JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ugyldig oppsigelse

Florentyna ble sagt opp etter koronakarantene. Ny dom gir renholderen jobben tilbake

Polske Florentyna Joskowska varslet arbeidsgiver om at hun skulle reise til hjemlandet på ferie. Kort tid etter ventet et brev med oppsigelse.
Florentyna Joskowska mistet jobben etter å ha misforstått bedriftens interne regelverk for å avholde koronakarantene. Retten mener renholderen brøt regelverket uaktsomt, og at det var bedriftens ansvar å sørge for at hun hadde forstått det.

Florentyna Joskowska mistet jobben etter å ha misforstått bedriftens interne regelverk for å avholde koronakarantene. Retten mener renholderen brøt regelverket uaktsomt, og at det var bedriftens ansvar å sørge for at hun hadde forstått det.

Erlend Angelo. Bilde innfelt: privat

merete.holtan@lomedia.no

Florentyna Joskowska er 29 år, har nettopp fått sitt første barn og er nå i barselpermisjon hjemme i Harstad. Hun kom til Norge i 2014 og begynte ganske snart i full stilling som renholder i Elite Service Partner, som i dag heter Insider Facility Solutions.

Hun hadde jobbet i bedriften i seks år da hun i november 2020 fikk et brev fra arbeidsgiver med en oppsigelse. Årsaken var at hun ikke hadde møtt på jobb etter en ferie til Polen og Tyrkia, da hun var i karantene etter gjeldende covid-19-regler.

Joskowska tok saken til retten, og nå er dommen fra Midtre Hålogaland tingrett kommet. Den slår fast at Insider Facility Solutions ikke hadde god nok grunn til å si opp renholderen, og oppsigelsen kjennes ugyldig.

Bedriften dømmes også til å betale renholderen 70.000 kroner i erstatning, pluss saksomkostninger på nesten 200.000 kroner.

Pandemi-sak

Saken er særegen fordi den handler om regler innenfor et område arbeidstakere og arbeidsgivere ikke tidligere har måttet forholde seg til.

For hvem bærer ansvaret for en karantene i pandemi – satt etter regler fra Folkehelseinstituttet og myndighetene? Har arbeidstaker krav på fri med lønn, fri uten lønn eller ikke fri i det hele tatt, og er det en oppsigelsesgrunn hvis arbeidstakeren uteblir fra jobb på grunn av karantenen?

Myndighetene har ikke gitt noe retningslinjer for denne delen av pandemihåndteringen, og det har vært opp til den enkelte bedrift å bestemme.

I Florentyna Joskowskas tilfelle hadde arbeidsgiver nettopp satt opp regler for ferieavvikling og innreisekarantene, men retten slår fast at disse ikke var tydelig nok kommunisert til renholderen.

Misforsto reglene

Ferieturen som har skapt problemer for 29-åringen, ble foretatt i perioden 5. til 13. oktober 2020. På den tiden stilte myndighetene krav om påfølgende ti dagers karantene ved innreise til Norge fra røde land.

I rettspapirene kommer det fram at renholderen var klar over at reisen til Polen og Tyrkia ville gi henne ti dagers karantene etter at hun kom hjem, og at hun ikke kunne møte på jobb i denne perioden.

Det kommer også fram at hun forsto det som at hun kunne ta ut disse dagene som ulønnet ferie.

Mye delt: Telenor brukte firma som stjal penger fra Gorans lønnskonto

Språkproblemer

Instruksene fra Insider Facility Solutions til de ansatte sa at bedriften «forutsetter at karantenen avvikles i ferieperioden» og at brudd kunne medføre oppsigelse. Denne informasjonen sto å lese på bedriftens intranett – på norsk. Og mellom 70 og 80 prosent av de ansatte i servicebedriften snakker ikke norsk.

En lenke til informasjonen var sendt til alle ansatte over hele landet i juni 2020 på en SMS, men uten noen følgetekst på hva lenken handlet om. De ansatte måtte trykke på lenka og lete seg fram til det pandemi-spesifikke regelverket.

At karantenen måtte avvikles innenfor innvilget ferie, ble også fortalt Florentyna Joskowska på ulike måter via e-post, SMS og messenger – men den polske renholderen har forklart retten at hun bare forstår «litt norsk og litt engelsk» og bruker google translate når hun skal kommunisere skriftlig med arbeidsgiver.

I en e-post fra en av Joskowskas arbeidsledere brukes formuleringen «have to take quarantine in your holiday». I en annen e-post skal en leder ha skrevet på like knotete engelsk at karantenen kunnes tas uten lønn når hun kom tilbake.

Dette samsvarte med det Joskowskas samboer hadde fått beskjed om fra sin arbeidsgiver, der regelverket var et annet.

Denne skaper debatt: Kathrine mista jobben etter å ha avvist forelska sjef. Nå kan erstatningen på 800.000 ryke

– Ville aldri satt jobben i fare

Etter mye korrespondanse var renholderen stadig ikke sikker på om hun hadde forstått regelverket, og hun fortsatte å spørre nærmeste leder på e-post og meldinger for å få en avklaring. 30.september 2020, en snau uke før Joskowska og samboeren skulle reise, ba hun sin nærmeste leder om å skrive til henne om konsekvensene ved å dra på ferie, og opplyste at hun ikke hadde forstått hva som hadde blitt formidlet av arbeidsgiver.

«Er det noe som skjer med meg hvis jeg reiser?» spurte Joskowska, men fikk ikke svar på henvendelsen.

I rettspapirene kommer det fram at den polske renholderen var usikker og fortvilet. At hun ikke forsto reglene, og aldri ville satt jobben sin i fare.

Regnestykket gikk ikke opp

Bedriften argumenterer overfor retten med at Joskowskas uteblivelse fra jobb var «ordrenekt» og «skoft» foretatt bevisst. Dette er tingretten uenig i.

Retten viser til arbeidsgivers omsorgsplikt overfor den ansatte og slår fast at det er bedriften som må bære ansvaret for at en nyinnført instruks – som attpåtil kan føre til oppsigelse – blir forstått av arbeidstakeren.

Insider Facility Solutions burde også forstått at en innvilget utenlandsferie på åtte dager ikke kunne omfatte en ti dagers karantenene, og lagt seg mer i selen for å forsikre seg om den ansatte hadde forstått reglene. Bedriften må ha sett at regnestykket ikke gikk opp og innvilget en «umulig ferie».

Retten slår også fast at kommunikasjonen som foregikk på engelsk mellom Joskowska og nærmeste leder, ikke var av den beste kvalitet rent språklig og derfor kunne misforstås, og at informasjonen på intranettet var på et språk mange av de ansatte ikke behersker.

Midtre Hålogaland tingrett konkluderer med at arbeidstakerens misforståelse ikke er å anse som saklig grunn til oppsigelse. Retten legger også til at oppsigelsen er en «uforholdsmessig streng reaksjon på ti dagers fravær som skyldes myndighetenes påbud om karanteneplikt.»

Fikk sjokkbeskjed på e-post: Olje-jobben til James flyttes fra Norge til Dubai

Takker fagforeninga

Florentyna Joskowska er for tiden travel i barselpermisjon og Arbeidmanden har ikke snakket med henne, men med distriktssekretær Marit Nilsen i Arbeidsmandsforbundets avdeling 9 Nord. Siden renholderen er organisert, engasjerte nemlig forbundet seg i saken og skaffet henne advokathjelp via LOs juridiske avdeling.

I en tekstmelding til Marit Nilsen, som renholderen har samtykket til at Arbeidsmanden kan bruke, skriver Joskowska dette om hvordan det har vært å stå i denne saken – oversatt til norsk:

«Det har vært en vanskelig tid for meg. Det har vært ekstra stressende fordi jeg var gravid i starten av saken. Jeg takker fagforeninga for støtten av hele mitt hjerte – jeg hadde ikke forventet at jeg skulle få så mye hjelp. LO hjalp meg med å få rettferdighet.»

TOK SAKEN: Marit Nilsen i avdeling 9 Nord.

TOK SAKEN: Marit Nilsen i avdeling 9 Nord.

Norsk Arbeidsmandforbund

Insider: – Tar med oss rettens kommentarer

Arbeidsmanden har snakket med Insider Facility Solutions, som gjerne vil kommentere dommen. I en e-post skriver direktør for renhold, Hege Wilsbeck, dette:

«Insider Facility Solutions AS tar dommen til etterretning. Vi opplevde situasjonen under pandemien som krevende og forholdt oss til lover, gjeldende regler, samt råd fra myndigheter og vår bransjeforening NHO Service og Handel. 

Vi er en bedrift som står for mangfold og integrering og vi vil absolutt ta med oss rettens kommentarer, spesielt de som går på språk og språkforståelse. Det er viktig for oss at vi fremstår som en solid og trygg arbeidsgiver med klare forventninger til våre ansatte når det gjelder deres plikter og rettigheter.»

Fått med deg denne? Nav trodde ikke på Geir. Da unnskyldningen kom, ble han paff

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse