JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TUNGT KONTOR: Alexander Johansen har sittet mange arbeidstimer i denne graveren, for å berede grunnen for bygget som reiser seg i bakgrunnen.

TUNGT KONTOR: Alexander Johansen har sittet mange arbeidstimer i denne graveren, for å berede grunnen for bygget som reiser seg i bakgrunnen.

Sissel M. Rasmussen

Alexander bygger utforbakken i et av verdens største innendørs skianlegg

Grunnarbeiderne på vinterparken Snø har måttet sprenge fjell tett på høyspentledninger, pakket en bekk inn varmekabler og jobbet i alpine heng med gravemaskiner på opp mot femti tonn.
2018112314575820181123155448

merete.holtan.garte@lomedia.no

Kjører du et kvarters tid fra Oslo på E6-en i retning Gardermoen, dukker det opp et spesielt syn langsmed veien. Nedover fjellsiden renner et bygg ut av skogen, det har konturene av en isbre. Skimrende i hvitt, smalt på toppen, bredere jo lenger ned i terrenget det kommer, helt nederst: et skjelett av stolper og plank i gjørma.

Skinasjonen Norge, et folk med nikkers blant grantrær, skal få et av verdens største innendørs skianlegg, og det i en skråning i Lørenskog. Det krever grunnarbeid utenom det vanlige, og vi skal møte de som har gjort det.

De som har sittet i gravemaskiner i alpin helning, hengende i sikkerhetsselen; de som har sprengt fjell under høyspentledninger, pakket en bekk inn i varmekabler og sett et helikopter forsyne taket med isolasjon.

(Saken fortsetter under bildene.)

I TERRENGET: De fleste innendørs skianlegg bygges på stolper. Men dette, i Lørenskog, er lagt rett i terrenget, etter en hard

I TERRENGET: De fleste innendørs skianlegg bygges på stolper. Men dette, i Lørenskog, er lagt rett i terrenget, etter en hard

Sissel M. Rasmussen

FUGLEPERSPEKTIV: Sett fra lufta ser Snø-bygget slik ut - akkurat nå. Bildet er tatt med dronekamera.

FUGLEPERSPEKTIV: Sett fra lufta ser Snø-bygget slik ut - akkurat nå. Bildet er tatt med dronekamera.

BetonmastHæhre

Varmer opp på brakka

– Alt som er under betongen, det er vårt ansvar, sier Hans Olav Karlsen.

Han er hovedtillitsvalgt i Isachsen Anlegg, som sammen med BetonmastHæhre bygger opplevelsessenteret som har fått navnet Snø. Isachsen står for grunnarbeidet, Betonmast for byggverket, og oppdragsgiver Selvaag kaller det hele «den største kommersielle innovasjonen som er blitt bygget på norsk jord.»

I dag har Hans Olav Karlsen tatt turen fra kontoret i Drammen til Lørenskog for å se hvordan det rusler og går med innovasjonen. På brakka møter han prosjektleder for Isachsen, Espen Snipen, og maskinfører Alexander Johansen.

Snipen fyller kaffe fra en pumpekanne, han er kledd i sivilt, Johansen i arbeidsklær. Karlsen kommer i ankelhøye vernestøvler, han vet hva han går til. Den tillitsvalgte har vært på besøk på Snø en gang tidligere og har selv kjørt både lastebiler og gravemaskiner i sine førti år i anleggsfaget – han er klar over at denne jobben er annerledes enn jobber flest for Isachsen.

– Vi har jobba hardt for å nå byggherrens mål i tide, begynner Espen Snipen.

(Saken fortsetter under bildet.)

GRUNN-SJEFEN: Espen Snipen er prosjektleder for grunnarbeidet på SNØ. Snipen har selv sittet mange år i maskin.

GRUNN-SJEFEN: Espen Snipen er prosjektleder for grunnarbeidet på SNØ. Snipen har selv sittet mange år i maskin.

Sissel M. Rasmussen

Første smell i november i fjor

Oktober, 2010: Olav H. Selvaag skal sende sin ti år gamle datter på treningsleir i alpint. Ikke til norske fjellsider, men til paddeflate Nederland, eiendomsgiganten stusser:

Kunne han bygge noe lignende i Norge? Ja, så menn.

Kort tid etter er en prosjektgruppe i gang med å planlegge Snø på Selvaags tomt i Lørenskog, og i september 2015 gir Lørenskog kommune grønt – eller skal vi si hvitt – lys. Noen måneder senere blir entreprenøren BetonmastHæhre valgt ut til å bygge det hele, konsernsøster Isachsen blir med for å gjøre grunnarbeidet, og det er her vår historie starter – med et smell.

I november i fjor setter Espen Snipen i gang Isachsens aller første sprengladning på tomta. Og støter på den første av flere utfordringer.

(Saken fortsetter under videoen.)

Livsfarlig strøm over maskinene

Ut av vinduet på brakka kan vi se to løp med høyspentledninger. Et varselskilt ute på plassen advarer: «Høyspenning livsfare. Alle arbeider innenfor sikkerhetssonen er forbudt uten avtale med Statnett».

Og kraftselskapet har vært tungt involvert.

SIKKERHET: Jobben på SNØ har krevd noen ekstra tiltak. Her er lesestoffet.

SIKKERHET: Jobben på SNØ har krevd noen ekstra tiltak. Her er lesestoffet.

Sissel M. Rasmussen

Isachsen har jobbet i den standardiserte sikkerhetssonen på tretti meter fra linjene, men har også måttet bruke gravemaskiner innenfor denne sonen. Disse maskinene er blitt bygget om så de har fått begrenset rekkevidde, og så er det selve sprengningene: Med E6-en rett ved siden av og en del av hovedforsyningen med strøm til Østlandet over hodet, har det vært langt farligere enn vanlig.

– Når vi skyter under strøm, er det fort gjort at det blir dødsskader. Dyrt blir det også, sier prosjektleder Espen Snipen med et unnskyldende smil, som for å bry seg mer om penger enn om liv.

Blåswix året rundt

Snø åpner i januar 2020, og skal bli på femti tusen kvadratmeter – tenk deg fire ganger Telenor Arena.

(Saken fortsetter under bildet.)

HØYSPENTEN: Solide høyspentledninger går nesten rett inn i bygget, og Statnett har vært involvert for å sørge for at sprengning og annet arbeid har gått sikkert for seg. Her ser dere det sju etasjer høye bygget SNØ munner ut i.

HØYSPENTEN: Solide høyspentledninger går nesten rett inn i bygget, og Statnett har vært involvert for å sørge for at sprengning og annet arbeid har gått sikkert for seg. Her ser dere det sju etasjer høye bygget SNØ munner ut i.

Sissel M. Rasmussen

Arealene skal fylles med tre alpinbakker, den lengste på 520 meter som Kirkerudbakken og den bratteste med en helning på 38 prosent som i Wyllerløypa. I tillegg kommer en såkalt blåpark med big jump – altså et hopp for freestylerne – og barna får sitt eget lekeområde nede i bunnen.

ADVARSEL: Skiltet levner ingen tvil.

ADVARSEL: Skiltet levner ingen tvil.

Sissel M. Rasmussen

Oppunder taket skal det henge to kilometer med langrennsløype.

Hallen skal holde åpent hver eneste dag, hele året, så folk kan få stå på ski i to kalde, blåswixføre, midt i juli. Hva krever egentlig dette av de som skal bygge det hele?

Espen Snipen peker ut av vinduet, helt øverst oppe i skråninga ser vi noen gravere i sving – de ser ut som maur i det store.

– Det er vanskelig å se hvor bratt det er herfra, sier han.

(Saken fortsetter under bildet.)

OVER HENGET: Her skal det bli alpinbakke. Og skilype, hengende oppunder taket.

OVER HENGET: Her skal det bli alpinbakke. Og skilype, hengende oppunder taket.

Sissel M. Rasmussen

Har fått designhjelp fra Canada

Over tretti mann har vært på jobb for Isachsen siden november i fjor, med like mange lastebiler – dessuten noen dumpere og bulldosere, en hjullaster og en vals, pluss gravemaskiner: ti på tretti tonn, èn på femti og èn på førti.

Espen Snipen forteller om hvordan mannskapet har gjort et «masseuttak av eksisterende vegetasjon», og det er ikke småtterier han snakker om: Isachsen har rensket ut førti tusen kubikkmeter løsmasser, som leire, stein, sand og grus, og de har sprengt åtti tusen kubikkmeter fjell – nok til å dekke drøyt elleve fotballbaner med stein i én meters høyde, eller fylle 27 femtimeters svømmebasseng.

Sprengmassen er isteden blitt knust til stein, pukk og grus og samlet i digre hauger. Før deler av den er blitt ført tilbake i byggekrateret, i presist prosjekterte mengder.

– Det er noen eksperter fra Canada som har prosjektert profilen, sier Snipen.

SLIK SKAL DET BLI: Når Snø-bygget er helt ferdig i januar 2020, skal det se slik ut.

SLIK SKAL DET BLI: Når Snø-bygget er helt ferdig i januar 2020, skal det se slik ut.

Halvorsen & Reine arkitektfirma

Bekken ble lagt i varmekabler

Norge er nemlig ikke alene om å bygge skibakker under tak, blant annet har Dubai en alpinhall for arabere i plog og Kina et som vil slå Snø i størrelse. Før byggestart i Lørenskog besøkte lederne i Isachsen et lignende anlegg i Litauen, til inspirasjon.

– Det som er spesielt med Snø, er at det blir bygget rett på bakken, ikke på stillas, sier Snipen, og forklarer at det er lettere å gi alpinbakker den rette helningen når den står på stolper.

Mannskapet hans har isteden laget en naturlig bakkeprofil, som skal kles i snø. Deretter skal det dannes permafrost, så alt holder seg kaldt, som på en isbre.

Prosjektlederen har støtt på noen overraskelser underveis, blant annet har han måttet pakke inn en brysom bekk. Bekken kunne ikke risle fritt under snøhallen og heller ikke ledes vekk fra området. Løsningen ble å lukke den inn i et 120 meter langt betongrør kledd med varmekabler, så ikke vannet skal fryse og sprenge seg opp i bygget.

Men varmekablene må heller ikke få smelte snøen inne i hallen, så hva da?

– Vi bygget inn røret i isolasjon, sier Snipen. – Tjue centimeter rundt hele røret, utenpå varmekablene.

(Saken fortsetter under bildet.)

BRATT: Isachens menn beveger seg langsmed bygget, og viser hvor det bygges en fem meter lang sikkerhetssone i tilfelle brannbiler skal fram.

BRATT: Isachens menn beveger seg langsmed bygget, og viser hvor det bygges en fem meter lang sikkerhetssone i tilfelle brannbiler skal fram.

Sissel M. Rasmussen

Hadde stressless i bakken

Vi blir med de tre – prosjektlederen, den tillitsvalgte og maskinføreren – ut på anleggsplassen. Det småregner og verneskoene tar så vidt av for gjørma for en urutinert besøkende, den stiger helt opp til sokkekanten.

Maskingutta beveger seg smidigere i skoene og bærer vernehjelmen med selvfølgelighet. Hans Olav Karlsen dytter Alexander Johansen i siden og humrer:

– Det er ikke vanskelig å se hvem som har aldri har hatt på seg en hjelm før. Som politikere på besøk ute på et anlegg: De har på seg hjelmen som om det var et caps.

Vi klyver oppover langsmed bygget og stopper på en høyde – totalt er fallet på nitti meter i bakken. Det er ikke optimale forhold for gravemaskiner og lastebiler.

(Saken fortsetter under videoen.)

Alexander Johansen forteller tillitsvalgt Karlsen om hvordan han i de heftigste hengene har valgt å sitte feil vei i førersetet for ikke å få tippet nakken altfor langt tilbake. Eller han blitt sittende rett vei, hengende i sikkerhetsselen.

– Det er en bra stressless det, kommenterer Karlsen, med humør, men da det sto på var det alvor for Isachsen og prosjektleder Espen Snipen.

Vinteren i år var hard, og maskinenes belter strevde med å holde taket i telen. Løsningen ble å bygge midlertidige veier på kryss og tvers i bakkene, for å få kjørt ut steinmassen som ikke skulle brukes.

– På det verste var det mange som klaget, men jeg synes egentlig det var litt moro å få det til. Og med nok salt gikk det fint, sier Alexander Johansen.

FORNØYD: Alexander Johansen er fra Hof i Vestfold, men har jobbet en lengre periode på storanlegget i Lørenskog.

FORNØYD: Alexander Johansen er fra Hof i Vestfold, men har jobbet en lengre periode på storanlegget i Lørenskog.

Sissel M. Rasmussen

Ingen ulykker

I øverste del av Snø ligger det byggherren kaller kaldsonen, den skal fylles med slalåmbakker og skiløyper og latter og lek, og munne ut i varmsonen. Der skal det blant annet bli inngangsparti og spisesteder i et sju etasjers tradisjonelt bygg, om man kan bruke det ordet i denne sammenheng.

Et par arbeidere heiser materialer opp til stillaset i sjuende, en kranbil kravler oppover og inn i bygget. Og der, hengende i bruer oppunder taket, ser vi fundamentet til det som skal bli skiløyper.

De tre fra Isachsen beveger seg videre på området – ruslende, med hendene i lommene, som bare maskinvante folk kan gjøre. Kranbilen rygger mot dem, hvert knepp i beltene lyder som et ork. Oppe på høyden, utenfor bygget, kreves det øreklokker. Lyden av pigging – stein som knuses – kan ødelegge hørselen, men herfra ser vi bygget i sin helhet.

Det klamrer seg til terrenget.

Alexander Johansen går inn i førtitonneren sin, maskinen er som et rovdyr i sitt rette habitat. Men Johansen har ikke skadet seg på det drøye året han har jobbet på Snø.

– Vi har ikke hatt noen ulykker på vår del av arbeidet, sier prosjektleder Espen Snipen.

(Saken fortsetter under bildet.)

KRANJOBBING: Her legges det takplater. Legg merke til hvor små arbeiderne oppe på taket ser ut. Forholdene er store.

KRANJOBBING: Her legges det takplater. Legg merke til hvor små arbeiderne oppe på taket ser ut. Forholdene er store.

Sissel M. Rasmussen

– Nyt jobben!

På byggets tak går arbeidere i miniatyr, sånn er størrelsesforholdene på Snø. Et par kranarmer skyter opp gjennom takskjelettet for å legge på plater – enkelte deler av topplokket er allerede lagt, med isolasjon.

Isolasjonen er blitt fraktet opp med helikopter, kan Espen Snipen fortelle.

– Det er jo litt tøft dette her, da. Spektakulært, sier Hans Olav Karlsen, og formaner Snipen og Johansen om å nyte denne jobben mens den står på. Og ta med seg minnene.

– Jeg var selv med på å bygge Oslo City, vi holdt på tjue meter under havet. I ettertid er det veldig moro å kunne si at en har vært med på noe sånt. At du har laget noe som blir stående etter deg.

Alexander Johansen nikker.

– Ja, det er noe annet enn å grave en tradisjonell grøft. Det er gøy å være en del av det.

BAKKEMANNSKAPET: Maskinfører Alexander Johansen (fra venstre), hovedtillitsvalgt Hans Olav Karlsen og prosjektleder Espen Snipen står i en av steinhaugene de har laget, foran boligbebyggelse i Lørenskog.

BAKKEMANNSKAPET: Maskinfører Alexander Johansen (fra venstre), hovedtillitsvalgt Hans Olav Karlsen og prosjektleder Espen Snipen står i en av steinhaugene de har laget, foran boligbebyggelse i Lørenskog.

Sissel M. Rasmussen

Sissel M. Rasmussen

{"474":{"type":"m","url":"/poster-4.474.0.3.14c245818e"},"424633":{"type":"m","url":"/image-3.424633.59803.829d30e858","cap":"I TERRENGET: De fleste innendørs skianlegg bygges på stolper. Men dette, i Lørenskog, er lagt rett i terrenget, etter en hard ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424635":{"type":"m","url":"/image-3.424635.691320269f","cap":"BAKKEMANNSKAPET: Maskinfører Alexander Johansen (fra venstre), hovedtillitsvalgt Hans Olav Karlsen og prosjektleder Espen Snipen står i en av steinhaugene de har laget, foran boligbebyggelse i Lørenskog.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424636":{"type":"m","url":"/image-3.424636.c32e3b49c7","cap":"HØYSPENTEN: Solide høyspentledninger går nesten rett inn i bygget, og Statnett har vært involvert for å sørge for at sprengning og annet arbeid har gått sikkert for seg. Her ser dere det sju etasjer høye bygget SNØ munner ut i.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424638":{"type":"m","url":"/image-3.424638.a4f1a08c81","cap":"GRUNN-SJEFEN: Espen Snipen er prosjektleder for grunnarbeidet på SNØ. Snipen har selv sittet mange år i maskin.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424639":{"type":"m","url":"/image-3.424639.79b8e2b762","cap":"BRATT: Isachens menn beveger seg langsmed bygget, og viser hvor det bygges en fem meter lang sikkerhetssone i tilfelle brannbiler skal fram.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424641":{"type":"s","url":"/image-3.424641.bda44f9bab","cap":"SIKKERHET: Jobben på SNØ har krevd noen ekstra tiltak. Her er lesestoffet.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424643":{"type":"m","url":"/image-3.424643.018756d032","cap":"KRANJOBBING: Her legges det takplater. Legg merke til hvor små arbeiderne oppe på taket ser ut. Forholdene er store.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424645":{"type":"s","url":"/image-3.424645.16dd6d6967","cap":"FORNØYD: Alexander Johansen er fra Hof i Vestfold, men har jobbet en lengre periode på storanlegget i Lørenskog.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424646":{"type":"l","url":"/image-3.424646.6366a16ff2","cap":"OVER HENGET: Her skal det bli alpinbakke. Og skilype, hengende oppunder taket.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424647":{"type":"s","url":"/image-3.424647.c7028559d1","cap":"SLIK SKAL DET BLI: Når Snø-bygget er helt ferdig i januar 2020, skal det se slik ut. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424648":{"type":"m","url":"/image-3.424648.03fe064a63","cap":"FUGLEPERSPEKTIV: Sett fra lufta ser Snø-bygget slik ut - akkurat nå. Bildet er tatt med dronekamera. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424649":{"type":"s","url":"/image-3.424649.3c79a1bcb8","cap":"ADVARSEL: Skiltet levner ingen tvil.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424654":{"type":"m","url":"/image-3.424654.119b06b124","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"84","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"Vinterparken Snø","closed":true,"place":"Skinasjonen Norge, et folk med nikkers b"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

Vinterparken Snø

Et innendørs skianlegg i Lørenskog kommune på totalt femti tusen kvadratmeter, fire ganger Telenor Arena.

Åpner i januar 2020 og vil få inntil to kilometer med langrennsløyper og en alpinbakke som er over fem hundre meter lang, fordelt på tre løp. Det blir også freestyleområde og lekeområde for barn.

Vil også få et bygg med servicetilbud som utstyrsleie, butikker og restauranter.

Skal holde åpent 365 dager i året og ha en temperatur på rundt to minusgrader.

Byggherre er Vinterparken AS, som eies av Selvaag Gruppen, Canica og Baumann Invest.

{"474":{"type":"m","url":"/poster-4.474.0.3.14c245818e"},"424633":{"type":"m","url":"/image-3.424633.59803.829d30e858","cap":"I TERRENGET: De fleste innendørs skianlegg bygges på stolper. Men dette, i Lørenskog, er lagt rett i terrenget, etter en hard ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424635":{"type":"m","url":"/image-3.424635.691320269f","cap":"BAKKEMANNSKAPET: Maskinfører Alexander Johansen (fra venstre), hovedtillitsvalgt Hans Olav Karlsen og prosjektleder Espen Snipen står i en av steinhaugene de har laget, foran boligbebyggelse i Lørenskog.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424636":{"type":"m","url":"/image-3.424636.c32e3b49c7","cap":"HØYSPENTEN: Solide høyspentledninger går nesten rett inn i bygget, og Statnett har vært involvert for å sørge for at sprengning og annet arbeid har gått sikkert for seg. Her ser dere det sju etasjer høye bygget SNØ munner ut i.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424638":{"type":"m","url":"/image-3.424638.a4f1a08c81","cap":"GRUNN-SJEFEN: Espen Snipen er prosjektleder for grunnarbeidet på SNØ. Snipen har selv sittet mange år i maskin.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424639":{"type":"m","url":"/image-3.424639.79b8e2b762","cap":"BRATT: Isachens menn beveger seg langsmed bygget, og viser hvor det bygges en fem meter lang sikkerhetssone i tilfelle brannbiler skal fram.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424641":{"type":"s","url":"/image-3.424641.bda44f9bab","cap":"SIKKERHET: Jobben på SNØ har krevd noen ekstra tiltak. Her er lesestoffet.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424643":{"type":"m","url":"/image-3.424643.018756d032","cap":"KRANJOBBING: Her legges det takplater. Legg merke til hvor små arbeiderne oppe på taket ser ut. Forholdene er store.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424645":{"type":"s","url":"/image-3.424645.16dd6d6967","cap":"FORNØYD: Alexander Johansen er fra Hof i Vestfold, men har jobbet en lengre periode på storanlegget i Lørenskog.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424646":{"type":"l","url":"/image-3.424646.6366a16ff2","cap":"OVER HENGET: Her skal det bli alpinbakke. Og skilype, hengende oppunder taket.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424647":{"type":"s","url":"/image-3.424647.c7028559d1","cap":"SLIK SKAL DET BLI: Når Snø-bygget er helt ferdig i januar 2020, skal det se slik ut. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424648":{"type":"m","url":"/image-3.424648.03fe064a63","cap":"FUGLEPERSPEKTIV: Sett fra lufta ser Snø-bygget slik ut - akkurat nå. Bildet er tatt med dronekamera. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424649":{"type":"s","url":"/image-3.424649.3c79a1bcb8","cap":"ADVARSEL: Skiltet levner ingen tvil.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"424654":{"type":"m","url":"/image-3.424654.119b06b124","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"84","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"Vinterparken Snø","closed":true,"place":"Skinasjonen Norge, et folk med nikkers b"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}