JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NCC skal ta inn flere lærlinger

Målet er 8 prosent. Deriblant inngår en storsatsning på anleggsgartnere.
ET KNIPPE ASSORTERTE LÆRLINGER: Her er et uvalg av NCCs lærlinger i disse dager. Vi har fjell- og bergverksarbeider Eivind Å. Hedland, anleggsmaskinfører Janne Espedal, tømrer Simen André Kjøsnes, asfaltør Markus Svendsen, vei- og anleggsarbeider Thea Sofie Halvorsen Erdal, maler Izatullah Arab, samt betongarbeiderne Anette Skåltveit Aakre og Anja Hodneland Gjertsen.

ET KNIPPE ASSORTERTE LÆRLINGER: Her er et uvalg av NCCs lærlinger i disse dager. Vi har fjell- og bergverksarbeider Eivind Å. Hedland, anleggsmaskinfører Janne Espedal, tømrer Simen André Kjøsnes, asfaltør Markus Svendsen, vei- og anleggsarbeider Thea Sofie Halvorsen Erdal, maler Izatullah Arab, samt betongarbeiderne Anette Skåltveit Aakre og Anja Hodneland Gjertsen.

Leif Martin Kirknes

leif.kirknes@lomedia.no

Årets NCC-lærlingkull teller 41 lærlinger av 95 totalt i selskapet, med kjønnsandel på 12-13 prosent kvinner. Et tilskudd på 41 lærlinger årlig er på normalen ifølge opplæringsansvarlig Even Hedland i NCC Roads, som i medio september arrangerte NCC-lærlingtreff i Sandvika der 80 unge med ulike yrkesvalg møttes.

Overfor Arbeidsmanden avslører Hedland at de ønsker å øke antallet. De vil ha åtte prosent lærlinger blant sine yrkesansatte i selskapet.

Det er de gamle traverne som er heite av fag NCC – slik som fjell og bergverk. En målrettet satsning for å gjøre asfalt-området populært har også gitt avkastning, NCC har gode søkertall dit og dessuten flest asfaltlærlinger i landet. Vei og anlegg samt betong er andre områder det er mye lærlinger på.

– Når vi er rundt på store anleggsskoler i landet er det 80-90 prosent som sier de vil kjøre anleggsmaskin. Nå er det sånn at alle kan jo ikke bli anleggsmaskinførere. Så vi prøver å få folk til å heller velge fjell og berg, vei og anlegg, samt asfalt. Det er vi som bedrifter som må stå på for å få elevene til å forstå dette.

NCC merker oljenedturen. Det har vært mange søkere i år.

– Mange dyktige søkere, legger Hedland til.

Jakten på anleggsgartnere

– Vi har vært nødt til å begrense oss litt. Men mange av de store kontraktene kommer til høsten og vi har kanskje ikke tatt inn så mange som vi kanskje burde. Det er litt synd, men det er nå sånn det er.

Han forteller at NCC som andre har behov for nyrekruttering og derfor satser på lærlinger. De fleste lærlingene forblir i NCC i ettertid.

Selskapet skal nå for øvrig gjøre en storoffensiv innenfor et av sine mindre områder; i et datterselskap på Alnabru skal de ha inn seks anleggsgartnerlærlinger i tillegg til den ene lærlingen de har fra før. Datterselskapet har totalt 125 ansatte. På lærlingtreffet lot ikke Hedland anledningen gå fra seg til å nevne dette til det ungdommelige publikumet, i håp om at de sprer budskapet til sine ungdommelige venner.

– Hvis der kjenner noen er det bare å be dem søke seg hit, sa han.

Selskapet har kontrakter med Oslo kommune om drift av Holmenkollbakken og Holmenkollbakken, og nå trengs flere til å utføre denne typen arbeid.

Det er ikke så lett å få fatt på anleggsgartnerlærlinger i den urbane hovedstaden, men NCC har et godt samarbeid med Oslo kommune rundt lærlinger.

– Vi skal muligens ha inn en anleggsgartnerlærling til allerede nå i høst, forteller han Arbeidsmanden.

Klaustrofobiske tunneler

På lærlingtreffet presenterte et knippe av lærlingene hva de gjør innen ulike fag i NCC. Der hørte vi om betongsfagarbeidere Anette Aakre og Anja Gjertsen, som blant annet har vært med på kjempeprosjektet Birkelandskrysset til Bybanen i Bergen. Deres erfaring er at det på litt mindre prosjekter ofte er mulighet for mer varierte oppgaver for betong-lærlinger enn på storprosjektene.

– På store prosjekt blir det mye vegg og søyler, mens vi på mindre prosjekter er mer innom andre områder av lærerplanen, sier de to som begge har begge valgt en litt spesiell skolevei kalt TAF, Tekniske og allmenne fag, der du går skole og arbeider om hverandre gjennom hele den fireårige utdanningen.

Vi fikk også møte Thea Sofie Erdal Halvorsen, som fortalte om de svært varierte arbeidsoppgavene i vei og anlegg. Alt fra oppdrag med all adkomst via sjøveien, til balansering på åtte meter dype kummer på smale bruer iført fallsikring og HMS-utstyr etter alle kunstens regler til rehabilitering i en klaustrofobisk 2 km lang tunnel ute i skogen.

– Arbeidsdagen kan være alt fra bruk av håndholdte verktøy til svære maskiner. I vei og anlegg deltar vi i hele anleggsprosessen og det er nok vi som samarbeider med flest av de andre fagene, sier Halvorsen, som opprinnelig kommer fra betong-faget.

Sta på intercom

Fjell og bergverkslærling Eivind Årstad Hedland kunne fortelle om sin første salve, livet i brakkeby, brysomme vannlekkasjer i tunneler og 12-16-rotasjon med 12 dager i brakke og 16 dager fri. Janne Espedal delte fra sine erfaringer fra Komhatsu RC360 i pukkverk på Helle, og asfaltlærling Markus V. Svendsen snakket ut om sitt beinharde krav om bruk av intercom. Det er tre - fem personer i et asfaltlag, hvorav en person i utleggerkjøretøyet som legger ut selve asfalten, et par folk som skyver den ut med skuffer og kontrollerer at alt er som det skal, samt en person som komprimerer resultatet i veivals.

– Vi som legger asfalt må jobbe sammen som et lag, ellers blir resultatet dårlig. Jeg har vært streng på at jeg vil ha intercom, for jeg orker ikke hyle til de andre på laget. Resultatet blir bedre med intercom, sier Svendsen, som beskriver jobben som «god og varm».

Om vinteren driver han og kollegaene vedlikehold på maskinene som brukes så de er klare til storsesongen når snøen er borte. Asfalt-lærlinger er også tidvis ute på asfaltverk for å vedlikeholde disse.

Ellers lærte lærlingene blant annet om helse og kosthold og betydningen av søvn. På tampen av dagen konkurrerte de i lagbasert quiz- og oppgaveløsning kalt Sandvika Challenge, og dagen derpå gikk blant annet med til ekskursjon til et asfaltverk på Ormsund.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse