.no

Da Høyre/Frp-regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2014 sist fredag, var salg av veiutbyggingsselskapet Mesta et av punktene man ikke fant på den nylig avgåtte Stoltenberg-regjeringens budsjettforslag, men til Transportarbeideren og Arbeidsmanden sier den ferske samferdselsministern, Ketil Solvik-Olsen fra Fremskrittspartiet at et salg ikke nødvendigvis vil skje i løpet av neste år.

– Når det gjelder tidsplan for et nedsalg av Mesta, er det ikke vedtatt noe. Dette er mer et signal om hvordan vi tenker. Det handler også om hva som er mest fornuftig for selskapet, påpeker han.

Skal fungere bedre

Han ser et nedsalg av Mesta som en del av den omorganiseringen den blåblå regjeringen ønsker seg når det gjelder samferdsel.

– Vi har tenkt å omorganisere mye når det gjelder jernbane og veisektoren. Det gjør vi ikke fordi vi skal kvitte oss med selskaper, men fordi vi tror at skal man få en økt satsing på veibygging og jernbaneutbygging, så må man organisere det mer hensiktsmessig, fortsetter han.

Ifølge Solvik-Olsen er målet effektivisering.

– Det handler om å gjøre det mulig å løse flere oppgaver på kort tid. Da tenker vi at Mesta egentlig like gjerne kunne vært privat. De konkurrerer med private, og vi tror de kunne fungert bedre som selskap om de slapp å være under statlig paraply, sier han.

Mer ansvar

Statsråden understreker at Mesta selv etter en privatisering skal være en aktør når det gjelder veiutbygging i fremtiden.

– Mesta er et viktig selskap i den store norske verden og da er det viktig at dette selskapet ikke bare skal slaktes og at vi driter i hva som skjer med det. Mesta skal være en del av den helheten som skal bygge veier også i framtida, hevder han.

Får han det som han vil, betyr det mindre politisk innblanding på detaljnivå.

– Vi må slutte på overordnet politisk plan å måtte gå ned i masse detaljer. Vi må kunne si at vi ønsker sånn og sånn veisystem med den og den standarden, så vil mer av jobben og planleggingen overlates til de statlige aktørene. Så kan de forholde seg mer faglig til de oppgavene de får i stedet for at allting skal innom her for å dobbelkontrolleres fordi vi har andre hensyn å ta. Det gjør at det godt kan hende at noen lokalpolitikere blir sure da, men for fagfolkene som jobber ute i veirelaterte selskaper, vil dette oppfattes som positivt, tror han.

Venstre-støtte

Rogalendingen som styrer samferdselsdepartementet legger ikke skjul på at noe av motivasjonen for nedsalget er regjeringens tro på konkurranse og privat næringsliv. Det betyr ikke at han kommer til å la statlige selskaper seile sin egen sjø.

– Vi skal også sørge for at de offentlige selskapene drives proft og effektivt, men det at det opprettes et investeringsselskap for vei, må ikke oppfattes som noen trussel mot Vegvesenet. Både i det nye selskapet og i det resterende Vegvesenet vil man få mer beslutningsmyndighet og påvirkningskraft på egen hverdag, sier Solvik-Olsen.

Om han har sikret seg nok påvirkningskraft til å kunne få regjeringens ønskede beslutning om nedsalg av Mesta vedtatt, gjenstår riktignok å se. For på direkte spørsmål om hvilke partier på Stortinget som vil støtte regjeringen på dette punktet, er det bare ett av regjeringens støttepartier han nevner.

– Venstre vil jeg i hvert fall tro har den samme holdningen som oss, avslutter samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse