JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsigelse

Renholder Lucyna fikk sparken etter å ha forsynt seg av sjokolade

Sjokoladen lå vanligvis framme på pauserommet, og renholderen Lucyna trodde det var greit å forsyne seg. Det syntes verken kunden eller arbeidsgiver.
FIKK HJELP: Det har vært en tøff tid for renholderen Lucyna. Hun fikk sparken, men har nå inngått et forlik med arbeidsgiver, og takker Arbeidsmandsforbundet for hjelpen.

FIKK HJELP: Det har vært en tøff tid for renholderen Lucyna. Hun fikk sparken, men har nå inngått et forlik med arbeidsgiver, og takker Arbeidsmandsforbundet for hjelpen.

Ingun A. Mæhlum

merete.holtan@lomedia.no

Lucyna nøyer seg med å bruke fornavnet sitt i Arbeidsmanden, da denne saken er blitt en stor belastning for henne. Renholderen er polsk, er 49 år og har to voksne barn. Hun hadde jobbet for renholdsfirmaet i Tromsø mellom ni og ti år da hun i januar ble sagt opp.

Årsaken var at hun hadde forsynt seg med sjokolade der hun vasket, nærmere bestemt to små energibarer.

Det var Nordlys som først omtalte saken, deretter VG. Til Nordlys sa Lucynas arbeids­giver, gjennom sin advokat Kristine Winsnes Hyldmo Bjørnvik, at de så på hendelsen som «et brudd på lojalitetsplikten overfor arbeidsgiver etter uberettiget tilegnelse av sjokolade».

Lucyna har en helt annen oppfatning av saken, og har fått hjelp av Norsk Arbeidsmandsforbund for å få fram sitt syn.

Ba om å få jobben tilbake

Arbeidsmandsforbundet engasjerte advokat gjennom LO, og krevde at Lucynas arbeidsgiver skulle oppheve oppsigelsen og gi renholderen erstatning for den belastningen hun er blitt utsatt for.

– Hun er meddelt oppsigelse som følge av at hun har forsynt seg med sjokolade fra et pauserom. Det mener vi er et forhold som ikke kan danne grunnlag for en saklig oppsigelse, sa LO-advokat Eirik Pleym-Johansen til Nordlys.

Partene møttes i tingretten i begynnelsen av september, og inngikk der et forlik. Dette er taushetsbelagt.

Lucyna vil likevel gjerne si noe om det som er skjedd. Hun snakker verken norsk eller engelsk, men formidler sitt budskap til Arbeidsmanden gjennom samboeren, som igjen har snakket med distriktssekretær Marit Nilsen i Norsk Arbeidsmandsforbunds avdeling 9 Nord.

– Jeg er veldig fornøyd med forliket, og er glad for den hjelpen jeg har fått av forbundet, sier Lucyna.

Fanget på kamera

Marit Nilsen forteller at renholderen hadde vasket for den aktuelle kunden i lengre tid, og at Lucyna og de andre renholderne der følte seg som en del av den faste staben.

Til vanlig lå det framme noen små energibarer på pauserommet. Denne morgenkvisten, da Lucyna vasket, lå energibarene et annet sted, men hun forsynte seg likevel med to stykker.

Det hele ble fanget opp på et overvåkingskamera, og kunden oppfattet det som et tyveri. Men for Lucyna var det helt naturlig å forsyne seg av sjokoladen.

– Jeg hadde aldri tatt det hvis jeg hadde skjønt at det var tyveri. Jeg er ingen tyv, sier hun gjennom Marit Nilsen.

Les også: Kiwi-ansatte gruer seg til å håndtere panten. Så fant Roy en løsning

– Uønsket signal

Kunden ga Lucynas arbeidsgiver beskjed om hendelsen, og arbeidsgiver valgte å si henne opp. Renholdsselskapets advokat, Kristine Winsnes Hyldmo Bjørnvik, skriver til tingretten at «terskelen for oppsigelse ved økonomiske misligheter i arbeidstiden er lav».

Advokaten peker videre på «den særlige tilliten som er nødvendig mellom selskapet og henne», og at det å la henne fortsette i jobben ville være å «sende ut et uønsket signal til øvrige ansatte og medføre tap av tillit, goodwill og oppdrag hos eksisterende kunder og potensielle nye kunder».

– Overbevist

Distriktssekretær Marit Nilsen har forståelse for at det kreves et særlig tillitsforhold mellom en renholder og arbeidsgiver.

TOK SAKEN: Distriktssekretær Marit Nilsen i Arbeidsmandsforbundets avdeling 9 Nord.

TOK SAKEN: Distriktssekretær Marit Nilsen i Arbeidsmandsforbundets avdeling 9 Nord.

Norsk Arbeidsmandforbund

– Det må selvsagt være strenge regler forbundet med det å være innleid hos en kunde. Renholderne er der jo ofte på tidspunkter hvor det ikke er andre til stede, og har tilgang til dokumenter og andre ting. Da må du som arbeidsgiver og kunde kunne stole på folk – og du skal som renholder ikke ta noe som ikke er ditt, sier Nilsen, men fortsetter:

– Jeg har snakket mye med Lucyna, og jeg er helt overbevist om at hun ikke hadde noen intensjon om å stjele. Saken har vært veldig ubehagelig for henne. Hun gikk til søksmål mot arbeidsgiver først og fremst for at alle skulle få vite at hun ikke er noen tyv.

Vil ha ro rundt saken

Arbeidsmanden har kontaktet Lucynas arbeidsgiver for å få deres syn på saken. Daglig leder i renholdsselskapet sier at det hele har vært en belastning også for dem, og at de nå vil ha ro rundt saken. Selskapet vil derfor ikke kommentere det som er skjedd.

Mye lest: Nav strammet inn bruken av hjemmekontor etter pandemien. Da byttet Elise jobb

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse