JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

ISS sparker nesten alle ansatte i tralletjenesten på Oslo lufthavn:

Mehmet går til sak for å beholde jobben på Gardermoen: – Jeg har aldri følt meg trygg i ISS

I september fikk Mehmet Karademir beskjed om at han mister jobben i tralletjenesten på Oslo lufthavn. Nå går han til sak mot arbeidsgiveren ISS.
USIKKER FRAMTID: Mehmet Karademir er på jobb for ISS på Gardermoen mens han venter på at søksmålet hans mot arbeidsgiver skal opp. ISS har sagt opp 58 av 64 i tralletjenesten på Oslo lufthavn på grunn av koronapandemien.

USIKKER FRAMTID: Mehmet Karademir er på jobb for ISS på Gardermoen mens han venter på at søksmålet hans mot arbeidsgiver skal opp. ISS har sagt opp 58 av 64 i tralletjenesten på Oslo lufthavn på grunn av koronapandemien.

Jan-Erik Østlie

merete.garte@lomedia.no

28. september 2020: Mehmet Karademir (43) går ut fra et møte med arbeidsgiver med en oppsigelse i hånda. Tyrkeren har bodd i Norge i over 30 år og hatt mange ulike jobber, men siden mai 2017 har han vært ansatt i serviceselskapet ISS.

Arbeidsplassen hans er på Oslo lufthavn på Gardermoen, i tralletjenesten der. Oppgaven hans er å samle inn bagasjetraller fra ankomst – og avgangshall og fra plattformene ved flytoget og NSB. Han liker selve jobben, men synes det er en del konflikter i bedriften. Stillingsprosenten er på 88 prosent, og det holder til en utbetaling på drøyt 21.000 kroner i måneden etter skatt.

Kona Zudeyde er uføretrygdet etter nesten 20 år som ansatt i Oslo kommune. De to eier en andelsleilighet på 94 kvadratmeter på Holmlia i Oslo, en fireroms hvor de tre barna på 15, 25 og 26 år også bor.

Foreldrene forsørger 15-åringen fullt ut og betaler mat og tak overhodet for de eldste.

Mehmet kjenner på ansvaret for dem alle. Hva skal han gjøre uten jobb?

Mye lest: Renholder Solveig fikk applaus fra forbipasserende: – Det gjør noe med deg

Går til sak med Arbeidsmandsforbundet

43–åringen er en av mange ISS–ansatte stasjonert på Gardermoen som mottok oppsigelse fra arbeidsgiveren i koronaåret 2020. Servicefirmaet opplyser at de har permittert ansatte tilsvarende 51 årsverk, og sagt opp ansatte tilsvarende 72 årsverk.

Regnet med dem som selv har avsluttet arbeidsforholdet sitt i 2020, anslår ISS å stå igjen med 97 av 198 årsverk på Oslo lufthavn etter korona–nedbemanningen.

Årsverkene tas fra de fire tjenestene selskapet utfører på Oslo lufthavn, fra renhold, hittegods, i assistansetjeneste (såkalt PRM – assistanse for personer med redusert mobilitet) og tralletjeneste.

I tralletjenesten var det før koronapandemien brøt ut 64 ansatte. Nå er 58 av dem sagt opp, og bare seks igjen.

– Mange av de oppsagte er ikke organisert i noe forbund, men det er jeg, begynner Mehmet Karademir når han forteller om kampen han står overfor.

Han godtar nemlig ikke oppsigelsen han har fått, og stevner arbeidsgiveren inn for tingretten. Det samme gjør kollegaene Beslan Abubakarov og Mohmead Barwari.

De tre har Norsk Arbeidsmandsforbund i ryggen når de ber om å få kjent oppsigelsen ugyldig.

• Les også: Maja og Simon bygde livet sitt rundt jobben på flyplassen. En dag i mars mistet de alt

Står om ansiennitet

Juridisk står striden om hvorvidt ISS har fulgt Hovedavtalens prinsipp om å følge ansiennitet ved nedbemanning – det vil si at de som har stått lengst i jobb, skal sist ut.

Hovedavtalens § 8–2 slår fast følgende: «Ved oppsigelse på grunn av innskrenkning/omlegging kan ansienniteten fravikes når det foreligger saklig grunn.» Men hva er egentlig saklig grunn?

Arbeidsmandsforbundet mener at ISS har begrenset utvalgskretsen på en slik måte at ansiennitetsprinsippet er «vesentlig svekket» når de har sagt opp Mehmet Karademir og hans to kollegaer.

De tre er nemlig ansatt i ISS sentralt, ikke i tralletjenesten på Oslo lufthavn, og det er tralletjenesten og dens 64 ansatte ISS har brukt som utvalgskrets for nedbemanningen.

• Les også: Nav oppretter kontor på Gardermoen etter omfattende runder med oppsigelser

– ISS har tatt en snarvei

Janita Blomvik, organisasjonsarbeider for Arbeidsmandsforbundets avdeling 1 og 2 og saksbehandler i saken, forklarer:

– En slik innsnevring av utvalgskretsen skal være dokumentert fra arbeidsgivers side, og det er den ikke. ISS sier bare at det er sedvane hos dem å se på tjenestene deres som atskilte enheter ved nedskalering eller oppjustering av staben.

Blomvik påpeker at servicebedriften kunne utvidet utvalgskretsen til å gjelde alle ISS–ansatte på Gardermoen eller i nærområdet, og heller omplassert arbeidskraft. I begge tilfeller ville Mehmet Karademir og hans to kollegaer stått høyere på lista over ansiennitet, og lenger ned på lista over dem som mistet jobben.

Mehmet selv gir uttrykk for at han er fleksibel på hvor og med hva han jobber.

– Jeg er ansatt i ISS og har kompetanse på renhold. Arbeidsgiver kunne derfor fint flyttet meg til en annen arbeidsplass enn Gardermoen, sier han.

Janita Blomvik har også et annet forslag til løsning av saken:

– ISS har såpass god dialog med de tillitsvalgte i bedriften at de kunne løst covid-19–situasjonen med rullerende permittering av de ansatte til krisa er over. Det følger litt kostnader med en slik ordning, men det er også kostbart å si opp folk, og det ville lønnet seg på sikt, sier Blomvik, og slår fast:

– Isteden har ISS tatt en snarvei og sagt opp nesten alle i tralletjenesten.

• Mye lest: Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Kan stå igjen med 15.000 i måneden

Da Mehmet Karademir fikk oppsigelsen i hånda, var det med vissheten om at han hadde én måneds oppsigelsestid. Innen slutten av oktober måtte han finne seg noe annet, og han greide det – delvis.

Gjennom kjente fikk han et ansettelsesforhold med tre og en halv times arbeid i et renholdsfirma hver dag. Det tilsvarer under en 50–prosentstilling, og utgjør en utbetaling på drøye 15.000 kroner i måneden, etter skatt.

Det er ikke nok til å betale husleie, betjene boliglån, kjøpe mat og forsørge familien. Mehmet er engstelig.

– Det er vanskelig å finne en fulltidsjobb. Framtida er usikker og jeg er bekymret, sier han.

Mye lest: Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

Fra 14 til én på jobb

Stevningen er levert inn til tingretten, men saken er ikke berammet, og Mehmet må leve i uvisse om framtida ennå en stund. I ventetiden blir han stående i stillingen sin.

Han er glad for det, men synes ikke det er enkelt å gå på jobb for en arbeidsgiver som har sagt ham opp. For det første, er det uholdbart travelt på jobb.

– Før korona var vi 14 på vakt i tralletjenesten til enhver tid. Så ble det redusert til sju, og nå er vi bare én på hvert skift, forteller han.

Selv om det ifølge Avinors nåværende prognoser blir 53 prosent færre passasjerer i 2021 sammenlignet med 2019, er dette for altfor lite, mener Mehmet. Når han nå går på jobb, enten det er på morgenvakt fra 06 til 14 eller kveldsvakt fra 14 til 22, har han ansvaret for samtlige bagasjetraller på hele området, ute som inne.

– Det er umulig å jobbe på det måten. Det blir en overbelastning – ISS må sette flere ansatte på turnusen i tralletjenesten.

Over 5.000 flyplassansatte er permittert eller oppsagt på Oslo lufthavn

– Sparker de de ikke vil ha

I tillegg kommer alle spekulasjonene rundt prosessen. Mehmet forteller at han nettopp har fått beskjed om at en teamleder som har kort ansiennitet får beholde jobben framfor andre som var ansatt mye tidligere. Han vet ikke om det er riktig, men stoler ikke lenger på arbeidsgiver.

– ISS gjør som de vil. Det er en familiebedrift – de ansetter sine egne og sparker de de ikke vil ha. Og de vil ikke ha de som snakker for mye, protesterer for høyt og slår i bordet, som jeg har gjort. Jeg er ikke redd for å si meningen min.

43–åringen har en følelse av ikke å være ønsket, og opplever stadig det kan kaller krangling og dårlig stemning på arbeidsplassen. Han forteller om at han en dag ble bedt av en arbeidsleder om å hjelpe til i assistansetjenesten, men måtte avslå fordi han hadde nok å gjøre på sitt eget område. Etterpå måtte han forklare seg både overfor driftssjef og enda en arbeidsleder.

– Jeg føler meg ikke trygg på jobb, sier Mehmet Karademir, og utdyper:

– Jeg har egentlig aldri følt meg trygg på jobb for ISS, og nå er det enda verre.

Servicemedarbeideren føler jobben hans henger i en tynn tråd uansett om oppsigelsen blir kjent gyldig eller ikke.

– Jeg har jo gått til sak mot dem. Vinner jeg den og beholder jobben, kan de finne på masse rare ting i framtida for å bli kvitt meg.

• Samleside: Jobbkrisa

Dette svarer ISS

Arbeidsmanden har kontaktet ISS og spurt om hvor mange ansatte på Gardermoen som har fått oppsigelser i forbindelse med koronakrisen, og hvorfor selskapet sier opp framfor å permittere når regjeringen har utvidet adgangen til det. Vi har også spurt om hvorfor ISS kun bruker tralletjenesten på Gardermoen som utvalgskrets ved nedbemanning, og vi har lagt fram Mehmet Karademirs påstander om at han ikke føler seg trygg som arbeidstaker hos ISS, og at det for tiden er for travelt i tralletjenesten.

Ronny Pettersen, konserndirektør for kommunikasjon i ISS, gir oss tall på permitteringer og nedbemanning, gjengitt lengre opp i saken, og skriver dette i en epost:

«I dialog med Avinor og basert på deres vurderinger av fremtidige behov, jobber vi kontinuerlig med å vurdere omfanget. Vi har valgt å videreføre permitteringer for flere medarbeidere, men dette er dessverre ikke en mulig løsning for alle. Vi ønsker ikke å kommentere en pågående sak.»

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse