JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BILHAV: Avinor har et parkeringshus ved flyterminalen på Værnes, men Sandfærhus Parkering er bare en minibusstur unna. Her sørger Asle Granås (foran) og Bjørn Jenssen, begge organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund, for at de reisendes biler får litt ekstra kjærlighet.

BILHAV: Avinor har et parkeringshus ved flyterminalen på Værnes, men Sandfærhus Parkering er bare en minibusstur unna. Her sørger Asle Granås (foran) og Bjørn Jenssen, begge organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund, for at de reisendes biler får litt ekstra kjærlighet.

Glen Musk

Asle og Bjørn tar vare på bilene til folk. Kundene ber om de rareste ting.

I Sandfærhus Parkering skjemmer Asle Granås og Bjørn Jenssen bort biler og bileiere, hunder og golfutstyr.
2018060812240020180608131820

merete.holtan.garte@lomedia.no

En snau kilometer sør for flyterminalen på Værnes ligger en diger parkeringsplass. En minibuss tar oss dit, og countrykanalen roer ned det måtte være av reisestress før sjåføren tar av fra siste rundkjøring og parkerer utenfor det som kan se ut som et klubbhus.

På den ene veggen henger et skilt med «Sandfærhus Parkering», på den andre en tavle hvor sifre, som i et kølappsystem, lyser i rødt. Ut av døra kommer Asle Granås og Bjørn Jenssen i arbeidsbukser, smilende. Asle har jobbet 17 år som drosjesjåfør- og eier, Bjørn har vært hjelpepleier minst like lenge, og begge vet hvordan de tar seg av folk.

Nå tar de seg av biler, men også av deres eiere.

– Vi ordner alt, sier Asle.

– Ja! Vi er ikke kjent for si nei, sier Bjørn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KAFFETÅR: Strukturen er flat og miljøet godt i Sandefærhus Parkering. Her tar daglig leder Ivar Skjei en pause med tillitsvalgt Asle og verneombud Bjørn.

KAFFETÅR: Strukturen er flat og miljøet godt i Sandefærhus Parkering. Her tar daglig leder Ivar Skjei en pause med tillitsvalgt Asle og verneombud Bjørn.

Glen Musk

Fra ku til bil

Plassen Sandfærhus var i sin tid kjent for et ferjeleie som fraktet folk over Stjørdalselva, hvor det hendte seg at en og annen havnet i arresten etter både ha spist og drukket godt på stedets vertshus. I mer moderne tid, i 1985, fikk en gårdeier i området en lys idé. Han så at folk som skulle reise med fly trengte et sted å sette fra seg bilen, og begynte å bruke matjorda som parkeringsplass.

Men kundene etterspurte mer. «Kan du vaske bilen min? Ta vare på nøklene? Kanskje frakte meg til flyplassen?» «Jo da», svarte bonden, og slik startet parkeringseventyret. Nedre Sandfærhus gård ble til Sandfærhus Parkering, etter hvert med en egen avdeling for bilpleie. I dag leier selskapet også inn verkstedtjenester, og tilbyr kunden alt fra understellsbehandling til EU-kontroll.

Arealene er flyttet ned mot elva, etter at det opprinnelige gårdstunet ble kjøpt opp av det som i dag heter Avinor. Men servicepakken ble så å si sydd sammen på den gamle gården.

– Etterspørselen dukket opp av seg selv. Kundene ba om å vaska bilen mens de var i Syden, forteller Ivar Skjei, som fungerer som daglig leder for Sandfærhus.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GAMMELT ER GODT: Daglig leder Ivar Skjei liker å ta vare på gamle ting. Denne skjøre blomsten har han fått av kolleger.

GAMMELT ER GODT: Daglig leder Ivar Skjei liker å ta vare på gamle ting. Denne skjøre blomsten har han fått av kolleger.

Glen Musk

Gummistrikk-system

Ivar Skjei, Asle Granås og Bjørn Jenssen tar oss med på et møterom for å snakke mer om virksomheten. Ivar skjenker kaffe i en skjør, liten kopp med blomstermotiv. Den mangler hank, men er like god, mener daglig leder - han er opptatt av å ta vare på ting og fikk koppen i gave av kolleger etter at den gamle koppen, brukt gjennom tjue år «på gølvet» i bedriften, ikke lenger kunne limes.

De 48 ansatte i Sandfærhus setter sin ære i å ta vare på både ting og folk. Og de gjør det helst på gamlemåten. Blant annet bruker de hauger med syltetøystrikk og en slags ståltråd som fester stabens fremste logistikkverktøy, registeringslappen, til riktig nøkkel.

På lappen noteres nøkkelinformasjon som kundens navn, type bil, hvilken flight, hvilket tidspunkt bilen er levert inn på og når den skal settes fram for henting. En tegning viser bilkarosseriet, hvor den ansatte kan krysse av for eventuelle bulker så parkeringsselskapet ikke blir stilt til ansvar.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

NØKKELINFORMASJON: Med et gummistrikk er alt samlet.

NØKKELINFORMASJON: Med et gummistrikk er alt samlet.

Glen Musk

STOLER PÅ FOLK: Nøklene til bedriftskunder henges på vinduet like før kunden ankommer, så kunden slipper å dra innom administrasjonen for å sjekke ut bilen.

STOLER PÅ FOLK: Nøklene til bedriftskunder henges på vinduet like før kunden ankommer, så kunden slipper å dra innom administrasjonen for å sjekke ut bilen.

Glen Musk

I ankomstrommet ligger en kikkert, så skiftleder og de ansatte kan sjekke om bilene står der de skal. En kalkulator og et manuelt kasseapparat er også i bruk, det står side om side med en dataskjerm med et program som registrerer nøkler ut og inn. Men knippene ligger sortert i plastbokser pålimt lapper med klokkeslett for utlevering. Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn der er, mener staben, selv om rundt 600 biler er i omløp hver dag.

– For tre-uker siden knelte serveren så PC-programmet vårt var ute av drift. Vi ble bekymra og tenkte «nå stopper alt opp, nå mister vi kontrollen», men det gjorde vi ikke, forteller daglig leder Ivar.

Asle og Bjørn smiler.

– Det sitter i «hauet» og «fingra’n». Folk kommer på jobb og vet hva de skal gjøre. Det er et enkelt og genialt system, sier de to trønderne.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BAK SKJERMENE: Lars-Petter Høgelund styrer her dataprogrammet som registrerer når biler kommer inn og ut.

BAK SKJERMENE: Lars-Petter Høgelund styrer her dataprogrammet som registrerer når biler kommer inn og ut.

Glen Musk

Følger flyene med radar

For å få et bilde av hva staben til enhver tid skal holde orden på, kan vi komme med noen tall: Sandfærhus Parkering har kapasitet til å ta seg av 1600 biler, men tar inn 2000 av gangen fordi kjøretøyene er i omløp. I gjennomsnitt kommer 250 til 300 biler inn i løpet av et døgn, og like mange går ut. Opp mot 600 kjøretøy håndteres hver dag, av rundt 15 personer på vakt, i tillegg til åtte-ti bilpleiere.

Torsdag ettermiddag er spesielt travel, da kommer alle anleggsfolkene hjem fra turnuspendling. Lørdagsdøgnet kan også være rimelig hektisk, særlig i chartersesongen, da har folk bilen full av barn og golfutstyr, og stadig tyngre kofferter. Antall koffertløft og ryggbøy for å komme til i bagasjerom og kupè er ikke talt, men hver dag går en ansatt åtte-ni kilometer til fots i rask gange, i mellom sju og åtte timer.

Skjer det noe spesielt, omrokeres staben på et blunk. Med fine ord kalles det fleksibilitet. I praksis kan det bety dette:

– Vi følger flyene med radar, og hvis vi venter en chartergruppe klokka halv ni en lørdagskveld og ser at flyet er åtte timer forsinka, stokker vi om på bemanninga. Bilene deres skal stå klare og varme - uansett, sier Bjørn, som er verneombud i bedriften. Asle nikker. Han er tillitsvalgt, og sørger for at de ansatte blir ivaretatt hvis de jobber overtid.

– Overtidsbetaling er en selvfølge, fleksibiliteten også. Det er en holdning innbakt i hele bedriften, sier Asle, og forteller at også eiere og ledere er med i ordinær turnus i Sandfærhus.

– De er med «på gølvet». Og arbeidskulturen smitter, konstaterer Bjørn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VET ALT: Bjørn og Asle følger flyene på en radar, så de vet når de skal sette kundens bil klar.

VET ALT: Bjørn og Asle følger flyene på en radar, så de vet når de skal sette kundens bil klar.

Glen Musk

Da kunden glemte bikkja

Veldig forenklet kan man si at Bjørn og Asles arbeidsoppgaver er å ta imot og levere biler, men der er mer. Bileierne blir også kjørt i skyttelbuss til ankomsthallen på Værnes, og kan – om de vil – få hjelp til både bagasje og innsjekk. På registeringslappen som følger nøkkelen står følgende liste over mulige tjenester kunden kan få utført: Utvendig vask, innvendig vask, polering, oljeskift, filterskift, ruteskift, steinsprut og til slutt: «annet, snu».

Snur man lappen, er den blank. Der kan nærmest hva som helst fylles ut.

– Vi jobber jo i servicebransjen, sier Asle og Bjørn.

Ekstraservicen kan innebære å kjøre etter kunden med mobiltelefoner eller pass som er gjenglemt i bilen. Det er heller ikke uvanlig at de må ta seg av kundens kjæledyr.

– En travel kar som skulle på dagstur til Oslo, kom hit og oppdaget plutselig at han hadde glemt å sette bort hunden sin. Så da ble vi hundeluftere, forteller Asle og Bjørn.

De minnes også Subaruen som ble stående i to år på plassen før de fant ut at eieren hadde rømt landet.

– Men det var nok andre som sto foran Sandfærhus i kreditorkøen, for å si det sånn.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

BILRENS: Heljar Braseth og hans kolleger rengjør også barneseter.

BILRENS: Heljar Braseth og hans kolleger rengjør også barneseter.

Glen Musk

MER VASK: Sandfærhus har også en våthall. Her jobber Fredrik Stamnes.

MER VASK: Sandfærhus har også en våthall. Her jobber Fredrik Stamnes.

Glen Musk

Verner godt om folks hemmeligheter

En viktig kvalifikasjon i parkeringsjobben er diskresjon. Bjørn peker ut vinduet og ut på en bil på plassen, den har store klistremerker med et kjent idrettsnavn på.

– Vi har jo noen kjendiser her, sier han, men navngir ingen. Forteller bare om den mannlige kjendisen som parkerte rett utenfor ankomsthallen på Værnes og i hastverket glemte å underrette Sandfærhus om at bilen sto der, med nøklene i. Og så har vi den kvinnelige kjendisen som kom til Sandfærhus for å hente bilen, men kom på at den sto i en helt annen by.

Det første ble ordnet, det andre ble til en god latter. Av og til får Asle og Bjørn også telefoner fra ektefeller som lurer på om mannens eller konas bil står parkert hos dem, som bedyret.

Men å håndtere utroskap står ikke i jobbinstruksen.

– Vi svarer ikke på sånt. Bileiernes hemmeligheter er trygge hos oss, sier Asle.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SETT DET MESTE: Og prøvd det meste. - Det er vel ingen i landet som har kjørt så mange biler som oss, sier Asle Granås.

SETT DET MESTE: Og prøvd det meste. - Det er vel ingen i landet som har kjørt så mange biler som oss, sier Asle Granås.

Glen Musk

Havnet på taket - rakk flyet

Ute på parkeringsplassen møter vi Brit Blomsø, som skal reise med ektemannen Bjørn til barnedåp i Stavanger.

– Jeg bruker Sandfærhus ofte i jobbsammenheng, og er kjempefornøyd, sier hun om tjenesten, og Asle og Bjørn kan ile til å si at de ofte får gode tilbakemeldinger.

– På vinterstid får vi aller mest skryt. Da fjerner vi is og snø og setter fram bilene med varme i kupeen. Om det så er klokka fire natt til julaften, forteller Asle og Bjørn.

De elsker å overraske positivt, som når en kunde en vinter kom på stive hjul gjennom rundkjøringa så bilen tippet rundt og havnet på taket.

– Fyren krøyp ut av bilen, og vi sa «kom deg til flyplassen, dette ordner vi». Vi kjørte ham til ankomsthallen så han rakk flyet, og da han kom tilbake var bilen reparert og klar for bruk, forteller Bjørn, og legger til:

– Folk er trivelige, vet du. Vi er på fornavn og vil gjøre vårt beste.

– Hva gjør dere med de sure kundene, da?

– De finnes ikke. Vi kaller de utfordrende kunder. Det er klart, sånne finnes over alt. Men av de 90.000 kundene som er innom i løpet av et år, gir bare en håndfull av dem en negativ opplevelse, smetter daglig leder Ivar inn.

– Ja, det positive overskygger det negative. Mange kunder har sittet i timevis i kø på flyplassen, men når de kommer til oss, er de «søye» fornøyd, konstaterer Bjørn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AVREISE: Bjørn Jenssen (til venstre) sørger for at rett data, med kundens ønsker, blir notert på lappen som følger nøklene. Brit og Bjørn Blomsø setter bilen på Sandfærhus mens de reiser til Stavanger.

AVREISE: Bjørn Jenssen (til venstre) sørger for at rett data, med kundens ønsker, blir notert på lappen som følger nøklene. Brit og Bjørn Blomsø setter bilen på Sandfærhus mens de reiser til Stavanger.

Glen Musk

SKYTTEL: En minibuss tar kundene fra Sandfærhus til Værnes, og tilbake. Asle Granås har 17 år bak seg som drosjesjåfør- og eier.

SKYTTEL: En minibuss tar kundene fra Sandfærhus til Værnes, og tilbake. Asle Granås har 17 år bak seg som drosjesjåfør- og eier.

Glen Musk

Curling og Porsche

Vi beveger oss videre gjennom parkeringsplassen og ser biler av alle slag, inkludert de trøblete el-bilene, som så ofte kommer i nye utgaver at Asle og Bjørn knapt finner ladeuttaket. I tillegg til lønningsposen, bedriftscurlingen og de årlige kickoff-turene med kolleger, motiveres de to trønderne av å sette seg bak rattet i biler de aldri selv hadde tatt seg råd til.

– I vinter sto blant annet ti-fjorten splitter nye Porscher parkert her, sier Asle og Bjørn.

Barnlig glede lyser i øynene deres. I tillegg kommer yrkesstoltheten. På hjemmesiden til Sandfærhus brukes ord som at «bilen din kan bli skjemt bort» og at «den ikke står alene, ensom og forlatt, men blant venner.» Det kan Asle Granås og Bjørn Jenssen - drosjesjåføren og hjelpepleieren - bekrefte.

– Det er veldig mange som legger mye penger i bilen sin. Da må vi ta vare på den, sier Bjørn, og smiler:

– Jeg bruker å si at jeg går og klapper litt på den om natta.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DAG SOM NATT: Asle Granås og hans kolleger går runder døgnet rundt, også i det de kaller tidløs sone. Her står det parkert biler de ikke vet når skal hentes.

DAG SOM NATT: Asle Granås og hans kolleger går runder døgnet rundt, også i det de kaller tidløs sone. Her står det parkert biler de ikke vet når skal hentes.

Glen Musk

{"405864":{"type":"m","url":"/image-3.405864.59a7b9df87","cap":"GAMMELT ER GODT: Daglig leder Ivar Skjei liker å ta vare på gamle ting. Denne skjøre blomsten har han fått av kolleger.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405867":{"type":"m","url":"/image-3.405867.bad40878af","cap":"VET ALT: Bjørn og Asle følger flyene på en radar, så de vet når de skal sette kundens bil klar.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405870":{"type":"m","url":"/image-3.405870.056820e624","cap":"NØKKELINFORMASJON: Med et gummistrikk er alt samlet.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405871":{"type":"m","url":"/image-3.405871.e2ef935914","cap":"SETT DET MESTE: Og prøvd det meste. - Det er vel ingen i landet som har kjørt så mange biler som oss, sier Asle Granås.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405873":{"type":"m","url":"/image-3.405873.fffd058ca7","cap":"SKYTTEL: En minibuss tar kundene fra Sandfærhus til Værnes, og tilbake. Asle Granås har 17 år bak seg som drosjesjåfør- og eier.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405876":{"type":"m","url":"/image-3.405876.484fc7d404","cap":"KAFFETÅR: Strukturen er flat og miljøet godt i Sandefærhus Parkering. Her tar daglig leder Ivar Skjei en pause med tillitsvalgt Asle og verneombud Bjørn.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405878":{"type":"m","url":"/image-3.405878.47aca321fb","cap":"BAK SKJERMENE: Lars-Petter Høgelund styrer her dataprogrammet som registrerer når biler kommer inn og ut.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405880":{"type":"m","url":"/image-3.405880.7dfcb40ce7","cap":"AVREISE: Bjørn Jenssen (til venstre) sørger for at rett data, med kundens ønsker, blir notert på lappen som følger nøklene. Brit og Bjørn Blomsø setter bilen på Sandfærhus mens de reiser til Stavanger.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405882":{"type":"m","url":"/image-3.405882.f1bc6f7c8b","cap":"MER VASK: Sandfærhus har også en våthall. Her jobber Fredrik Stamnes. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405883":{"type":"m","url":"/image-3.405883.c0c99ac9f2","cap":"BILRENS: Heljar Braseth og hans kolleger rengjør også barneseter.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405885":{"type":"m","url":"/image-3.405885.64912aed88","cap":"STOLER PÅ FOLK: Nøklene til bedriftskunder henges på vinduet like før kunden ankommer, så kunden slipper å dra innom administrasjonen for å sjekke ut bilen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405888":{"type":"m","url":"/image-3.405888.ec3571b962","cap":"DAG SOM NATT: Asle Granås og hans kolleger går runder døgnet rundt, også i det de kaller tidløs sone. Her står det parkert biler de ikke vet når skal hentes.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"82","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

{"405864":{"type":"m","url":"/image-3.405864.59a7b9df87","cap":"GAMMELT ER GODT: Daglig leder Ivar Skjei liker å ta vare på gamle ting. Denne skjøre blomsten har han fått av kolleger.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405867":{"type":"m","url":"/image-3.405867.bad40878af","cap":"VET ALT: Bjørn og Asle følger flyene på en radar, så de vet når de skal sette kundens bil klar.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405870":{"type":"m","url":"/image-3.405870.056820e624","cap":"NØKKELINFORMASJON: Med et gummistrikk er alt samlet.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405871":{"type":"m","url":"/image-3.405871.e2ef935914","cap":"SETT DET MESTE: Og prøvd det meste. - Det er vel ingen i landet som har kjørt så mange biler som oss, sier Asle Granås.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405873":{"type":"m","url":"/image-3.405873.fffd058ca7","cap":"SKYTTEL: En minibuss tar kundene fra Sandfærhus til Værnes, og tilbake. Asle Granås har 17 år bak seg som drosjesjåfør- og eier.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405876":{"type":"m","url":"/image-3.405876.484fc7d404","cap":"KAFFETÅR: Strukturen er flat og miljøet godt i Sandefærhus Parkering. Her tar daglig leder Ivar Skjei en pause med tillitsvalgt Asle og verneombud Bjørn.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405878":{"type":"m","url":"/image-3.405878.47aca321fb","cap":"BAK SKJERMENE: Lars-Petter Høgelund styrer her dataprogrammet som registrerer når biler kommer inn og ut.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405880":{"type":"m","url":"/image-3.405880.7dfcb40ce7","cap":"AVREISE: Bjørn Jenssen (til venstre) sørger for at rett data, med kundens ønsker, blir notert på lappen som følger nøklene. Brit og Bjørn Blomsø setter bilen på Sandfærhus mens de reiser til Stavanger.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405882":{"type":"m","url":"/image-3.405882.f1bc6f7c8b","cap":"MER VASK: Sandfærhus har også en våthall. Her jobber Fredrik Stamnes. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405883":{"type":"m","url":"/image-3.405883.c0c99ac9f2","cap":"BILRENS: Heljar Braseth og hans kolleger rengjør også barneseter.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405885":{"type":"m","url":"/image-3.405885.64912aed88","cap":"STOLER PÅ FOLK: Nøklene til bedriftskunder henges på vinduet like før kunden ankommer, så kunden slipper å dra innom administrasjonen for å sjekke ut bilen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"405888":{"type":"m","url":"/image-3.405888.ec3571b962","cap":"DAG SOM NATT: Asle Granås og hans kolleger går runder døgnet rundt, også i det de kaller tidløs sone. Her står det parkert biler de ikke vet når skal hentes.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"82","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}