JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Raser mot Holship

Transportarbeiderforbundet og Arbeidsmandsforbundet reagerer kraftig på at Holship vil bruke renholdere til lossing og lasting i Drammen havn.
Arbeidsmandsforbundets medlemmer Holship i Drammen er ansatt som renholdere av fruktkasser. Det er disse ansatte det danske selskapet vil benytte til å losse- og laste skip ved havna i Drammen.

Arbeidsmandsforbundets medlemmer Holship i Drammen er ansatt som renholdere av fruktkasser. Det er disse ansatte det danske selskapet vil benytte til å losse- og laste skip ved havna i Drammen.

Sissel M. Rasmussen

res@lomedia.no

Drammen tingrett har denne uka behandlet en stevning fra Transportarbeiderforbundet (NTF) mot Holship for å få avgjort om en boikott av det danske selskapet vil være lovlig. Årsaken til at NTF ønsker en boikott er fordi Holship nekter å godta en tariffavtale for losse- og lastearbeid med forbundet.

Uakseptabelt

I et intervju med NRK sa Holships advokat, Nicolay Skarning at en tariffavtale med NTF ville fortrenge arbeid for egne ansatte som var organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF). I likhet med Transportarbeiderforbundet er NAF et LO-forbund. Ifølge Arbeidsmandsforbundet er deres medlemmer i Holship ansatt som renholdere for å rengjøre fruktkasser. At disse renholderne nå brukes som argument for ikke å inngå tariffavtale med det forbundet som organiserer havnearbeidere, blir ikke tatt nådig opp av leder i NAF, Erna Hagensen.

– Vi finner oss ikke i at renholdere som er organiserte hos oss, blir brukt som redskap av Holship for å fortrenge en tariffavtale som rettmessig hører hjemme i Transportarbeiderforbundet, sier Erna Hagensen.

Skyr ingen midler

Også leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen reagerer sterkt.

- Arbeidsgiverne skyr ingen midler i kampen for å få bort fortrinnsretten som registrerte havnearbeidere har til lossing og lasting i norske havner. Jeg er rystet over at Holship vil bruke renholdere til dette arbeidet. Lossing og lasting er et krevende og potensielt farefullt arbeid som krever omfattende sikkerhetsopplæring. Våre havnearbeidere har bortimot 300 timer kursing og opplæring, og må ha sikkerhetssertifikater før de kan utføre lossing og lasting på en forsvarlig måte, sier Roger Hansen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse