JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bygger fagforening fra bunnen på Follobanen

Det er ikke bare tog-tunneler som bygges på Åsland sør i Oslo. Med flere utenlandske entreprenører og et stort antall utenlandske arbeidere må fagforeninga også bygges. Helt fra bunnen av.
Distriktssekretær i NAF avdeling 2 Oslo/Akershus, Eirik Næss, er ofte på besøk på Åsland. I bakgrunnen ser vi deler av betongringene som som skal kle tunnelveggene i på Follobanen.

Distriktssekretær i NAF avdeling 2 Oslo/Akershus, Eirik Næss, er ofte på besøk på Åsland. I bakgrunnen ser vi deler av betongringene som som skal kle tunnelveggene i på Follobanen.

Ane Børrud

ane.borrud@lomedia.no

– Når jeg går her ute er det ofte jeg som er utlendingen, slår distriktssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund Eirik W. Næss fast.

Sammen med anleggssekretær Oddbjørn Fagerholt jobber han tett på det enorme infrastrukturprosjektet som skal gi oss en tvillingtunnel a to mil mellom Oslo S og Ski.

Når Arbeidsmandsforbundet vil ha på plass en tariffavtale med norske bedrifter, starter prosessen som regel med å ta kontakt med de ansatte, organisere dem og så ta kontakt med bedriften.

– Med de utenlandske entreprenørene jobber vi ofte omvendt. Vi oppretter kontakt med bedriften først og får et samarbeid med dem, og deretter tar vi kontakt med arbeiderne, forteller Næss.

Tolk

Arbeidsmanden er med distriktssekretæren en fredag i september. Næss viser veien gjennom de enorme hallene der betongringer som skal kle tunnelveggene produseres.

Inne i produksjonshallen er det åtte-ti arbeidere som jobber med betongringene. Næss hilser blidt, men går videre.

– Dette er portugisere som ikke kan engelsk, og siden jeg ikke kan portugisisk, så kan jeg ikke prate med dem nå. Men jeg kan vise meg her, sånn at de ser at vi er tilstede, forklarer han.

– Skjønner alle hva NAF-logoen din på jakka betyr?

– Ja, jeg tror alle vet hvem vi er nå. Oddbjørn og jeg er her flere ganger i uka.

Både han og Fagerholt har ofte med seg tolk når de reiser til Åsland. Det er en forutsetting for å kunne kommunisere – og organisere.

Oddbjørn Fagerholt er også ofte på Åsland. Å organisere arbeiderne er en forutsetning for å få på plass tariffavtaler.

Oddbjørn Fagerholt er også ofte på Åsland. Å organisere arbeiderne er en forutsetning for å få på plass tariffavtaler.

Siri Hardeland

Hæhre, AF Gruppen og Peab

Men det er ikke alle Næss trenger tolk for å snakke med. Det er flere norske underentreprenører på anleggsoverenskomsten på Follobaneprosjektet. Hæhre er i gang med å fylle opp et stort søkk i terrenget med massen fra tunnelene som er igjen etter at betongproduksjonen har tatt sitt.

Frank Grønvold og Helge Vrålstad slår av en prat med Næss. De er ikke så mange fra Hæhre foreløpig, siden det bare er en tunnelboremaskin (TBM) som har startet tunnelboringen. Boringen er ifølge hovedentreprenøren AGJV helt i rute, sogar ligger de foran planen, forteller de til Arbeidsmanden. Når alle de fire svære maskinene er satt i sving før jul, blir det rundt 25.000 tonn stein som skal bres utover hver dag.

Grønvold og Vrålstad har ett ønske som Næss lover å følge opp: Å få komme ned i tunnelene og se TBMene.

Norske underentreprenører: Hæhre er et av flere norske selskap som er underentreprenører for AGJV på Follobaneprosjektet. Her slår Helge Vrålstad (med ryggen til) og Frank Grønvold av en prat med Eirik W. Næss.

Norske underentreprenører: Hæhre er et av flere norske selskap som er underentreprenører for AGJV på Follobaneprosjektet. Her slår Helge Vrålstad (med ryggen til) og Frank Grønvold av en prat med Eirik W. Næss.

Ane Børrud

Også AF og Peab er inne på anleggssiden. AF har sprengt ut adkomsttunnelene og kavernene, det vil si fjellhallene der tunnelbormaskinene monteres. Peab har gjort grunnarbeidet for bygget der betongringene produseres.

Organisasjonsbygging

Hovedentreprenøren på Åsland er det spansk-italienske arbeidsfellesskapet AGJV, som består av det spanske selskapet Acciona og det italienske selskapet Ghella. Sammen har de et dannet et arbeidsfellesskap gjennom det norskregistrerte selskapet AGJV. AGJV vant anbudet på den største entreprisen på Follobaneprosjektet, og skal stå for 18,5 av den 20 kilometer lange tunnelen.

– AGJV har et sterkt ønske om at de ansatte er organisert. Vi har et godt samarbeid med dem, og vi går hvor vi vil og prater med hvem vi vil innenfor gjerdet, forklarer Næss.

Hos AGJV er tariffavtalen på plass. Nå gjenstår tariffavtale hos de tre selskapene som lager betongelementene.

Tariffavtale

Etter runden på anlegget – eller siten som det kalles her – har Næss avtale et møte med Aitor Espinosa fra ledelsen i Copuno Sweden AB, Norwegian Filial. Selskapet er at av de tre som lager betongelementene til tunellene.

– Det er godt dette ikke er et videointervju, så du får med deg engelsken min, ler Næss på vei til møtet.

Næss og Espinosa har ingen problem med å forstå hverandres engelsk.

– Det er mange i bedriften som ønsker å bli medlem, og vi ønsker en tariffavtale, åpner Næss.

Espinosa er ikke negativ i det hele tatt. Men han har mange spørsmål. Hva vil det koste? Hvem betaler kontingenten? Hva med tarifftillegget? Kan de får andre skiftordninger hvis det er tariffavtale? Han drar opp blåboka i engelsk versjon. Han har mange konkrete spørsmål. Næss svarer på alt, og legger til:

– Kom på et møte med oss i Arbeidsmandsforbundet, så skal vi gå nøye gjennom hele avtalen og forklare hvordan det økonomiske fungerer.

– Ja, gjerne. Kan dere til uka? Det er så mye å sette seg inn i, sukker Aitor.

– Sånn er det med alle som starter opp i Norge. Men vi hjelper dere, slår Næss fast.

Engelsk: Distriktssekretæren i avdeling 2 Oslo/Akershus har et møte med Aitor Espinosa fra ledelsen i Copuno Sweden AB, Norwegian Filial. Tema er tariffavtale, og samtalen foregår på engelsk.

Engelsk: Distriktssekretæren i avdeling 2 Oslo/Akershus har et møte med Aitor Espinosa fra ledelsen i Copuno Sweden AB, Norwegian Filial. Tema er tariffavtale, og samtalen foregår på engelsk.

Ane Børrud

Tillitsvalgte

Overenskomsten for private anlegg – som på folkemunne heter blåboka – er en overenskomst som bygger på forhandlinger lokalt i bedriftene.

– Når vi får på plass tillitsvalgte i bedriftene her ute som kan gjøre jobben sin, så kan de starte forhandlinger i bedriftene, forventer Næss.

Ifølge ham er de første tillitsvalgte rett rundt hjørnet.

– Hvordan skal dere skolere de nye tillitsvalgte som ikke har noen erfaringer med å jobbe i norsk fagforening?

– Vi må bruke tolk, selvfølgelig, sier Næss.

Han mener noe av det viktigste som må læres er hvordan man løser utfordringer i bedriftene via forhandlinger.

– Det er viktig at nye tillitsvalgte får inn i blodet at vi ikke løser ting ved å gå til krig. Jeg tror det kan være en sperre for både utenlandske ansatte og bedrifter. At de er vant til mer kamp mellom fagforeninger og bedrifter fra hjemlandet.

Medlemstilbud

Å skolere tillitsvalgte i norsk fagforeningsarbeid og å bygge organisasjonen er en del av fokuset NAF avdeling 2 Oslo/Akershus har på Follobanen. Et annet er å gi medlemmene et tilbud om noe å gjøre på fritiden.

– Det er mange mennesker fra mange nasjonaliteter innenfor gjerdene her. Det er viktig å få det til å fungere. De er pendlere, jobber lange dager, men har også fritid. Det er ikke mye å gjøre her når du ikke er på jobb, påpeker Næss

Igjen understreker han hvor viktig de tillitsvalgte blir.

– Vi vet jo ikke hva alle som bor på brakkeriggen her kunne tenkte seg å gjøre på fritiden. Vi må få på plass apparatet sånn at vi også får fanget opp hva arbeiderne ønsker av sosiale tiltak, fortsetter han.

En annen ting de ønsker å sette i gang er kursvirksomhet.

– Mange av dem som jobber her skal være her i fire år. Vi tenker at det er viktig at de lærer om det norske samfunnet. Om hvordan landet er bygd opp, skattesystemet, helsesystemet, rettigheter og muligheter. Rett og slett samfunnsfag.

Det begynner å bli mange medlemmer som jobber på Follobaneprosjektet. Ved utgangen av august var det over 400 stykker. Bare denne fredagen fikk Næss fem nye medlemmer; to fra Spania, to fra Cuba og en fra den Dominikanske republikken.

– I dag kan vi konkludere med at det har vært en bra dag på jobb, avslutter Næss, før han tar en velfortjent helg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse