Prestisjeprosjektet skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.
Kystverket/Multiconsult/LINK Arkitektur
Skipstunnel på Stad
Norge skal bygge verdens første skipstunnel: – Nederlag om det går til utenlandske entreprenører
Høsten 2023 skal bygging av Stad skipstunnel ut på anbud. Forbundsleder Anita Johansen mener norske entreprenører bør få oppdraget.
camilla.yndestad@lomedia.no
Byggestart for skipstunnelen på Stad er etter planen satt til 2024. Når tunnelen en gang står ferdig, vil den være den første i sitt slag i verden.
Det 1,7 kilometer lange hullet i fjellet skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for Norges farligste farvann.
I høst skal anbudet etter planen ut, og leder i Arbeidsmandsforbundet (NAF), Anita Johansen, er tydelig på hvem hun mener bør få oppdraget:
– Dette er nybrottsarbeid. Det er en tunnel, men grunnforholdene i Norge er det de norske entreprenørene som kan best, sier hun.
Forbundsleder i Norsk Arbeidsmandsforbund, Anita Johansen.
Ole Palmstrøm
Johansen mener at selve innretningen på anbudet må være sånn at norske entreprenører har mulighet til å nå fram i konkurransen.
Hun har allerede gitt beskjed til Kystverket om at hun forventer en særstilling for de norske her.
– Dette er et kjempestort prestisjeprosjekt. Det vil være et nederlag om Stad skipstunnel går til utenlandske entreprenører, om de skal bygge verdens første skipstunnel i Norge – for norske skattepenger, sier hun.
Les mer: Utsetter byggestart for verdens første skipstunnel
– Vi kan skape arbeidsplasser
Anita Johansen får støtte fra ordfører i Vanylven, Lena Landsverk Sande.
Vanylven er en av de kommunene som vil merke ringvirkningene fra tunnelbyggingen mest, og nå håper ordføreren på flere lokale arbeidsplasser og folkevekst.
– Det er klart vi kan skape arbeidsplasser om det kommer folk fra både Norge og Kina, men vi tror at det ligger en helt annen mulighet for å skape en framtid om det er norske arbeidere som kommer, sier hun.
Sande har kommet med et innspill til Kystverket om at miljøvennlige løsninger bør være en del av anbudet. Dette er et område hun tror flere norske bedrifter har kommet lenger med, sammenlignet med andre land.
– Vi ønsker å bygge et lokalsamfunn, men også fagmiljø lokalt og nasjonalt. Det har aldri tidligere blitt bygd en skipstunnel. At den kunnskapen skal sitte i norske hoder, det hadde vært en stor gevinst, sier hun.
Ordfører i Vanylven, Lena Landsverk Sande (V).
Celina Christoffersen, Venstre
Ordføreren forteller at kommunen i flere år allerede har holdt på å regulere sentrum i Vanylven for å kunne sette opp flere boliger. De ønsker å skape liv i kommunen, og har nå rigget seg sånn at de kan bidra etter ønske fra dem som kommer.
Sande er likevel klar på at det overordnede målet først og fremst er å få tunnelen bygget sånn at den kan skape forutsigbarhet for dem som jobber til sjøs.
Anita Johansen sier seg enig:
– Vi har medlemmer i Kystverket, og dette handler også om sikkerheten til skipstrafikken. Stadhavet er det farligste farvannet vi har langs kysten i Norge, sier hun.
Mye lest: Eirik har fått nok av underbemanning på ferja: – Jeg orker ikke mer stress og press
Stor interesse
Ifølge prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad, er det nå spesielt viktig å planlegge anbudsutlysningen i detalj.
Skjeppestad har forståelse for forbundsleder Johansens ståsted om at anbudet bør gå til norske entreprenører, men legger vekt på at Kystverket har en annen rolle oppi det hele.
– Vi forholder oss til enhver tid til gjeldende anbudsregelverk, og synes generelt at det er en stor fordel at det er stor interesse og bred konkurranse for prosjektet. Jo flere interessenter, jo bedre tilbud forventer vi – både når det gjelder kvalitet og pris, sier han.
Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur
Skjeppestad har tidligere uttalt til Arbeidsmanden at Kystverket ønsker en totalentreprise som tar ansvar for absolutt hele jobben – alt fra tunneldrift, tekniske løsninger, systemer, installasjoner, testing og igangkjøring av hele tunnelen.
Han forteller at utenlandske entreprenører blir håndtert på lik linje og stilt samme krav til som de norske, og at de opplever at en eventuell utenlandsk hovedentreprenør ikke vil gjøre alt på egen hånd.
– De utenlandske aktørene som vi har snakket med ser for seg et tett samarbeid med norske entreprenører og leverandører, sier han.
– Men er det ikke de norske entreprenørene som kan grunnforholdene best?
– Det mener vi er en udokumentert «myte». I Norge har vi en måte å drive tunneler på, som er godt dokumentert, mens utenlandske aktører kan ha andre metoder. Om norske aktører mener å ha et fortrinn her, må de «ta eierskap til grunnforholdene» og dokumentere sin kompetanse, kvalitet og gode risikostyring i anbudstilbudene sine, sier Skjeppestad.
Les mer: Norge skriker etter flere sjøfolk. Selv uten erfaring har Nicolai fått jobb på skip
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin