JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Eva kjemper for helsa til renholderne. Disse er hun mest bekymret for

Etter ti år vet Eva Jenssen hvilke egenskaper som er nøkkelen for å lykkes som regionalt verneombud. 
– Du føler av og til at du starter med blanke ark, igjen og igjen. Men det gjør jo at vi RVO-er har en viktig jobb, sier Eva Jenssen.

– Du føler av og til at du starter med blanke ark, igjen og igjen. Men det gjør jo at vi RVO-er har en viktig jobb, sier Eva Jenssen.

Martin Guttormsen Slørdal

camilla.yndestad@lomedia.no

martin.slordal@lomedia.no

– Jobben er like viktig i dag som for ti år siden, sier Eva Jenssen bestemt på telefon fra Trondheim.

Hun vet hva hun snakker om. 1. mars i år var det ti år siden de regionale verneombudene (RVO) i renhold, hotell og restaurant, hadde sin første dag på jobb – i helt nye stillinger. Jenssen har vært med siden starten, som RVO i renholdsbransjen.

De regionale verneombudene i renhold bidrar til at renholdsbedriftene følger lover og regler om helse- miljø og sikkerhet (HMS) som de skal. Jenssen og kollegene hennes oppsøker fortrinnsvis opp små og mellomstore bedrifter der det ikke er valgt verneombud eller er en vernetjeneste.

Men jobben består av mer enn som så.

 – Jobben til RVO-ene er først og fremst viktig for helsa til renholderne. At det er noen der ute som er der for dem, og som bryr seg om at de har et godt arbeidsmiljø og ikke blir utsatt for farer, sier hun.

Fungerer bedre og bedre

Det ble en hard fødsel for RVO-ordningen innen renhold, hotell og restaurant, som til slutt kom på plass etter mange års jobb fra fagbevegelsen.

Jenssen mener det har skjedd en bedring i bedriftene på de ti årene ordningen har eksistert.

 – Jeg synes at ordningen fungerer bedre og bedre. Jeg merker at renholdsbransjen generelt er bedre på HMS enn i 2013. Når vi kommer på besøk nå, så vet bedriftene hva et regionalt verneombud er, og de ønsker å få besøk av oss sier hun.

Selv kan Jenssen skilte med lang erfaring fra renholdsbransjen: Hun startet i ISS i 1985, ble tillitsvalgt i 1990, tok fagbrev og ble renholdsoperatør i 1997 og hovedtillitsvalgt ved årtusenskiftet.

Som RVO dekker hun området Midt-Norge, med kontorsted i Trondheim. Hun forteller om en bransje som er i rask endring, med mange nye bedrifter, spesielt enkeltmannsforetak, som starter opp. Da gjelder det å være raskt ute med informasjon.

 – Vi må komme i kontakt med disse bedriftene tidlig for å få dem til å søke om å bli godkjent renholdsbedrift hos Arbeidstilsynet. Ofte sender vi også epost til de virksomhetene som ikke har søkt, der vi forklarer hva de skal gjøre, sier hun.

Denne delen av jobben er ifølge Jenssen kjempeviktig. Den er også med på å gjøre de regionale verneombudene synlige, kontakten gjør at bedriftene vet hvem de er.

Det som derimot kan være vanskelig, er å finne fram til disse nye bedriftene. For å finne dem som driver ulovlig, og som ikke har godkjenning, må detektiv-brillene på.

– Jeg finner dem ofte på Facebook. Det er firmaer som ikke er registrert i Brønnøysund-registret. Disse må stoppes, de er farlige for konkurransesituasjonen til de bedriftene som driver lovlige enkeltmannsforetak, sier hun.

Aktuelt: Alenemor Jana er blant vinnerne i årets lønnsoppgjør

Fortsatt utfordringer

Sammenlignet med for ti år siden, synes Jenssen det er enklere å finne bedrifter og holde oversikten over disse nå. Hun legger likevel ikke skjul på at det fortsatt er utfordringer i bransjen, som kulturforskjeller, språkbarrierer og store utskiftninger – både på bedrifter og verneombud.

– Du føler av og til at du starter med blanke ark, igjen og igjen. Men det gjør jo at vi RVO-er har en viktig jobb, sier Jenssen.

Hun trekker fram språkbarrierene som spesielt utfordrende. Mange av dem som kommer fra Øst-Europa, eller fra land utenfor Norden, har gjerne heller aldri hørt om HMS.

 – De er helt blanke. Om du bare skal ha et Teams-kurs for å utarbeide HMS-rutiner, så er det nesten umulig. Her ligger det mange utfordringer, sier hun, og legger til at hun gjerne skulle hatt mer informasjonsmaterial på østeuropeiske språk.

Det er heller ikke ukjent at renholdsbransjen består av mange deltidsstillinger. Flere arbeidstakere har gjerne flere arbeidsgivere, og ifølge Jenssen er disse mer utsatte for slitasje, skader og sykmeldinger enn dem som bare har én arbeidsgiver.

For disse kan det være vanskelig å forholde seg til HMS.

 – I tillegg har vi dem som jobber kveld og natt, som ikke vi ser. Hva gjør arbeidstidene med helsesituasjonen deres? Disse er jeg bekymret for. De er det vanskelig å nå, sier hun.

 – Jeg synes at ordningen fungerer bedre og bedre, sier regionalt verneombud Eva Jenssen.

 – Jeg synes at ordningen fungerer bedre og bedre, sier regionalt verneombud Eva Jenssen.

Martin Guttormsen Slørdal

Best i klassen

Gode selgergenskaper, kunnskap om Arbeidsmiljøloven og en solid dose empati for menneskene du treffer, er ifølge Eva Jenssen nøkkelegenskaper for å lykkes som regionalt verneombud.

Selv synes hun det virker som bedriftene nå ser behovet for regionale verneombud i større grad enn tidligere, og hun tror de er fornøyde med den tjenesten som blir levert.

De bedriftene som er flinkest på HMS, er ifølge Jenssen de som har mellom 15 og 30 ansatte. De forstår nytten av det, og ser at de med et godt HMS-arbeid slipper både sykmeldinger og at folk ramler ut av arbeidslivet.

 – Å ha gode rutiner for risikovurderinger er kjempeviktig, og det er ikke vanskelig å få i gang samtaler med bedriften om temaet. Det er kanskje det jeg synes er mest positivt, at dette er noe de er interessert i. Bedriftene trenger kunnskapen, og den prøver vi å gi, sier hun, og legger til:

– Når jeg har vært på et besøk og daglig leder er kjempefornøyd med informasjonen han har fått og de takker for hjelpen, da er jeg fornøyd. Da føler jeg at jeg har nådd fram. De situasjonene er de fineste, synes jeg.

Mye lest: Dette er den vanligste lønna i Norge

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse