JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidslivskriminalitet blir radioteater

Hørespillet «Katastrofe­alarm» starter med ei døds­ulykke i en tunnel på Vestlandet. Historien som deretter blir rulla opp, handler om forhold i anleggsbransjen som de færreste er klar over.
MANUSFORFATTERNE: Ulf Breistrand (t.v.) og Jarl Emsell Larsen har laget hørespill om arbeidslivskriminalitet og grov utnytting av arbeidere. Valget av tema er ikke tilfeldig, forteller de to.

MANUSFORFATTERNE: Ulf Breistrand (t.v.) og Jarl Emsell Larsen har laget hørespill om arbeidslivskriminalitet og grov utnytting av arbeidere. Valget av tema er ikke tilfeldig, forteller de to.

Øyvind Akurust

oyvind.aukrust@lomedia.no

Manusforfatterne Jarl Emsell Larsen og Ulf Breistrand har gjort grundig research i arbeidet med serien. Handlinga er fiksjon, men for å kunne lage en mest mulig realistisk fortelling har de møtt folk i byggebransjen, i organisasjoner og i Kripos.
Kildene forteller om et økende fokus på pris, der kvalitet og sikkerhetsmarginer presses for å vinne anbud.

Ansvar skyves nedover

Serien starter med at det skjer ei alvorlig sprengningsulykke i en tunnel på riksvei 52 over Hemsedalsfjellet. Hovedpersonen Alex Matic blir personlig hardt ramma, og gjennom serien får vi følge Alex og en ung journalist i forsøket på å finne ut av hva som gikk galt.

– Vi lever i en komplisert verden. Store selskaper gjør kanskje ikke noe galt i seg selv, men når de presses på pris, er det underentreprenører som skvises og sitter med ansvaret hvis de ikke kan levere, eller ulykker skjer. Sakene er ofte vanskelige å etterforske, siden det kan være uklart hvem som har ansvar i avanserte organisasjoner, og folk er redde for å vitne mot dem som gir dem jobb, sier Larsen.

Selv om det blir begått grove lovbrudd, mener de det er viktig å få fram hvorfor folk gjør som de gjør.

– Drama er jo mest interessant når folk har motiver for handlingene sine, også for kriminelle handlinger. At folk er onde og gode er ikke så interessant, sier Breistrand.

Mange av kildene manusforfatterne har snakket med i researchen, forteller at seriøse selskaper blir skjøvet helt ut.

– Vi har snakka med entreprenører som sier at det ikke er vits i å legge inn anbud, fordi prispresset er for hardt til at det kan gjøres hvitt, forteller Breistrand.

Lærte sikkerhet

Tidligere har Larsen blant annet stått bak TV-serien Offshore, som gikk på NRK på 90-tallet. Som en del av researchen til serien gikk han på ulike sikkerhetskurs i oljebransjen, og han var imponert over hvor sterkt fokus de hadde på sikkerhet.

– De hadde et veldig strengt regime, og man fikk ikke lov å gjøre noe uten å ha de kursene. Noen år senere besluttet man å halvere kursene fordi de ble for dyre, forteller Larsen.

Han mener disse kuttene er typiske og må gå utover sikkerheten.

Håper på debatt

Larsen og Breistrand, som har stått bak flere samfunnsaktuelle TV-serier, håper hørespillet vil skape debatt, og skulle ønske flere regissører engasjerte seg i arbeidslivskriminalitet.

– Men først og fremst har vi lagd en spennende og dramatisk historie, understreker Breistrand.

Serien hadde premiere på NRK P1 den 29. oktober og P2 den 27. november. Hvis du har gått glipp av den har du en mulighet hvis du hører på NRK P2, lørdag 3. desember 2016 kl. 22:03.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse