JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Team: På «Brøyt i vei» kan det virke som om Hans jobber alene. I virkeligheten er han en del av et team. Fra venstre ser vi Tom Eirik Broks, Kåre Roseneng, Arvid Nilsen, Hans Josefsen, Tor Bertil Johansen og Ronny Salamonsen.

Team: På «Brøyt i vei» kan det virke som om Hans jobber alene. I virkeligheten er han en del av et team. Fra venstre ser vi Tom Eirik Broks, Kåre Roseneng, Arvid Nilsen, Hans Josefsen, Tor Bertil Johansen og Ronny Salamonsen.

Bjørn Grimstad

Brøyter og beskytter

Mannskapet på fylkesvei 888 Bekkarfjord-Hopseide får folk trygt over fjellet.


25.03.2014
12:00
21.08.2023 17:14

Riksvei 888 fra Bekkarfjord til Hopseide ble åpnet av kong Olav 17. august 1989. Ferga ble lagt ned, og for å komme fram måtte man kjøre bil over fjellet. Nesten 20 år senere ble veien oppgradert til vinterveistandard.

– Etter at veien ble oppgradert, ble det enda mer press på oss. Det var en forventning om at det ikke skulle være kolonnekjøring mer, når veien ble så fin. Vi ble uglesett når vi satte opp kolonne, forteller Hans Josefsen, brøytebilsjåfør i Mesta.

For selv om veien ble bedre, så endret ikke været seg.

– Ofte fikk vi høre at været ikke var så ille, og at vi ikke burde hatt kolonnekjøring. Hva skal man si til sånt? Det er bare en ting å si: Sikkerheten er først, og sikkerheten er sist. Det er jo mennesker vi skal frakte i sikkerhet over fjellet. Hvis været er dårlig og vi slipper bilistene fritt over fjellet, vil det bli
alvorlige ulykker, påpeker Hans.

Fylkesvei 888 mellom Bekkarfjord og Hopseide er beryktet for å ha mange kolonnekjøringer. Hans har funnet opp ordet kolonne-spøkelse.

– Folk lurer på hvorfor det er så mye kolonne-kjøring hos oss. Det er noe mystisk og ukjent. Som et spøkelse. Men nå er det ikke mystisk lenger. Jeg fikk tatt livet av det spøkelset via tv-dokumentaren «Brøyt i vei». Vi har fått fram hvorfor vi kjører kolonne. Etter «Brøyt i vei» har klagene på kolonnekjøringene gått drastisk ned, slår han fast.

«Brøyt i vei»

NRK har akkurat sendt dokumentaren «Brøyt i vei». Serien handler om hverdagen til dem som jobber med å holde Ifjordfjellet, veien til Nordkapp samt strekningen Bekkarfjord - Hopseide åpent om vinteren. Hans Josefsen er hovedpersonen fra fylkesvei 888 mellom Bekkarfjord og Hopseide.

– NRK hadde valgt ut strekningene de ville dekke først. Jeg sa ja, fordi de tre andre brøytebilsjåførene her sa nei. Driftslederen vår spurte meg, og hadde jeg sagt nei, så hadde det ikke blitt noe dokumentar om Norges mest beryktede fjellovergang.

Serien ble en braksuksess. 745.000 nordmenn fikk med seg den første episoden, i tillegg til alle som så den på nett.

– Det er helt vilt det her. Det har snudd opp ned på mitt rolige liv i Brenna. Det er to forskjellige liv, men jeg har føttene godt plantet på jorda. Vennene mine tar jeg godt vare på. Mister du venner, mister du alt, slår Hans fast.

Men nye venner har strømmet på.

– Jeg får takkehilsener i posten, på Facebook, på sms… Det er mange som sier jeg er et godt forbilde. Er det rart man blir glad?

I tv-serien ser vi at Hans har et nært forhold til foreldrene sine.

– I ettertid syntes både mamma og pappa at det ble bra. Mamma var fornøyd med måten hun ble fremstilt på, sier han.

På tv sto Hans fram med sine bekymringer for morens helse. Nå et år senere forteller han at det går veldig bra med moren.

– Mamma blir 86 år i slutten av
august. Det går bra med henne. Hun går 6 – 7 kilometer hver dag. Hun holder seg utrolig frisk på grunn av treningen. Det styrker hjertet. Hun lever og sprudler etter en gåtur, forteller han.

Mesta-riggen i Bekkarfjord

På «Brøyt i vei» ser det nesten ut som om Hans jobber alene. Det gjør han selvfølgelig ikke. Når Hans har jobbuke er de to som kjører brøytebil, to som kjører freser, og to på høvelvakt.

Brøytebilsjåførene går på en 7/7-ordning. Det vil si syv dager på jobb, og syv dager hjemme.

– Å ha skiftjobb er gull. Jeg har det som plommen i egget, og ville ikke ha bytta for noe, slår Hans fast.

Å jobbe om natten er ikke noe problem.

– Jeg har jobba som fisker i mange år, og da må man jobbe når det er fisk. Jeg trenger ikke så mye søvn, og jeg drikker kaffe. Når jeg går på friuke etter å ha jobbet nattevakt, er jeg hjemme på Brenna i nitiden om morningen. Da holder jeg meg våken til kvelden kommer, forklarer han.

De to brøytebilsjåførene som jobber samme uke, bytter på vaktene. Når den ene er på sin12-timersvakt, har den andre fri. Makkeren til Hans heter Tom Eirik Broks. De bruker samme brøytebil, men har en i reserve på riggen.

Kolonne

Når Arbeidsmanden skal være med Hans over fjellet, starter dagen med nettopp: Kolonnekjøring. I en kolonne kjører brøytebilen først og brøyter vei for bilene, mens en følgebil alltid er bakerst i kolonna.

– Hvis vi ikke har følgebil, så kan vi risikere å starte på med en kolonne på åtte biler, og så bare komme over med halvparten, forklarer Hans.

Den første kolonnen fra Bekkarfjord går klokken 06.30. Returen fra Hopseide er klokken 07.30. Deretter er det ny kolonne fra Bekkarfjord klokken 10.00, med retur fra Hopseide 12.00. Og sånn går det hele dagen, og kvelden. Men dersom bilene ikke kan kjøre fritt, har veien nattestengt.

– Selv om veien er stengt om natten, så kjører brøytebilen på fjellet for å holde veien åpen. Og kommer det en bil, så følger vi den jo over, forteller Tom Eirik.

Vintersesongen starter i november.Fram til jul er den verste perioden med kolonnekjøring, ifølge de erfarne brøytebilsjåførene.

– Om høsten kommer ofte det vi kaller stål-is, eller svart-is. Da får man problemer selv med kjetting. Hvis det blir mye vind, så blåser bilene av veien. Fra januar og ut sesongen er det mer stabilt vintervær, forklarer Tom Eirik.

Det er brøytesjåførene som bestemmer om det blir kolonne eller ikke.

– Litt ruskevær tåler fri bilkjøring. Men vi følger alltid med på værprognosene, og kombinerer dette med det vi ser selv oppe på fjellet. Det kan være greit vær her på riggen, mens det sier pang oppe på fjellet. Da ringer brøytebilsjåføren ned til riggen og sier at bommen må stenges, sier Hans.

Når kolonnekjøring innføres, går veibommen ned, og de røde lysene på bommen tennes. Da er det forbudt å kjøre opp på fjellet utenom kolonnen.

– I verste fall, hvis du får motorstopp i 20 minusgrader, tar det ikke mange minuttene før bilen din er som en fryseboks, påpeker Hans.

Polart lavtrykk

I fjor kom det et polart lavtrykk som varte i tre døgn. Det begynte på Tom Eiriks vakt.

– Jeg sto på kolonneplassen om morningen og skulle kjøre kolonne fra Bekkarfjord. Minutter før kolonnen skulle gå, så tenkte jeg: Er dette forsvarlig? Men landet på å prøve en kolonne til. På vei opp fjellet møtte vi en hvit vegg. Det var full storm. Vi måtte ta alle ned igjen. De ble innlosjert på Ifjord camp, og noen ble innlosjert på venterommet.

Venterommet er rett ved riggen i Bekkarfjord. Der er det varme, toalett og pledd.

– Det finnes de som kommer tomhendte når de skal over fjellet. For et par år siden var det noen som fikk komme inn på riggen. Jeg ga min mat til dem. De fikk roet seg og spist, og så gikk de ned til venterommet igjen. Jeg sa ifra til driftslederen etterpå, forteller Hans.

Tom Eirik har aldri tatt med noen bilister inn på riggen. Men han går gjerne ned til venterommet med noen kanner kaffe dersom ventetiden blir lang.

Mesta-Taxi

Å få folk trygt over fjellet er fokuset til de som jobber på fylkesvei 888 Bekkarfjord-Hopseide.

– Vi kjører Mesta-Taxi, ler Hans.

– Vi sørger for at folk kommer seg hjem. Sikkerheten er først, og sikkerheten er sist, gjentar han.

På strekningen har de maksimum lov å ha med 40 personer i en kolonne.

– Det har med sikkerhet å gjøre. Dersom det skulle skje noe, må vi være sikre på at vi kan evakuere alle ned fra fjellet, forklarer Hans.

Og service står høyt. Men en ting har de ikke lov til å gjøre: Bilberging.

– Hvis noen har kjørt ut, så er det ikke vår oppgave å drive bilberging. Da må de ringe til et bilbergingsselskap for å få hjelp. Vi hjelper folk med det vi klarer, tar dem med i brøytebilen og kjører til de får mobildekning, for eksempel. Men bilen må stå igjen. Det har med forsikring og ansvar å gjøre, forklarer Hans.

Anbud

Strekningen Bekkarfjord-Hopseide er en del av Nordkyn-kontrakten. Mesta har hatt denne kontrakten siden 2003, men om halvannet år er det ny anbudsrunde.

– Den ene manns død, den andre manns brød. Sånn er anbud, kommenterer Hans.

Han peker på at Nordkyn-kontrakten er en stor og tung kontrakt. Det trengs blant annet tre store snøfresere.

– Men det viktigste når man skal jobbe på fjellet er at man har lokalkunnskap og kompetanse, mener han.

Inne i garasjen på Mesta-riggen
driver Kåre Roseneng og Ronny
Salamonsen og skifter viftereim på en av brøytebilene, og Arvid Nilsen er inne og slår av en prat. Ingen av dem er noen store tilhengere av anbuds¿systemet.

– Staten har tapt enorme summer på å skille ut Mesta. Før kunne vi bare ta med oss utstyr og fikse et hull i veien. Nå må det inspiseres både en og to ganger, før det bestilles, og så kan hullet tettes, påpeker Ronny.

Ifølge Arvid burde drift og vedlikehold av veiene fortsatt vært under staten.

– Anbudssystemet gjør at man mister mye kompetanse. Hvis Mesta taper en kontrakt, så forsvinner folka. Den gode rekrutteringskulturen vi hadde i Statens vegvesen, den forsvinner.

At regjeringen nå vil selge Mesta, rister de på hode av.

– Asfaltdelen er allerede borte, sammen med grus og stein og verkstedene. Det er bare vraket igjen nå, mener Arvid.

– De har rasert hele arbeidsplassen, supplerer Ronny.

Sommersesong

Mens den ene brøytebilen får ny viftereim, kjører Hans den andre over fjellet. Brøytesesongen tar slutt i mai. Da går han over til å jobbe med veivedlikehold. Det han gleder seg mest til, er å kjøre motorsykkel.

– Å kjøre motorsykkel gir en frihetsfølelse, og det er sosialt. Det er dobbelt lykke å kjøre i lag, og trippel lykke hvis man er tre, sier han.

Helst vil han ta ut motorsykkelen i slutten av april.

– Det har vært en snøfattig vinter hittil, så foreløpig ser det ut som om jeg kan ta ut sykkelen i april. Men man vet jo aldri hva mars bringer, avslutter han.

25.03.2014
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker